Cultore della materia in M-PED/01 presso il Dipartimento di Scienze della formazione, dei beni culturali e del turismo dell'Università degli Studi di Macerata
Freedom, autonomy and responsibility are the ends of every educational process, especially in the modern society: globalized, rapid, in transformation; society in which each one of us is called to make numerous choices. Therefore, it is urgent to educate to choose and educate to the choice, so that young people can emancipate themselves from possible conditionings. To this end, the Montessori method represents a privileged way: child is free to choose his own activity and learns “to do by himself” soon; the teacher prepares the environment and the materials that allow the student to satisfy the educational needs of each period of inner development. Then, Montessori gives importance to adolescence because it is during this period that grows the social man. Consequently, it is important to reform the secondary school in order to acquire the autonomy that each student will apply to the subsequent school grades and to all areas of life.
Riferimenti bibliografici
Caprara B. (2015). Coltiviamo il benessere. Vita dell’infanzia, 5/6: 46-54.
Corsi M. (2003). Il coraggio di educare. Il valore della testimonianza. Milano: Vita e Pensiero.
Corsi M. (2016). La bottega dei genitori. Di tutto e di più sui nostri figli. Milano: FrancoAngeli.
Corsi M., Stramaglia M. (2009). Dentro la famiglia. Pedagogia delle relazioni educative familiari. Roma: Armando Editore.
Marchioni Comel L. (2015). L’adolescente Montessori. Modello di apprendimento esperienziale. Vita dell’infanzia, 1/2-3/4: 49-57.
Montessori M. (1952). La mente del bambino. Milano: Garzanti Editore.
Montessori M. (1974). Dall’infanzia all’adolescenza. Milano: Garzanti.
Montessori M. (1999), Il segreto dell’infanzia. Milano: Garzanti Editore.
Morin E. (1999). La testa ben fatta. Riforma dell’insegnamento e riforma del pensiero. Milano: Raffaello Cortina Editore.
Opera Nazionale Montessori, a cura di (2018). Un ambiente per la vita. Gli aiuti, 6: 22-26.
Scocchera A., a cura di (2002). Maria Montessori. Il metodo del bambino e la formazione dell’uomo. Scritti e documenti inediti e rari. Roma: Edizioni Opera Nazionale Montessori.
Sturzo L. (2015). 17 giugno 1952. Ricordando Maria Montessori. Vita dell’infanzia, 7-8: 24-25.