Salta al menu principale di navigazione Salta al contenuto principale Salta al piè di pagina del sito

Articoli/Articles

V. 10 N. 2 (2019): Giovani, studenti e infiniti mondi

From the free child to the autonomous man: Educating to the choice through the Montessori method

Inviata
20 ottobre 2019
Pubblicato
10-01-2020

Abstract

Freedom, autonomy and responsibility are the ends of every educational process, especially in the modern society: globalized, rapid, in transformation; society in which each one of us is called to make numerous choices. Therefore, it is urgent to educate to choose and educate to the choice, so that young people
can emancipate themselves from possible conditionings. To this end, the Montessori method represents a privileged way: child is free to choose his own activity and learns “to do by himself” soon; the teacher prepares the environment and the materials that allow the student to satisfy the educational needs of each period of inner development. Then, Montessori gives importance to adolescence because it is during this period that grows the social man. Consequently, it is important to reform the secondary school in order to acquire the autonomy that each student will apply to the subsequent school grades and to all areas of life.

Riferimenti bibliografici

  1. Caprara B. (2015). Coltiviamo il benessere. Vita dell’infanzia, 5/6: 46-54.
  2. Corsi M. (2003). Il coraggio di educare. Il valore della testimonianza. Milano: Vita e Pensiero.
  3. Corsi M. (2016). La bottega dei genitori. Di tutto e di più sui nostri figli. Milano: FrancoAngeli.
  4. Corsi M., Stramaglia M. (2009). Dentro la famiglia. Pedagogia delle relazioni educative familiari. Roma: Armando Editore.
  5. Marchioni Comel L. (2015). L’adolescente Montessori. Modello di apprendimento esperienziale. Vita dell’infanzia, 1/2-3/4: 49-57.
  6. Montessori M. (1952). La mente del bambino. Milano: Garzanti Editore.
  7. Montessori M. (1974). Dall’infanzia all’adolescenza. Milano: Garzanti.
  8. Montessori M. (1999), Il segreto dell’infanzia. Milano: Garzanti Editore.
  9. Morin E. (1999). La testa ben fatta. Riforma dell’insegnamento e riforma del pensiero. Milano: Raffaello Cortina Editore.
  10. Opera Nazionale Montessori, a cura di (2018). Un ambiente per la vita. Gli aiuti, 6: 22-26.
  11. Scocchera A., a cura di (2002). Maria Montessori. Il metodo del bambino e la formazione dell’uomo. Scritti e documenti inediti e rari. Roma: Edizioni Opera Nazionale Montessori.
  12. Sturzo L. (2015). 17 giugno 1952. Ricordando Maria Montessori. Vita dell’infanzia, 7-8: 24-25.

Metriche

Caricamento metriche ...

Puoi leggere altri articoli dello stesso autore/i

1 2 > >>