Cultore della materia in M-PED/01 presso il Dipartimento di Scienze della formazione, dei beni culturali e del turismo dell'Università degli Studi di Macerata
Starting from the heavy cultural influences, which weighed on the education of boys and girls in patriarchal society, strongly stratified on gender differences, the author wonders if these stereotypes persist today. To this end, the subliminal logic underlying advertising, toys, cartoons, and school textbooks is analyzed and unmasked, sometimes. In many cases, a real process of induction and training of the youngest to take on traditional stereotyped roles emerges. The damage caused to children in not negligible; they are castrated in their emotions. However, the balance is clearly against the girls. In fact, they are persuaded that hyper-feminization and seductiveness represent the only power they have. In a pedagogical key, this phenomenon is also understood as a consequence of the absence or shortage of the father, as place to promote difference. Therefore, the opening of the project consists in a new tender paternity. The reflection ends in the sign of hope, witnessed by some pop-modern princesses, who save themselves, through emancipation.
References
Burgio G. (2012). La pedagogia e il queer. Sessi, generi e desideri nel postmoderno. In: Stramaglia M., a cura di, Pop pedagogia. L’educazione postmoderna tra simboli merci e consumi. Lecce-Brescia: Pensa MultiMedia.
Calì D. (2016). Biancaneve e i 77 nani. Torino: EDT.
Campello G. (2017). Storie in 5 minuti. Storie di Principesse. Trieste: Emme Edizioni.
Chiarenza V. (2016). Da Biancaneve a Frozen: l’emancipazione delle principesse Disney. In: Stramaglia M., a cura di, Pop education. Chiaroscuri pedagogici nella cultura di massa. Lecce-Brescia: Pensa MultiMedia.
Corsi M. (2003). Il coraggio di educare. Il valore della testimonianza. Milano: Vita e Pensiero.
Corsi M., Stramaglia M. (2009). Dentro la famiglia. Pedagogia delle relazioni educative familiari. Roma: Armando Editore.
Gianini Belotti E. (1973). Dalla parte delle bambine. Milano: Feltrinelli.
Leonelli S. (2011). La pedagogia di genere in Italia: dall’uguaglianza alla complessificazione. Ricerche di pedagogia e didattica, 6. 1: 1-15.
Lipperini L. (2010). Ancora dalla parte delle bambine. Milano: Feltrinelli.
McLuhan M., Fiore Q. (2011). Il medium è il messaggio. Mantova: Corraini.
Potestio A. (2012). Televisione ed educazione. Una riflessione pedagogica su S.O.S. Tata. In: Stramaglia M., a cura di, Pop pedagogia. L’educazione postmoderna tra simboli merci e consumi. Lecce-Brescia: Pensa MultiMedia.
Rossini V. (2016). Spettatori di infanzie. Adultizzazione dei bambini e responsabilità educative. In: Stramaglia M., a cura di, Pop education. Chiaroscuri pedagogici nella cultura di massa. Lecce-Brescia: Pensa MultiMedia.
Stramaglia M. (2009). I nuovi padri. Per una pedagogia della tenerezza. Macerata: Eum.
Stramaglia M. (2012). Barbie per adulti. Il collezionismo di fashion e celebrity doll. In: Stramaglia M., a cura di, Pop pedagogia. L’educazione postmoderna tra simboli merci e consumi. Lecce-Brescia: Pensa MultiMedia.
Stramaglia M. (2014). Jem e Lady Gaga. The Origin of Fame. Milano: FrancoAngeli.
Stramaglia M. (2016). Devil Pray. Madonna e la poetica illune della madre celeste. In: Stramaglia M., a cura di, Pop education. Chiaroscuri pedagogici nella cultura di massa. Lecce-Brescia: Pensa MultiMedia.