Salta al menu principale di navigazione Salta al contenuto principale Salta al piè di pagina del sito

Giovani, studenti e infiniti mondi

V. 10 N. 2 (2019): Giovani, studenti e infiniti mondi

Political (dis)orientation and precarious working conditions as risk factors of social exclusion: young Italians among crises and prospects. A case study

Inviata
18 settembre 2019
Pubblicato
15-12-2019

Abstract

The author investigates the “youth universe” in Italy; specifically, the hard relationship between it and politics and institutions, characterized by a lack of trust and credibility. The question of the absence of work makes the Italian case unique and exemplary: young people are precarious, inadequately paid. Unemployment, the late age to the first job and atypical contracts impoverish young people of the potential wealth they could carry around: innovation, change, planning, growth and future; all that exclude them from the country’s decision-making processes. Thus, housing autonomy and economic independence are postponed, hence the transition to adulthood. Deprived of the fixed points that guided previous generations, today’s young people do not recognize themselves into any ideology, do not feel represented by any political force. An investigation carried out close to the elections of March 4, 2018 confirmed what has been exposed so far and noted that the consequent discontent found a possibility of expression and change in the neophyte Movimento 5 Stelle. Therefore, it is appropriate to ask ourselves what are the motivations and conditions that have led young people, disappointed and disillusioned, to move away from “traditional politics”. It is urgent to promote a cultural revolution to give young Italians the role of protagonists of present, backed by tradition but making space to the new and welcoming the future. Which role does the family play as the primary agency for political education? What proposal can make pedagogy of family educational relationships?

Riferimenti bibliografici

  1. Bauman Z. (2011). Modernità liquida, tr. it. Roma-Bari: Laterza.
  2. Bonanomi A., Migliavacca M., Rosina A. (2018). Domanda di rappresentanza e orientamento politico. In: Istituto Giuseppe Toniolo. La condizione giovanile in Italia. Rapporto giovani 2018. Bologna: il Mulino.
  3. Bonanomi A., Rosina A., Cattuto C., Kalimeri K (2017). Giovani che non studiano e non lavorano: un ritratto inedito che integra dati di indagine e social media data. In: Istituto Giuseppe Toniolo. La condizione giovanile in Italia. Rapporto Giovani 2017. Bologna: il Mulino.
  4. Borghi P., Elia M. (2015). Figure contemporanee del lavoro. Chi partecipa, chi si mobilita. Milano: Feltrinelli.
  5. Corsi M. (2003). Il coraggio di educare. Il valore della testimonianza. Milano: Vita e Pensiero.
  6. Corsi M. (2016). La bottega dei genitori. Di tutto e di più sui nostri figli. Milano: FrancoAngeli.
  7. Corsi M. (in c.d.s.). Le sfide odierne della pedagogia italiana delle famiglie.
  8. Corsi M., Stramaglia M. (2009). Dentro la famiglia. Pedagogia delle relazioni educative
  9. familiari. Roma: Armando.
  10. Corsi M., Stramaglia M. (2010). Il fine politico dell’educazione familiare. In Carrera L. (a cura di). Fare o non fare politica. Soggetti, modi e luoghi. Milano: Guerini.
  11. Federighi P. (2018a). L’aumento della povertà educativa relativa. Una sfida per la ricerca pedagogica. In: Ulivieri S. Le emergenze educative della società contemporanea. Progetti e proposte per il cambiamento. Lecce: Pensa Editore.
  12. Federighi P. (2018b). Leadership diffusa ed educazione democratica. In: Mariani A.
  13. Educazione affettiva. Roma: Anicia.
  14. Migliavacca M. (2013). Un futuro instabile, come cambia la condizione lavorativa dei
  15. giovani. In: Istituto Giuseppe Toniolo. La condizione giovanile in Italia. Rapporto Giovani 2013. Bologna: il Mulino.
  16. Migliavacca M., Ranci C. (2015). Everything needs to change, so everything can stay the same: the Italian welfare state facing new social risks. In: Ascoli U., Pavolini E. The Italian welfare state in a European perspective. Bristol: Policy Press.
  17. Rizza R., Mastripieri L. (2015). Giovani al lavoro: i numeri della crisi. Milano: Feltrinelli.
  18. Rosina A. (2018). Introduzione. Generazione di valore. In: Istituto Giuseppe Toniolo, La condizione giovanile in Italia. Rapporto giovani 2018. Bologna: il Mulino.
  19. Sironi E., Rosina A., Migliavacca M. (2017). Progetti di autonomia e formazione della
  20. famiglia. Un’analisi delle intenzioni e dei comportamenti. In: Istituto Giuseppe Toniolo. La condizione giovanile in Italia. Rapporto Giovani 2017. Bologna: il Mulino.
  21. Stramaglia M. (2011). Amore è musica. Gli adolescenti e il mondo dello spettacolo.
  22. Torino: SEI.

Metriche

Caricamento metriche ...

Puoi leggere altri articoli dello stesso autore/i

1 2 > >>