Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Articles/Articoli

Vol. 11 No. 2 (2020): Pedagogia dell'oggi: le sfide del presente. Percorsi di ricerca. Ricchezza e pluralità dell'indagine contemporanea

The limit, the need and the desire

DOI
https://doi.org/10.3280/ess2-2020oa9311
Submitted
March 3, 2020
Published
2020-12-01

Abstract

The article focuses on the limit, the need and the desire. Starting from the recognition that the limit is consubstantial with the education. Indeed, the limit is the meta-rule that should inspire the individual rules.

 Then to analyze the desire on the basis of Lacan, Freud and other Authors.

With the desire that is other than the pleasure and the enjoyment. And with the object of desire which is a ghost or an illusion.

Lastly, with the need, which is the pedagogical response to the desire, defining a state of real urgency, physiologically connoted, of the subject. The same need, recognized and limited, which is the answer to a possible and practicable enjoyment, and, equally, to a well-posed and articulated question. A need updated, for quantity and quality, by the education. In view of the three main aims of the education: the freedom, the autonomy and the responsibility. And with the same pedagogy that does not legislate, but offers tools for their correct exercise.

Thus, the educational relationship is able to educate desires, to submit them to the pleasure principle and, where if this fails, to bring everything back to the principle of reality, beacon and foundation of education. 

References

  1. Berne E. (1979). “Ciao!” …e poi? La psicologia del destino umano. Tr. it. Milano: Bompiani.
  2. Blos P. (1971). L’adolescenza. Una interpretazione psicoanalitica. Tr. it. Milano: FrancoAngeli.
  3. Buber M. (1993). Il principio dialogico e altri saggi. Tr. it. Cinisello Balsamo: San Paolo.
  4. Corsi M. (1997). Come pensare l’educazione. Verso una pedagogia come scienza, Brescia: La Scuola.
  5. Corsi M. (2003). Il coraggio di educare. Il valore della testimonianza. Milano: Vita e Pensiero.
  6. De Giacinto S. (1977). Educazione come sistema. Studio per una formalizzazione della teoria pedagogica. Brescia: La Scuola.
  7. Lacan J. (1974). Scritti, vol. II^. Tr. it. Torino: Einaudi.
  8. Lacan J. (2003). Il seminario. Libro XI. I quattro concetti fondamentali della psicoanalisi. Tr. it. Torino: Biblioteca Einaudi.
  9. Lacan J. (2003). Il Seminario. Libro X. L’angoscia. Tr. it. Torino: Einaudi.
  10. Lippi S. (2016). La decisione del desiderio. Etica dell’inconscio in Jacques Lacan. Milano-Udine: Mimesis Edizioni.
  11. Lombardi F. (1966). Il concetto della libertà e altri saggi di filosofia della morale. Firenze: Sansoni.
  12. Miller J.-A. (2001). I paradigmi del godimento. Tr. it. Roma: Astrolabio.
  13. Miller J.-A. (2003). Contesto e concetti. In: Lacan J., Il seminario. Libro XI. I quattro concetti fondamentali della psicoanalisi. Op. cit.
  14. Recalcati M. (2001). Il vuoto e il resto. Il problema del reale in Lacan. Milano: Unicopli.
  15. Recalcati M. (2012). Jacques Lacan. Desiderio, godimento e soggettivazione. Milano: Raffaello Cortina Editore.
  16. Recalcati M. (2019). Le nuove melanconie. Destini del desiderio nel tempo ipermoderno. Milano: Raffaello Cortina Editore.
  17. Sciacca M. F. (1965). La libertà e il tempo. Milano: Marzorati.
  18. Stramaglia M., a cura di (2019). Pop cultures. Sconfinamenti alterdisciplinari. Lecce-Rovato (BS): Pensa Multimedia.
  19. Watzlawick P., Beavin P., Jackson D.D. (1971). Pragmatica della comunicazione umana. Studio dei modelli interattivi, delle patologie, dei paradossi. Tr. it. Roma: Astrolabio.

Metrics

Metrics Loading ...

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >>