Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Articles/Articoli

Vol. 10 No. 1 (2019): Disabilità e Qualità della Vita: percorsi e progetti per l’inclusione universitaria e sociale

Gli organizzatori dell’azione didattica: un confronto tra docenti in servizio e studenti in formazione pre-service

Submitted
May 4, 2019
Published
2019-05-30

Abstract

In the didactic action, the organized forms are recursive in the practices of both experienced teachers and pre-service training students; also its meanings are quite similar. According to the studies on Professional Didactics, these recursions are useful for the practice analysis and for promoting an investigative attitude in the teacher as a reflective professional. This paper will try to highlight which pedagogical formats are in some lessons, designed both by teachers and by pre-service traning students. In particular, the following aspects will be analized: 1) the meanings assigned to these formats by those involved in the research; 2) the reasons for their use; 3) the level of awareness of their involvement in the action (both in terms of design and practice). A first survey, carried out through evidences' analysis and co-explication, shows both the teacher enters the community with schemes of action that are already structured, and how the community knowledge influences both the consolidation of didactic formats consolidation and the organizers of the didactic action.

References

  1. Alessandrini G. (2012). La formazione degli insegnanti e dei formatori: prospettive 2020. Formazione & insegnamento, 10(1): 47-59. DOI: 10746-fei-X-01-12/04.
  2. Braudel F. (1998). Storia misura del mondo. Bologna: il Mulino.
  3. Clauzard P. e Veyrunes Ph. (2007). Analyse croisée d’une séance de grammaire au cycle 2. Recherche et formation, 56: 109-119. DOI: 10.4000/rechercheformation. 982.
  4. Dewey J. (1986). Come pensiamo. Firenze: La Nuova Italia.
  5. Durand M. (2012). Travailler et apprendre: vers une approche de l’activité. In Bourgeois
  6. E. e Durand M., a cura di, Apprendre au travail (pp. 15-35). Paris: PUF.
  7. Fabbri L. e Melacarne C. (2015). Apprendere a scuola. Metodologie attive di sviluppo e dispositivi riflessivi. Milano: FrancoAngeli.
  8. Laici C. (2018). L’analisi delle pratiche come strumento per la formazione dell’insegnante professionista riflessivo. Essere a Scuola, 7: 36-41.
  9. Laici C. e Orlandini L. (2016). “Avanguardie Educative”: paths of innovation for schools. Research on Education and Media, 8(1): 53-61. DOI:10.1515/rem-2016-0007.
  10. Laurillard D. (2012). Insegnamento come scienza della progettazione. Milano: FrancoAngeli.
  11. Magnoler P. e Pentucci M. (2017). La costruzione del curricolo di geostoria: un percorso
  12. tra ricerca e formazione. Giornale Italiano della Ricerca Educativa, X(n.s.): 385-400.
  13. Mattozzi I. (2007). L’insegnamento della storia con i quadri di civiltà. I quaderni di Clio ‘92, 7: 3-14.
  14. Mattozzi I. (2009). La didattica dei quadri di civiltà. In: Rabitti M.T., a cura di, Per il
  15. curricolo di storia. Idee e pratiche (pp. 49-56). Milano: FrancoAngeli.
  16. Mattozzi I. (2011). Pensare la storia da insegnare. Volume 1 Pensare la storia. Castelguelfo: Cenacchi Editore.
  17. Mortari L. (2009). Ricercare e riflettere. La formazione del docente professionista.
  18. Roma: Carocci.
  19. Pastré P. (2011). La didactique professionnelle; approche anthropologique du développement chez les adultes. Paris: PUF.
  20. Pastré P., Mayen P. e Vergnaud, G. (2006). La didactique professionnelle. Revue française de pédagogie, 154: 145-198. DOI: 10.4000/rfp.157.
  21. Pentucci M. (2016). Digital artefacts to change the teacher’s practices. REM Research
  22. on Education and Media, 8(1): 69-78. DOI: 10.1515/rem-2016-0009.
  23. Pentucci M. (2018). I formati pedagogici nelle pratiche degli insegnanti. Milano: FrancoAngeli.
  24. Perla L. (2015). Lo sviluppo professionale dell’insegnante. Ipotesi per una modellistica
  25. in fieri. Mizar. Costellazione di pensieri. 1: 9-21. DOI: 10.1285/i24995835v2015n1p9.
  26. Perla L. (2011). La ricerca didattica sugli impliciti d’aula. Giornale italiano della ricerca
  27. educativa, 6: 119-130.
  28. Rabitti M.T. (2009). La didattica dei processi di trasformazione. In. Rabitti M.T, a cura
  29. di, Per il curricolo di storia. Idee e pratiche, pp. 103-110. Milano: FrancoAngeli.
  30. Rivoltella P.C. (2014). E-management a scuola: un quadro delle questioni. Journal of
  31. Educational, Cultural and Psychological Studies (ECPS), 10: 538-548.
  32. Rossi P.G. e Pezzimenti L. (2015). Dalla prospettiva di studente a quella di docente.
  33. Giornale italiano della ricerca educative, 14: 341-353.
  34. Santagata R. e Barbieri A. (2005). Mathematics teaching in Italy: A cross-cultural video
  35. analysis. Mathematical thinking and learning, 7(4): 291-312. DOI: 10.1207/s15327833mtl0704_2.
  36. Schäfer S. e Seidel T. (2015). Noticing and reasoning of teaching and learning components by pre-service teachers. Journal for Educational Research Online/Journal für Bildungsforschung Online, 7(2): 34-58.
  37. Schön D. (2006). Formare il professionista riflessivo. Per una nuova prospettiva della
  38. formazione e dell’apprendimento nelle professioni. Milano: FrancoAngeli.
  39. Seidel T. e Stürmer K. (2014). Modeling and measuring the structure of professional
  40. vision in pre-service teachers. American Educational Research Journal, 51(4): 739-
  41. DOI:10.3102/00028312026004473.
  42. Stürmer K., Könings K. D. e Seidel T. (2015). Factors within university-based teacher
  43. education relating to pre-service teachers’ professional vision. Vocations and Learning, 8(1): 35-54. DOI: 10.1007/s12186-014-9122-z.
  44. Theureau J. (2006). Le cours d’action: Méthode développée. Toulouse: Octares.
  45. Trinchero R. (2013). Sappiamo davvero come far apprendere? Credenza ed evidenza
  46. empirica. In Form@re-Open Journal per la formazione in rete, 2(13): 52-67. DOI:
  47. 13128/formare-13256.
  48. Vergnaud G. (2009). The theory of conceptual fields. Human development, 52(2): 83-
  49. DOI: 10.1159/000202727.
  50. Veyrunes P. (2011). Formats pédagogiques et configuration de l’activité collective à l’école primaire. Université Toulouse le Mirail - Toulouse II, 2011. Testo disponibile al sito: https://tel.archives-ouvertes.fr/tel-00656079/document (01/04/2019).
  51. Veyrunes P. (2015). Configuration de l’activité collective en classe et culture du métier
  52. dans la formation des enseignants. In Lussi Borer V., Durand M. e Yvon F., a cura di, Analyse du travail et formation dans les métiers de l’éducation (pp. 33-48). Bruxelles: De Boeck.
  53. Veyrunes P. (2016). Les formats pédagogiques classiques: entre confort et efficacité. In Lussi Borer V. e Ria L., a cura di, Apprendre à enseigner, pp. 66-67. Paris: PUF.
  54. Vinatier I. (2007). La notion d’organisateur dans une perspective interactionniste. Définitions et enjeux. Recherche et formation, 56: 33-46. DOI: 10.4000/rechercheformation.860.
  55. Vinatier I. (2013). Le travail de l’enseignant. Une approche par la didactique professionnelle. Bruxelles: DeBoeck.
  56. Wenger E. (2006). Comunità di pratica. Apprendimento, significato e identità. Milano:
  57. Raffaello Cortina Editore.

Metrics

Metrics Loading ...