Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Articles/Articoli

Vol. 13 No. 1 (2022): Young people, institutions and territories

Interaction with the landscape as a "place" of learning. A case study: Chiocciola la casa del nomade

DOI
https://doi.org/10.3280/ess1-2022oa13810
Submitted
maggio 12, 2022
Published
2022-06-14

Abstract

The relationship between education and the environment is made by multiple development factors, involving, on different but complementary levels, young people and adults, citizens and visitors, producers, and consumers. The natural and rural environment can be observed also from a pedagogical perspective, especially during this time of pandemic which caused a setback in the path towards implementation of the “Agenda 2030” objectives. Emblematic, in terms of activation of growth processes and catalysis of development opportunities, is the approach to the cultural and landscape heritage of the association named Chiocciola la casa del nomade. This operates in the rural areas of the Unione dei Comuni della Valle del Marecchia, in the Italian province of Rimini, interpreting the landscape as a source and place of learning, building on it educational and didactic paths that involve students, traders and local production factories. Its goal is to safeguard local knowledge and traditions: a cultural and experiential heritage that is not to be lost or forgotten.

References

  1. Agenzia per la Coesione Territoriale (2020). Agenda 2030 per lo sviluppo sostenibile, «testo disponibile al sito: https://www.agenziacoesione.gov.it/wp-content/uploads/2020/04/agenda-2030-card-17-goals.pdf» (03/2022).
  2. ASviS (2020). L’Italia e gli Obiettivi di Sviluppo Sostenibile, Rapporto ASviS 2020, «testo disponibile al sito: https://asvis.it/public/asvis2/files/Rapporto_ASviS/Rapporto_ASviS_2020/Report_ASviS_2020_FINAL8ott.pdf» (03/2022).
  3. Bortolotti A., Calidoni M., Mascheroni S. and Mattozzi I. (2008). Per l’educazione al patrimonio culturale. 22 tesi. Milano: FrancoAngeli.
  4. Branchesi L. (Ed.) (2006). Il patrimonio culturale e la sua pedagogia per l’Europa. Roma: Armando.
  5. Codice dei beni culturali e paesaggistici (2004). Decreto Legislativo 22 gennaio 2004, n. 42. In: Gazzetta Ufficiale della Repubblica Italiana, 45 - Suppl. ordinario n. 28, «testo disponibile al sito: https://www.gazzettaufficiale.it/eli/gu/2004/02/24/45/so/28/sg/pdf» (03/2022).
  6. Council of Europe – Committee of Ministers (1998). Recommendation No. R (98) 5 of the Committee of Ministers to Members States concerning Heritage Education (Adopted by the Committee of Ministers on 17 March 1998, at the 623 RD Meeting of the Ministers’ Deputies), «testo disponibile al sito: https://rm.coe.int/16804f1ca1» (03/2022).
  7. Deriu F., Esposito L. and Ruggiero A. (Eds.) (2009). Metropoli e nuovi consume culturali. Performance urbane dell’identità. Roma: Carocci.
  8. Farina T. (2020). Ritrovare la strada. L’educazione di strada con i gruppi informali di adolescenti. Lecce-Brescia: Pensa MultiMedia.
  9. Gennari M. (1997). Pedagogia degli ambienti educativi. Roma: Armando.
  10. Krais B. and Gebauer G. (2009). Habitus. Roma: Armando.
  11. Laneve C. (2014). L’esperienza della bellezza. Punteggiatura didattica per la fruizione dei beni culturali. Education Sciences & Society, 5(2): 103-121.
  12. Merlau-Ponty M. (1965). Fenomenologia della percezione. Milano: Il Saggiatore.
  13. Ministero dell’Istruzione (2017). PON - Potenziamento dell’educazione al patrimonio culturale, artistico e paesaggistico, «testo disponibile al sito: https://www.istruzione.it/pon/avviso_patrimonio-artistico.html» (03/2022).
  14. Regni R. (2009). Paesaggio educatore. Per una geopedagogia mediterranea. Roma: Armando.
  15. Santerini M. (2009). Educazione alla cittadinanza tra locale e globale. In: Luatti L. (Ed.), Educare alla cittadinanza attiva. Luoghi, metodi, discipline, 32-38. Roma: Carocci.
  16. Sarracino V. (2011). Pedagogia e educazione sociale. Fondamenti, Processi, Stru-menti. Pisa: ETS.
  17. Zanelli P. (1986). Uno “sfondo” per integrare. Progettazione didattica integrazione e strategie di apprendimento. Bologna: Cappelli.

Metrics

Metrics Loading ...

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>