Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Articles/Articoli

Vol. 16 No. 1 (2025): Pedagogy as a science between theory and empiricism

Early school leaving: A pedagogical device for preventing the phenomenon

DOI
https://doi.org/10.3280/ess1-2025oa19727
Submitted
marzo 13, 2025
Published
2025-06-26

Abstract

Since the 2021-2022 academic year, the research group at the University of Florence, Department of Education, Languages, Interculture, Literatures and Psychology (Forlilpsi), has been conducting aggregated monitoring of school dropout data, drawing on regional and national open data sources. Following this initial phase, the group focused on developing a tool capable of identifying the actual needs of students within educational institutions.

The aim was to implement a school dropout prevention model that, through specific surveys, enabled the anonymous identification of both individual student needs and those of the class as a whole. The questionnaire can be administered on a national scale and may serve as a basis for designing targeted interventions, as well as supporting mentoring and guidance activities in alignment with the National Recovery and Resilience Plan (NRRP).

References

  1. Autorità Garante per l’Infanzia e l’Adolescenza (2022). La dispersione scolastica in Italia: un’analisi multifattoriale. Roma.
  2. Battistich V. (2013). Il senso di appartenenza nella scuola: Strategie per favorire il coinvolgimento degli studenti. Trento: Erickson.
  3. Biagioli R., Baldini M. e Proli M.G. (2022). La dispersione scolastica come fenomeno endemico. Ricerca sullo stato dell’arte. Formazione & Insegnamento, 3: 91-102. Doi: 10.7346/-fei-XX-03-22_08.
  4. Biagioli R., González-Monteagudo J., Baldini M., e M.G. Proli (2023). L’abbandono precoce nel sistema scolastico. Torino: L’Harmattan Italia.
  5. Biagioli R., Ranieri M., Grilli A., Proli M.G. e Rozzi F. (2024). Dispositivo per la prevenzione della dispersione scolastica in una scuola inclusiva. Doi: 10.57596/13-01-2025. -- https://drive.google.com/file/d/1GHBeQx9d2pz7NegPer5CscaGStM2IvhE/view (09.03.225).
  6. Biagioli R. (2024). La dispersione scolastica e le politiche di contrasto a livello sovranazionale. In: Biondi Dal Monte F. e Frega S., a cura di, Contrastare la dispersione scolastica. Milano: il Mulino.
  7. Cardano M. e Gariglio L. (2022). Metodi qualitativi. Pratiche di ricerca in presenza, a distanza e ibride. Roma: Carocci.
  8. Jung C.G. (1977) Gli archetipi dell’inconscio collettivo. Trad. it. di E. Schanzer e A. Vitolo. Bollati Boringhieri.
  9. Rogers C. e Farson R.E. (1987). Il processo di comunicazione. Milano: Raffaello Cortina Editore.
  10. Cinti M., e Fornari F. (2015). La dispersione scolastica: Cause e interventi possibili. Milano: FrancoAngeli.
  11. Consiglio dell’Unione europea (2022). Raccomandazioni del Consiglio del 28 novembre 2022 sui percorsi per il successo scolastico che sostituisce la raccomandazione del Consiglio, del 28 giugno 2011, sulle politiche di riduzione dell’abbandono scolastico.
  12. Cook-Sather A. (2002). Authorizing Students’ Perspective: Toward Trust, Dialogue, and Change in Education. Educational Researcher, 31(4): 3-14. -- https://repository.brynmawr.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1017&context=edu_pubs (11.03.2025).
  13. Fondazione Giovanni Agnelli (2018). La scuola secondaria in Italia: Perché alcuni ce la fanno e altri no. Roma-Bari: Laterza.
  14. Giancola O. e Salmieri L. (2013). Dispersione scolastica e disagio educativo: Prospettive di ricerca e intervento. Roma: Carocci.
  15. Grion V. e Maretto M. (2017). Student Voice e didattica partecipativa: un valore aggiunto per l’innovazione scolastica. Form@re - Open Journal per la formazione in rete, 3: 174-187. Doi: 10.13128/formare-21261.
  16. INVALSIopen (2020). Le cause della dispersione scolastica. -- https://www.invalsiopen.it/cause-dispersione-scolasti-ca/#:~:text=La%20dispersione%20scolastica%20%C3%A8%20il,ai%20livelli%20iniziali%20di%20istruzione (11.03.2025).
  17. Johnson D. W. e Johnson R.T. (2017). Active Listening: Improve Your Ability to Lis-ten and Lead. Prentice Hall.
  18. Leclercq F. (2013). L’échec scolaire: comprendre pour mieux agir. Presses Universitaires de France.
  19. Morgan D. L. (1997). Focus Groups as Qualitative Research (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  20. Morin E. (2001). La testa ben fatta. Riforma dell’insegnamento e riforma del pensiero. Milano: Raffaello Cortina Editore.
  21. Pellerey M. (2020). Educazione alla responsabilità e dispersione scolastica. LAS.
  22. Ufficio di Statistica MIM (2023). La dispersione scolastica aa.ss. 2019/2020 - 2020/2021 - 2021/2022, pubblicazione a cura di Francesca Salvini in collaborazione con Angela Iadecola.
  23. Valle A. e Tirocchi F. (2016). Progettare interventi contro la dispersione scolastica. Trento: Erickson.
  24. Zanetti M. (2018). L’educazione inclusiva: percorsi di ricerca e intervento pedagogico-didattico. Milano: Guerini e Associati.

Metrics

Metrics Loading ...