Università di Macerata - Dipartimento di Scienze della formazione, dei beni culturali e del turismo.
University of Macerata - Department of Education, Cultural Heritage and Tourism.
This article presents only some results that emerged from a complex field research activity carried out between 2018 and 2019. The research was motivated by the participation in the international project called Trans-Urban EU-China, dedicated to the «transition towards urban sustainability through socially integrative cities in the EU and in China». Specifically, the empirical study focused on “Scarabò. A city to educate”, a festival of education that takes place every year in the historic center of Macerata, making more than 40 educational workshops and several recreational activities available to children and all citizens. On this occasion, the outcomes of the interviews given by 111 children participating in the initiative are reported, and we pedagogically dwell on the subjects of the educating city, seen from the perspective of lifelong education, and of urban spaces conceived as spaces of significant relationship. “Together is better” is the expression that summarizes the children’s responses, which urge to rethink the places of the city educationally.
References
Amadini M. (2003). Trans-formare lo spazio urbano: potenzialità pedagogiche della progettazione partecipata. In: Malavasi P., a cura di, Per abitare la Terra, un’educazione sostenibile. Milano: ISU.
Amadini M. (2012). Crescere nella città. Spazi, relazioni, processi partecipativi per educare l’infanzia. Brescia: La Scuola.
Bauman Z. (2003a). La solitudine del cittadino globale. Milano: Feltrinelli.
Bauman Z. (2003b). Voglia di comunità. Roma-Bari: Laterza.
Bazzicalupo L. (2013). Dispositivi e soggettivazioni. Milano-Udine: Mimesis.
Bertolini P. (1989). La città: un oggetto pedagogico?. In: Gennari M., a cura di, La città educante. Genova: Sagep.
Bertolini P. e Cardarello R., a cura di (1989). Da casa a scuola. Gli indicatori soggettivi della qualità di vita infantile. Firenze: La Nuova Italia.
Binanti L. (2007). Il bambino e la città. In: Limone P., a cura di, L’accoglienza del bambino nella città globale. Roma: Armando.
Borello C. (1989). La città come utopia educativa. In: Gennari M., a cura di, La città educante. Genova: Sagep.
Chicchi F. e Simone A. (2017). La società della prestazione. Roma: Ediesse.
Dardot P. e Laval C. (2013). La nuova ragione del mondo. Critica della ragione neoliberista. Roma: DeriveApprodi.
Dewey J. (1946). Liberalismo e azione sociale. Firenze: La Nuova Italia.
Dewey J. (1949). Democrazia e educazione. Firenze: La Nuova Italia.
Fernando J. y Morell S., coord. (1990). La Ciudad Educadora. Barcelona: Ayuntamiento de Barcelona.
Frabboni F. (1990). La integración escuela-territorio. In: Fernando J. y Morell S., coord. La Ciudad Educadora. Barcelona: Ayuntamiento de Barcelona.
Frabboni F. (1991). Un’aula grande come la mia città. In: Frabboni F. e Guerra I., a cura di, La città educativa. Verso un sistema formativo integrato. Bologna: Cappelli.
Gennari M. (1989). Architetture della città educante. In: Gennari M., a cura di, La città educante. Genova: Sagep.
Gennari M. (1995). Semantica della città e educazione. Venezia: Marsilio.
Harvey D. (2019). Geografia del dominio. Capitalismo e produzione dello spazio. Verona: Ombre Corte.
Hillman M., ed. (1993). Children, transport and the quality of life. London: Policy Studies Institute.
Iori V. (2003). Spazio e tempo, fulcri educativi della pedagogia familiare. In: Pati L., a cura di, Ricerca pedagogica ed educazione familiare. Studi in onore di Norberto Galli. Milano: Vita e Pensiero.
Jordan L., Longworth N. and Osborne M. (2013). The rise and fall and rise again of learning cities. In: G.K. Zarifis e M. Gravani, eds., Challenging the ‘European area of lifelong learning’: A critical response. Dordrecht: Springer.
Kearns P. (2015). Learning city on the move. Australian Journal of Adult Learning, 55(1): 153-168.
Lefebvre H. (1970). Il diritto alla città. Padova: Marsilio.
Longworth N. (2007). Città che imparano. Come far diventare le città luoghi di apprendimento. Milano: Raffaello Cortina.
Longworth N. and Osborne M., eds. (2010a). Perspectives on Learning Cities and Regions. Policies, Practice and Participation. Leicester: Niace.
Longworth N. and Osborne M. (2010b). Six ages towards a learning region: a retrospective. European Journal of Education, 45(3): 368-406. DOI: 10.1111/j.1465-3435.2010.01436.x.
Lordon F. (2015). Capitalismo, desiderio e servitù. Antropologia delle passioni nel lavoro contemporaneo. Roma: DeriveApprodi.
Lorenzetto A. (1976). Lineamenti storici e teorici dell’educazione permanente. Roma: Studium.
Mencarelli M. (1986). Educazione permanente, democrazia, creazione culturale. In: Mencarelli M., a cura di, Educazione permanente e democrazia. Teramo: Giunti & Lisciani.
Million A., Heinrich A.J., Coelen T., eds. (2017). Education, Space and Urban Planning. Education as a Component of the City. Cham: Springer.
OECD (1973). Recurrent Education: A Strategy for Lifelong Learning. Paris: OECD. Ortega Esteban J. (1990). La idea de ciudad educadora a través de la historia. In: Fernando J. y Morell S., coord., La Ciudad Educadora. Barcelona: Ayuntamiento de Barcelona.
Osborne M., Kearns P. and Yang J. (2013). Learning cities: Developing inclusive, prosperous and sustainable urban communities. International Review of Education, 59(4): 409-423. DOI: 10.1007/s11159-013-9384-y.
Perucca A. (2007). Il gioco del convivere nella città globale. In: Limone P., a cura di, L’accoglienza del bambino nella città globale. Roma: Armando.
Piazza R. (2013). Learning city. Aspirazioni e ideali per le città del benessere. Roma: Aracne.
Richmond W.K. (1986). Democrazia e educazione continua. In: Mencarelli M., a cura di, Educazione permanente e democrazia. Teramo: Giunti & Lisciani.
Scurati C. e Lombardi F.V. (1982). Il gioco. In: Scurati C. e Lombardi F.V., Pedagogia: termini e problemi. Milano: Scuola Vita.
Sennett R. (1992). La coscienza dell’occhio. Progetto e vita sociale nelle città. Milano: Feltrinelli.
Sennett R. (2012). Insieme. Rituali, piaceri, politiche della collaborazione. Milano: Feltrinelli.
Spadafora G. (2011). L’educazione alla cittadinanza come problema epistemologico della democrazia. In: Corsi M. e Spadafora G., a cura di, Progetto generazioni. I giovani, il mondo, l’educazione. Napoli: Tecnodid.
Stenger J.R., ed. (2019). Learning cities in late antiquity. The local dimension of education. London-New York: Routledge.
Tizzi E.W. (1989). La città come spazio educativo e scolare. In: Gennari M., a cura di, La città educante. Genova: Sagep.
Tonucci F. (1996). La città dei bambini. Roma-Bari: Laterza.
Trilla Bernet J. (2005). La idea de ciudad educadora y escuela. Revista Educación Y Ciudad, 7: 73-106.
Trisciuzzi L., Nuti L. e Viaggi M. (1993). Il territorio come libro di testo. Teramo: Giunti & Lisciani.
Vercesi M. (2008). La mobilità autonoma dei bambini tra ricerca e interventi sul territorio. Milano: FrancoAngeli.
Yang J. (2012). An overview of building learning cities as a strategy for promoting lifelong learning. Journal of Adult and Continuing Education, 18(2): 97-113. DOI: 10.7227/JACE.18.2.8.