Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Articles/Articoli

Vol. 13 No. 1 (2022): Young people, institutions and territories

Behind and beyond the Great Resignation: A pedagogical viewpoint

DOI
https://doi.org/10.3280/ess1-2022oa13503
Submitted
marzo 14, 2022
Published
2022-06-14

Abstract

The Great Resignation broke out in 2021 and now it is a worldwide phenomenon, which particularly interests the USA, but it does not leave Italy indifferent; here, it assumes a predominantly youthful identity. In short, this is a mass voluntary resignation. Likely stimulated and exacerbated by the pandemic, the phenomenon is not accompanied by analyses, which are able to identify the causes with certainty. However, some research highlights various points of a widespread work uneasiness which intercept the interest of the pedagogy of work. Therefore, this article aims at investigating what lies behind the Great Resignation and putting forward pedagogical proposals for the solution of certain critical issues. More specifically, the argument focuses on the neoliberal logic of competitive performance and the lack of care for human relationships at work such as fundamental problematic factors and, mainly prying about the theory of relational goods, it continues by indicating viable trajectories to promote a pedagogical culture of work starting from young people, focused on the network of educationally meaningful relationships.

References

  1. Baldacci M. (2011). I giovani e la scuola. La problematicità di un rapporto. In: Corsi M. and Spadafora G., editors, Progetto generazioni. I giovani, il mondo, l’educazione. Naples: Tecnodid.
  2. Baldacci M. (2014). Per un’idea di scuola. Istruzione, lavoro e democrazia. Milan: FrancoAngeli.
  3. Bazzicalupo L. (2013). Dispositivi e soggettivazioni. Milan-Udine: Mimesis.
  4. Briggs J. (2021). Why Isn’t Labor Force Participation Recovering?. Goldman Sachs-U.S. Daily, 11/11, available at: https://www.gspublishing.com/content/research/en/reports/2021/11/12/4f72d573-c573-4c4b-8812-1d32ce3b973e.html#, accessed 9/2/2022.
  5. Bruni L. (2005). Felicità, economia e beni relazionali. Nuova Umanità, 3-4: 543-565.
  6. Casulli S., d’Aniello F. and Polenta S. (2019). Consumi precari e desideri inariditi. L’educazione al tempo del neoliberismo. Fano: Aras.
  7. Cegolon A. (2019). Oltre la disoccupazione. Per una nuova pedagogia del lavoro. Rome: Studium.
  8. Censis (2021). 55° Rapporto sulla situazione sociale del paese, available at: https://www.censis.it/rapporto-annuale/55%C2%B0-rapporto-sulla-situazione-sociale-del-paese2021-0, accessed 10/2/2022.
  9. Chicchi F. and Simone A. (2017). La società della prestazione. Rome: Ediesse.
  10. Chiosso G. and Grassi O. (2021). Oltre l’egemonia del cognitivo. In: Chiosso G., Poggi A.M. and Vittadini G., editors, Viaggio nelle character skills. Persone, relazioni, valori. Bologna: il Mulino.
  11. Cohen A. (2021). How to Quit Your Job in the Great Post-Pandemic Resignation Boom. Bloomberg Businessweek, 10/5/2021, text available at: https://www.bloomberg.com/news/articles/2021-05-10/quit-your-job-how-to-resign-after-covid-pandemic?cmpid=socialflow-twitter-businessweek&utm_medium=social&utm_content=businessweek&utm_source=twitter&utm_campaign=socialflow-organic, accessed 9/2/2022.
  12. Coin F. (2021). Le “Grandi Dimissioni” contro la cultura tossica del lavoro che lacera l’esistenza e deteriora la salute di milioni di persone, 7/12/2021, available at https://www.valigiablu.it/grandi-dimissioni-lavoro/, accessed 10/2/2022.
  13. Costa M. (2016). Capacitare l’innovazione. La formatività dell’agire lavorativo. Milan: FrancoAngeli.
  14. Costa M. and Strano A. (2016). L’imprenditività per la tras-formazione dell’agire lavorativo. Prospettiva EP, 1-3: 19-31.
  15. d’Aniello F. (2009). Pedagogia del lavoro e persona. Passaggi di stato della materia lavoro. Lecce-Rovato: Pensa MultiMedia.
  16. d’Aniello F. (2015). Le mani sul cuore. Pedagogia e biopolitiche del lavoro. Fano: Aras.
  17. Dardot P. and Laval C. (2013). La nuova ragione del mondo. Critica della razionalità neoliberista. Rome: DeriveApprodi.
  18. Dato D. and Cardone S. (2018). Welfare manager, benessere e cura. Impresa e pedagogia per un nuovo umanesimo del lavoro. Milan: FrancoAngeli.
  19. De Smet A., Dowling B., Mugayar-Baldocchi M. and Schaninger B. (2021). ‘Great Attrition’ or ‘Great Attraction’? The choice is yours, available at: https://www.mckinsey.com/business-functions/people-and-organizational-performance/our-insights/great-attrition-or-great-attraction-the-choice-is-yours, accessed 15/2/2022.
  20. Donati P. (2019). Scoprire i beni relazionali. Soveria Mannelli: Rubbettino.
  21. Donati P. (2021). L’unità del sapere: la conoscenza come bene comune relazionale. In: Donati P., Alici L. and Gabrielli G., Beni relazionali. La conoscenza che accomuna. Milano: FrancoAngeli.
  22. Draycott M.C., Rae D. and Vause K. (2011). The assessment of enterprise education in the secondary education sector: A new approach?. Education + Training, 8-9: 673-691.
  23. Engeström Y., Engeström R. and Kärkkäinen M. (1995). Polycontextuality and boundary crossing in expert cognition: learning and problem solving in complex work activities. Learning and Instruction, 4: 319-336.
  24. Fedeli M. and Tino C. (2017). Alternanza scuola-lavoro. Il Terzo Spazio per un’alleanza trasformativa. Lecce-Rovato: Pensa MultiMedia.
  25. Foucault M. (2005). Nascita della biopolitica. Corso al Collège de France (1978-1979). Milan: Feltrinelli.
  26. Gabrielli G. (2021). Il lavoro e la sua organizzazione: uno sguardo relazionale. In: Donati P., Alici L. and Gabrielli G., Beni relazionali. La conoscenza che accomuna. Milan: FrancoAngeli.
  27. Gallup (2021). State of the Global Workplace: 2021 Report, available at: https://www.gallup.com/workplace/349484/state-of-the-global-workplace.aspx, accessed 10/2/2022.
  28. Glucksmann A. (2010). Une crise post-moderne. Politique Internationale, 126, available at: https://politiqueinternationale.com/revue/n126/article/une-crise-post-moderne, accessed 15/2/2022.
  29. Hessen S. (1954). Pedagogia e mondo economico. Rome: Avio.
  30. IBM-Insitute for Business Value (2021). What employees expect in 2021. Engaging talent in the shadow of COVID, available at: https://www.ibm.com/downloads/cas/5BWJYEKZ, accessed 15/2/2022.
  31. Jones B. and Iredale A. (2010). Enterprise Education as Pedagogy. Education + Training, 1: 7-19.
  32. Jones B. and Iredale N. (2014). Enterprise and entrepreneurship education: toward a comparative analysis. Journal of Enterprising Communities: People and Places in the Global Economy, 1: 34-50.
  33. Kaplan J. (2021). The psychologist who coined the phrase ‘Great Resignation’ reveals how he saw it coming and where he sees it going. Business Insider, 2/10/2021, text available at: https://www.businessinsider.com/why-everyone-is-quitting-great-resignation-psychologist-pandemic-rethink-life-2021-10?r=US&IR=T, accessed 9/2/2022.
  34. Lordon F. (2015). Capitalismo, desiderio e servitù. Antropologia delle passioni nel lavoro contemporaneo. Rome: DeriveApprodi.
  35. Morselli D. and Costa M. (2015). Il laboratorio imprenditoriale per la formazione degli insegnanti all’imprenditività. RicercAzione, 2: 111-124.
  36. Ministero del lavoro e delle politiche sociali, Banca d’Italia and Anpal (2021). Il Mercato del lavoro: dati e analisi. Le comunicazioni obbligatorie, novembre, available at: file:///Users/user1/Downloads/MLPS-Bankitalia-Nota-n-6-novembre-2021-1.pdf, accessed 10/2/2022.
  37. Ministero del lavoro e delle politiche sociali, Banca d’Italia and Anpal (2022). Il Mercato del lavoro: dati e analisi, gennaio, available at: file:///Users/user1/Downloads/Mlps-Bancaditalia-Anpal-nota-gennaio-2022-1.pdf, accessed 10/2/2022.
  38. Nussbaum M.C. (1996). La fragilità del bene. Fortuna ed etica nella tragedia e nella filosofia greca. Bologna: il Mulino.
  39. Pestalozzi J. H. (1974). Popolo, lavoro, educazione. Florence: La Nuova Italia.
  40. Sen A.K. (2001). Lo sviluppo è libertà. Perché non c’è crescita senza democrazia. Milan: Oscar Mondadori.
  41. Trinchero R. (2001). Adolescenti tra responsabilità e disagio. Una ricerca empirica. In: Trinchero R. and Tordini M.L., editors, Responsabilità e disagio. Una ricerca empirica sugli adolescenti piemontesi. Milano: FrancoAngeli.
  42. U.S. Bureau of Labor Statistics (2022). Economic News Release, 1/2/2022, available at: https://www.bls.gov/news.release/jolts.toc.htm, accessed 10/2/2022.
  43. Zagorsky J.L. (2021). The ‘great resignation’: Historical data and a deeper analysis show it’s not as great as screaming headlines suggest. The Conversation, 11/1, available at: https://theconversation.com/the-great-resignation-historical-data-and-a-deeper-analysis-show-its-not-as-great-as-screaming-headlines-suggest-174454, accessed 9/2/2022.

Metrics

Metrics Loading ...