Italian schools have progressively evolved their approach from a care model to an inclusive model, placing the person as a whole at the center and enhancing differences and potential. Although it represents a fundamental tool for the personalization of pathways, the Individualized Educational Plan (IEP) has limitations related to the focus on the school dimension and fragmentation with respect to other areas of life. In this context, self-determination emerges as a right and skill to be promoted, shifting the focus from scholastic adaptation to existential planning, guaranteeing the person an active role in defining his or her own path.
The article focuses on the inhomogeneity between IEP and Life Project, two tools of great pedagogical value that need to be integrated, highlighting the central role of the school in the promotion of inclusive trajectories and in the construction of quality of life.
References
Amatori G., Bocci F., a cura di (2021). Gli alunni con disabilità nella scuola italiana. Bilancio e prospettive. Trento: Erickson.
Biesta G., Tedder M. (2007). Agency and learning in the lifecourse: Towards an ecological perspective. Studies in the Education of Adults, 39(2): 132-149.
Borsini L. (2025). L’autodeterminazione per il progetto di vita. Analisi e prospettive inclusive. Milano: FrancoAngeli.
Bruner J. S. (1996). La cultura dell’educazione. Nuovi orizzonti per la scuola. Milano: Feltrinelli.
Booth T., Ainscow M., a cura di (2014). Nuovo Index per l’inclusione. Percorsi di apprendimento e partecipazione a scuola. Roma: Carocci.
Canevaro A. (2006). Le logiche del confine e del sentiero. Integrazione e inclusione: scommesse di futuro. Trento: Erickson.
Canevaro A., Ciambrone R., Nocera S. (2021). L’inclusione scolastica in Italia: percorsi, riflessioni e prospettive future. Trento: Erickson.
Chiappetta Cajola L., a cura di (2007). L’Integrazione scolastica degli alunni con disabilità, Trento: Erickson (pp. 221-248).
Cottini L. (2016). L’autodeterminazione nelle persone con disabilità: Percorsi educativi per svilupparla. Trento: Erickson.
Cottini L. (2017). Didattica speciale e inclusione scolastica. Roma: Carocci.
D’Alessio S. (2015). Disability Studies in Education: che cosa sono e perché sono importanti per lo sviluppo di una scuola e un’università inclusive. L’integrazione scolastica e sociale, 14(2): 119-127.
Deci E. L., Ryan R. M. (2000). The “what” and “why” of goal pursuits: Human needs and the self-determination of behavior. Psychological Inquiry, 11(4): 227-268.
Dovigo F. (2017). Pedagogia e didattica per realizzare l’inclusione. Guida all’«Index». Roma: Carocci.
Demo H. (2014). Didattica delle differenze. Proposte metodologiche per una classe inclusiva. Roma: Carocci.
Dewey J. (1916). Democracy and Education: An Introduction to the Philosophy of Education. New York: Macmillan.
Ianes D., Cramerotti S., Fogarolo F. (2021). Il nuovo PEI in prospettiva bio-psicosociale ed ecologica: I modelli e le Linee guida del Decreto interministeriale n. 182 del 29/12/2020 commentati e arricchiti di strumenti ed esempi. Trento: Erickson.
Ianes D., Cramerotti S. (2009). Piano Educativo Individualizzato – Progetto di vita. Trento: Erickson.
Montessori M. (2017). Il segreto dell’infanzia. Milano: Garzanti.
Rondanini L. (2011). Ragazzi disabili a scuola. Percorsi e nuovi compiti. Rimini: Maggioli Editore.
MIUR (2017). Linee guida per l’elaborazione del Piano Educativo Individualizzato (PEI). Roma: Ministero dell’Istruzione, dell’Università e della Ricerca.
OECD (2005). Students with Disabilities, Learning Difficulties and Disadvantages: Policies, Statistics and Indicators. Paris: OECD Publishing.
Palmieri C. (2000). La cura educativa. Riflessioni ed esperienze tra le pieghe dell’educare. Milano: FrancoAngeli.
Palmieri C. (2005). Dal PEI al progetto di vita: la prospettiva della cura educativa. Handicap & Scuola, 126: 71-76.
Pavone M. (2014). L’inclusione educativa. Indicazioni pedagogiche per la disabilità. Milano: Mondadori Università.
Piaget J. (1971). La costruzione del reale nel bambino. Firenze: La Nuova Italia.
Vygotskij L. S. (1990). Pensiero e linguaggio. Roma-Bari: Laterza.
United Nations (2006). Convention on the Rights of Persons with Disabilities. New York: United Nations.
UNESCO (1994). The Salamanca Statement and Framework for Action on Special Needs Education. Paris: UNESCO.
Wehmeyer M. L. (1996). Self-determination as an educational outcome: Why is it important to children, youth, and adults with disabilities?. Exceptional Children, 62(5): 439-449.
World Health Organization (WHO). (2001). International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF). Geneva: World Health Organization.