Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Articles/Articoli

Vol. 11 No. 2 (2020): Pedagogia dell'oggi: le sfide del presente. Percorsi di ricerca. Ricchezza e pluralità dell'indagine contemporanea

The dialogue between Capability Approach and digital skills education

DOI
https://doi.org/10.3280/ess2-2020oa9494
Submitted
marzo 30, 2020
Published
2020-12-01

Abstract

This paper focuses on an urgent educational challenge of the contemporary age: the form-action of digital citizenship. Starting from the European reference framework for citizens' digital skills, the author develops a reflection based on the interconnection between digital skills and Capability Approach. The latter, developing an ethical-economic-political sense horizon based on: "functioning", "capability" and "agency", completes and directs the theoretical-methodological framework dictated by normative requirements on the development of digital skills. The reflection built can be an opportunity to direct the training action, in order to promote the development of digital skills, towards full freedom and the enhancement of the critical awareness of citizens in making choices for the achievement of desirable educational-professional standards.

References

  1. Alessandrini G. (Ed.) (2014). La “pedagogia” di Martha Nussbaum. Approccio alle capacità e sfide educative. Milano: FrancoAngeli.
  2. Binanti L. (2013). Capability Approach e politiche educative. Formazione e insegnamento, XI(1): 141-144.
  3. Buckingham D. (2013). Media Literacy per crescere nella cultura digitale. Roma: Armando Editore.
  4. Campa S. (2019). Le competenze di cittadinanza digitale Quadri di riferimento, lessico e risorse. Idee in form@zione, 147-168.
  5. Carretero S., Vuorikari R., Punie Y. (2017). DigComp 2.1 Il quadro di riferimento per le competenze digitali dei cittadini Con otto livelli di padronanza ed esempi di utilizzo.
  6. De Vitis F. (2013). Capability Approach ed Educazione. Itinerari dialogici per lo sviluppo umano. Formazione e insegnamento, XI(1): 225-232 (p. 228).
  7. Ellerani P. (2013). Gli scenari educativi e formativi internazionali in mutamento: contesti cooperativi e capability approach. Formazione e insegnamento, XI(4): 17-31.
  8. Kuklis W. (2005). Amartya Sen’s Capability Approach. Theoretical insights and empirical application. NY-London: Springer.
  9. Lupac P. (2018). Beyond the digital divide. Contextualizing the information society, Emerald Publishing: Bingley.
  10. Nussbaum M. (2012). Creare capacità. Bologna: il Mulino.
  11. Nussbaum M. (2020). La tradizione cosmopolita. Un ideale nobile ma imperfetto. Milano: Bocconi Editore.
  12. Nussbaum M.C. (2010). Non per il profitto. Perché le democrazie hanno bisogno della cultura umanistica. Bologna: il Mulino.
  13. Otto H.U., Ziegler H. (2006). Education and capabilities. SW&S, 4-2: 269-287.
  14. Saito M. (2003). Amartya Sen’s Capability approach to Education: A critical exploration. Journal of Philosophy of Education, 1: 17-33.
  15. Sen A. (2000). Lo sviluppo è libertà. Perché non c’è crescita senza democrazia. Milano: Mondadori.
  16. Sen A. (1992). Risorse, valori e sviluppo. Torino: Bollati Boringhieri.
  17. Sen G. (2005). Neolibs, neocons and gender justice: lessons from global negotiations (No. 9). UNRISD Occasional Paper.
  18. Sennett R. (2012). Together: The rituals, pleasures and politics of cooperation. Yale University Press.
  19. Stoecklin, D., Bonvin J.M., (2014). Children’s Rights and the Capability Approach. Challenges and Prospects. NY-London: Springer.
  20. Urbani C. (2016). La capacitazione dello sviluppo professionale docente: oltre il valore della competenza. Tesi di dottorato, Università Ca Foscari, Venezia.

Metrics

Metrics Loading ...