Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Articles/Articoli

Vol. 13 No. 1 (2022): Young people, institutions and territories

Migratory movements and intercultural education

DOI
https://doi.org/10.3280/ess1-2022oa13570
Submitted
marzo 30, 2022
Published
2022-06-14

Abstract

The phenomenon of globalization also includes the migrations of peoples from many parts of the world, especially towards states that offer better living and working conditions.

Although the hope of a significant improvement in their living conditions supports migrants on their journey, there are many difficulties and hardships that they have to face due to cultural, linguistic and religious differences.

Then it is up to the institutions of the various countries to implement appropriate strategies aimed at their insertion into the society of which they will belong.

Learning the language of the host country, understanding its customs, cultural aspects and, last but not least, rights and duties, will become a strong point to help migrants to integrate into society and be, at the same time, a source of enrichment  for the social aspect of the community.

By achieving these goals, we could speak of inclusion in broad sense.

References

  1. Annunziato P., Calabrò A., Caracciolo L., a cura di (2001). Lo sguardo dell'altro. Per una governance della globalizzazione. Bologna: il Mulino.
  2. Bolaffi G. (2001). I confini del patto. Il governo dell’immigrazione in Italia. Torino: Einaudi.
  3. Catarci M., Macinai E., a cura di (2015). Le parole chiave della Pedagogia Interculturale. Temi e problemi nella società multiculturale. Pisa: Edizioni ETS.
  4. Elia G. (2016). Prospettive di ricerca pedagogica. Bari: Progedit.
  5. Ellerani G., a cura di (2014). Intercultura come progetto pedagogico. Lecce-Brescia: PensaMultimedia.
  6. Ellerani P., Pavan D. (2007). Educazione all’intercultura. Torino: SEI.
  7. Fiorucci M., Catarci M. (2015). Per un’educazione interculturale. Roma: Conoscenza Edizioni.
  8. Granata A. (2012). Intercultura. Report sul futuro, Roma: Città Nuova Editrice.
  9. Granata A. (2018). La ricerca dell’altro. Prospettive di ricerca interculturale. Roma: Carocci.
  10. Mulè P. (2015). I processi formativi, le nuove frontiere dell’educazione e la democrazia. Lecce-Brescia: Pensa MultiMedia.
  11. Nigris E., a cura di (2015). Pedagogia e didattica interculturale. Culture, contesti linguaggi. Milano-Torino: Pearson.
  12. Pinto Minerva F. (2002). L’intercultura. Roma-Bari: Laterza.
  13. Portera A. (2003). Pedagogia interculturale in Italia e in Europa. Milano: Vita e Pensiero.
  14. Portera A. (2006). Educazione interculturale nel contesto internazionale. Milano: Guerini.
  15. Portera A. (2013). Manuale di pedagogia interculturale. Bari-Roma: Laterza.
  16. Santerini M. (2001). Educare alla cittadinanza. La pedagogia e le sfide della globalizzazione. Roma: Carocci.
  17. Santerini M. (2010a). La qualità della scuola inter-culturale. Nuovi modelli per l’integrazione. Trento: Erikson.
  18. Santerini M. (2010b). La scuola della cittadinanza. Roma-Bari: Laterza.
  19. Sen A. (2006). Identità e violenza. Roma-Bari: Laterza.
  20. Silva C., Fattizzo A., a cura di (2006). I luoghi dell’intercultura. Attori e scenari della relazione educativa. Tirrenia: Edizioni Del Cerro.
  21. Tomarchio M., Ulivieri S., a cura di (2015). Pedagogia militante. Diritti, culture, territori. Pisa: Edizioni ETS.
  22. Zincone G. (1994). Uno schermo contro il razzismo. Roma: Donzelli.
  23. Zoletto D. (2012). Dall’intercultura ai contesti eterogenei. Presupposti teorici e am-biti di ricerca pedagogica. Milano: FrancoAngeli.

Metrics

Metrics Loading ...