Salta al menu principale di navigazione Salta al contenuto principale Salta al piè di pagina del sito

Articoli/Articles

V. 10 N. 1 (2019): Disabilità e Qualità della Vita: percorsi e progetti per l’inclusione universitaria e sociale

"New" glances on disability and "old" practices: a two-speed process. From insertion to inclusion at university.

Inviata
25 aprile 2019
Pubblicato
13-06-2019

Abstract

The Chilean Government has been taking legal action since 2010 by the law of 20.422 that establishes the Norms about Equal Opportunities and Inclusion for Disabled Persons. Despite above mentioned anti-discriminatory legislation framework and progress, several factor hamper the inclusion at university. Democratisation of HE has helped to ensure a growing trend of increasing enrolment of students with disability in Chile, although it is still not significant enough in terms of potential numbers.

Starting from this scenario, the paper aims to provide an overview of the principal steps carried out during the MUSE Project in Latin American in order to highlight the progresses and the challenges of a process in act which has the objective of improve access, ensure retention conditions and develop rich learning opportunities for HEIs’ Disabled Students.

Riferimenti bibliografici

  1. Bellacicco R. (2018). Verso una università inclusiva: La voce degli studenti con disabilità. Milano: FrancoAngeli.
  2. Booth T., Ainscow M. (2002). Index for Inclusion: Developing Learning and Participation in Schools. Bristol: CSIE.
  3. Caldin R. (2017). Gli studenti universitari tra formazione e ricerca. Il contributo della didattica alle professioni educative, nei processi inclusivi, Pedagogia Oggi, 2: 187-197.
  4. Caldin R. (2015). Adolescents with disabilities at school. Processes of identity and the construction of life projects. Pedagogia Oggi, 2: 134-157.
  5. Canali C., Vecchiato T. (2017). Valutazione di esito e disabilità complessa. In: Caldin R., Cinotti A., Serra F., a cura di, Disabilità, famiglie, servizi. Impegni di alleanza, esperienze di valutazione. Foggia: Edizioni del Rosone.
  6. Carbonetti D., Carbonetti G. (2004). Mio figlio Down diventa grande. Lasciarlo crescere accompagnandolo nel mondo degli adulti. Milano: FrancoAngeli.
  7. CNUDD. (2014). Linee Guida http://www2.crui.it/crui/cnudd/Llinee_guida_CNUDD/LINEE_GUIDA_CNUDD_2014.pdf
  8. Comenius J.A. (1657). Didattica magna [Trad. It. di V. Gualtieri con Introduzione di L. Lombardo Radice, Firenze: Sandron, Firenze, 1969].
  9. D’Alonzo, L. (2009). Il contributo della Pedagogia Speciale nella formazione degli insegnanti. In: Favorini A.M., a cura di, Pedagogia Speciale e formazione degli insegnanti. Verso una scuola inclusiva. Milano: FrancoAngeli.
  10. Dovigo F. (2007). Fare differenze. Trento: Erickson.
  11. ENDISC (2004). Primer Estudio Nacional de la Discapacidad en Chile. Gobierno Chileno.
  12. European Agency for Development in Special Needs Education. (2006). Handicap ed Istruzione in Europa. Il sostegno nell’istruzione post-primaria. Pubblicazione Tematica. European Agency for Development in Special Needs Education.
  13. European Commission. (1996). Charter of Luxembourg. Bruxelles: EU.
  14. Gherardini P. (2009), Disabilità e adultità. In: Goussot A., a cura di, Il disabile adulto. Anche i disabili diventano adulti e invecchiano. Santarcangelo di Romagna (RN): Maggioli Editore.
  15. Giffo G. (2005). Diritti umani per le persone con disabilità. Pace diritti umani, 3: 37-68.
  16. Lepri C., a cura di (2016). La persona al centro. Autodeterminazione, autonomia, adultità per le persone disabili. Milano: FrancoAngeli.
  17. Lepri C. (2011). Viaggiatori inattesi. Appunti sull’integrazione sociale delle persone disabili. Milano: FrancoAngeli.
  18. Lepri C., Montobbio E. (2003). Lavoro e fasce deboli. Strategie e metodi per l'inserimento lavorativo di persone con difficoltà cliniche o sociali. Milano: FrancoAngeli.
  19. Martín-Padilla E., Sarmiento P.J. Coy L. Y. (2013), Educación inclusiva y diversidad funcional en la Universidad. Revista de la Facultad de Medicina, 61: 195-2014.
  20. Montobbio E. (2004). Una maturità immatura. In: Carbonetti D., Carbonetti G., Mio figlio Down diventa grande. Lasciarlo crescere accompagnandolo nel mondo degli adulti. Milano: FrancoAngeli.
  21. MUSE. (2016). Analysis of Needs (Unpublished internal report).
  22. Pavone M. (2018). Postfazione. Le università di fronte alla sfida dell’inclusione degli studenti con disabilità. In: Pace S., Pavone M., Petrini D., a cura di, UNIversal Inclusion. Rights and Opportunities for Students with Disabilities in the Academic Context. Milano: FrancoAngeli.
  23. Parlamento Europeo e Consiglio (2006). Raccomandazione del Parlamento europeo e del Consiglio del 18 dicembre 2006 relativa a competenze chiave per l’apprendimento permanente. Gazzetta ufficiale dell’Unione Europea https://eur-lex.europa.eu/legal-content/IT/TXT/?uri=celex%3A32006H0962.
  24. Payá, A. (2010). Políticas de educación inclusiva en América Latina. Propuestas, realidades y retos de futuro. Revista Educación Inclusiva, 3, 2: 125-142.
  25. Plaisance E. (2009). L’inclusione. Una sfida per la scuola e per gli insegnanti. In: Favorini A.M., a cura di, Pedagogia Speciale e formazione degli insegnanti. Verso una scuola inclusiva. Milano: FrancoAngeli.
  26. Slee R. (2007). It's a Fit-up! Inclusive Education, Higher Education, Policy and the Discordant Voice. In: Barton L., Armstrong F., eds., Policy, Experience and Change: Cross Cultural Reflections on Inclusive Education. Dordrecht: Springer.
  27. UN. (2015). Transforming our World: the 2030 Agenda for Sustainable Development. New York: UN.
  28. UN (2006). Convention on the Rights of Persons with Disabilities and Optional Protocol. New York: UN.
  29. UNESCO (1994). The Salamanca Statement and Framework for Action on Special Needs Education. Salamanca: UNESCO.
  30. Vaillant D. (2013). Formación inicial del profesorado en América Latina: Dilemas centrales y perspectivas. Revista Española de Educación Comparada, 22: 185-206.
  31. Vannini I. (2009). La Qualità nella didattica. Metodologie e strumenti di progettazione e valutazione. Tento: Erickson.
  32. World Health Organization, World Bank. (2017). Tracking Universal Health Coverage: 2017 Global Monitoring Report. Geneva: WHO.
  33. World Health Organization, World Bank. (2001). World Report on Disability. Geneva: WHO.

Metriche

Caricamento metriche ...