Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Articles/Articoli

Vol. 13 No. 2 (2022): Special Pedagogy and Special Didactics for an innovative school and an inclusive education

Special education and development of employment and independent living skills

DOI
https://doi.org/10.3280/ess2-2022oa14535
Submitted
settembre 1, 2022
Published
2022-12-20

Abstract

This article highlights the importance of specific teaching actions promoted at school and aimed to promote the acquisition of job-related and independent living skills in students with disabilities. This theme has a particular value in the context of secondary schools, where teachers must plan extended work-related learning experiences (PCTO), as foreseen by a specific section of the IEP. This is an educational challenge, consisting in finding practical and meaningful connections between teaching actions and the Life Project. The reference to the ICF, as required by the new IEP (Legislative Decree 66/2017), represents an opportunity for teachers to design PCTOs addressed to students with disabilities, define specific educational objectives and monitor the training experience. This article reports an experience conducted by the University of Verona, that has elaborated an online platform for supporting the design of the IEP based on ICF. This platform offers a series of tools for the analysis of competencies and job potentiality of students with disabilities. Also, the article refers to the project developed by the Vicenza Provincial School in 2021/2022, that established the "Interinstitutional Working Table for the elaboration of Pathways aimed to the Development of Traversal Skills and provide Career Guidance (PCTO)" with the precise purpose of developing a shared protocol of intervention between schools and job services in order to promote job-related skills in students with disabilities at school.

References

  1. Adorni D., Balestrieri K. (2016). Un lavoro su misura. Disabilità e disidentità. Milano: FrancoAngeli.
  2. Baratella P., Littamè E. (2009). I diritti delle persone con disabilità. Dalla Convenzione Internazionale ONU alle buone pratiche. Trento: Erickson.
  3. Bartoli G., Franciosa G., Maiorano A. (2013). L’inserimento socio-lavorativo dei soggetti con disagio psichico. Costruzione di una rete di servizi. Osservatorio Isfol, 1-2.
  4. Berarducci M., Scivola G., Contardi A. (2012). Anch’io lavoro: tra esperienze e buone prassi. Roma: Quaderno AIPD, n. 21.
  5. Boffo V., Falconi S., Zappaterra T. (2012). Per una formazione al lavoro. Le sfide della disabilità adulta. Firenze: University Press.
  6. Bombelli M.C., Finzi E. (2008). Oltre il collocamento obbligatorio. Valorizzazione personale delle persone con disabilità e produttività nel mondo del lavoro, Milano: Guerini e Associati.
  7. Cairo M., Marrone M. (2017). Qualità della vita, narrazione e disabilità. Esperienze e proposte. Milano: Vita e Pensiero.
  8. Caldin Pupulin R., Succu F. (2004), L’integrazione possibile. Riflessioni sulla disabilità nell'infanzia, nell'adolescenza e nella vita adulta, Lecce: Pensa Multimedia.
  9. Canevaro A., Cibin C.M., Bottà M., Calderoni S. (2022). Dalla scuola al lavoro. Verso una realtà inclusiva. Trento: Erickson.
  10. Chiappetta Cajola, L. (2015). Didattica inclusiva, valutazione e orientamento. ICF-CY, portfolio e certificazione delle competenze degli allievi con disabilità. Roma: Anicia.
  11. Commissione Europea (2012). Competenze chiave a scuola in Europa: sfide e opportunità delle politiche educative, Rapporto Eurydice, p. 3.
  12. Contardi A. (2016). Verso l’autonomia. Percorsi educativi per ragazzi con disabilità intellettiva. Roma: Carocci.
  13. Corbière, M., Lecomte, T., Reinharz, D., Kirsh, B., Goering, P., Menear, M., ... & Goldner, E. M. (2017). Predictors of acquisition of competitive employment for people enrolled in supported employment programs. The Journal of Nervous and Mental Disease, 205(4): 275-282.
  14. Cottini L. (2013). Integrazione lavorativa e processi identitari. In: A. Mura e A.L. Zurru (a cura di). Identità, soggettività e disabilità. Milano: FrancoAngeli, pp. 154-165.
  15. Cottini L., Fedeli D., Zorzi S. (2016). Qualità di vita nella disabilità adulta. Percorsi, servizi e strumenti psicoeducativi. Trento: Erickson.
  16. Crispiani, P., Patantuono, M. (2014). Disabilità e lavoro. Integrazione sociale e lavorativa dei disabili e linee-guida. Ancona: Ed. Melostampo e Provincia di Ancona.
  17. Croce L. e Lombardi M. (2016). Aligning Supports Planning within a Quality of Life Outcomes Framework. In: Schalock R.L. and Keith D. K. Editors, Cross Cultural Quality of life: Enhancing the Lives of People With Intellectual Disability, second edition. Washington: AAIDD.
  18. D’Alonzo L. (2006), Pedagogia speciale per preparare alla vita. Brescia: Editrice La Scuola.
  19. D’Alonzo L. (2008). La scuola e la preparazione alla vita della persona con disabilità. L’integrazione scolastica e sociale, 7(2): 130-131.
  20. D'Alonzo L., Maggiolini S. (2013). Integrazione e preparazione alla vita. Roma: Armando.
  21. Davis M. T., Cumming I. K., Park N. M., & Sheperis C. J. (2021). Project SEARCH: Analysis of Employment Outcomes for Students with Disabilities Across Two Districts.
  22. Dettori G.F. (2017). Una scuola per tutti con la didattica per competenze. Milano: FrancoAngeli.
  23. Fadely D. C. (1987). Job Coaching in Supported Work Programs. Stout Vocational Rehabilitation Institute, University of Wisconsin-Stout, Menomonie, WI 54751.
  24. Falconi S., Boffo V., & Zappaterra T. (2012). Per una formazione al lavoro: Le sfide della disabilità adulta (p. 214). Firenze University Press.
  25. Flores N., Moret-Tatay C., Gutiérrez-Bermejo B., Vázquez A., & Jenaro C. (2021). Assessment of occupational health and job satisfaction in workers with intellectual disability: A job demands-resources perspective. International journal of environmental research and public health, 18(4), 2072.
  26. Friso V. (2017). Disabilità, rappresentazioni sociali e inserimento lavorativo. Percorsi identitari, nuove progettualità. Milano: Guerini Scientifica.
  27. Gerelli C., Cocchi M., Chiari V. (a cura di) (2000). Clamor Training: Un progetto Europeo per la promozione professionale dei disabili. Milano: FrancoAngeli.
  28. Gewurtz R. E., Langan S., & Shand D. (2016). Hiring people with disabilities: A scoping review. Work, 54(1): 135-148.
  29. Giaconi C. (2015). Qualità della vita e adulti con disabilità. Percorsi di ricerca e prospettive inclusive. Milano: FrancoAngeli.
  30. Gilson C. B., & Carter E. W. (2016). Promoting social interactions and job independence for college students with autism or intellectual disability: A pilot study. Journal of Autism and Developmental Disorders, 46, 3583-3596.
  31. Gilson C. B., Thompson C. G., Ingles K. E., Stein K. E., Wang N., & Nygaard M. A. (2021). The job coaching academy for transition educators: A preliminary evaluation. Career Development and Transition for Exceptional Individuals, 44(3): 148-160.
  32. Giorgini C. (2010). Integrare i disabili nel mondo del lavoro. Problemi culturali. Fonti giuridiche. Ostacoli sociali. Roma: LAS.
  33. Giorgini C., Consegnati S. (2012). L’alternanza scuola-lavoro. Una valida proposta formativa per le persone con disabilità o disagio certificato. Orientamenti pedagogici: rivista internazionale di scienze dell’educazione, 59(349): 561-567.
  34. Ianes D., Cramerotti S. (2009). Il piano educativo individualizzato - Progetto di vita. Vol. 1. Trento: Erickson.
  35. Lascioli A., Menegoi L. (2006). Il disabile intellettivo lavora. Milano: FrancoAngeli.
  36. Lascioli A., Pasqualotto L. (2022). Progetto individuale, vita adulta e disabilità. Prospettive e strumenti su base ICF. Roma: Carocci.
  37. Lascioli A. (2017). Orientamento al lavoro e disabilità intellettiva: quali responsabilità educative per la scuola?. L’integrazione scolastica e sociale, 16(2): 196-211.
  38. Lindsay S., Cagliostro E., Albarico M. et al. (2018). A Systematic Review of the Benefits of Hiring People with Disabilities. J Occup Rehabil, 28: 634-655.
  39. Marcarini M. (2012). Orientamento: a ciascuno la sua strada. Evoluzione delle teorie e riflessioni educative. Rivista Formazione lavoro persona, 153-171.
  40. Marchisio C. (2019). Percorsi di vita e disabilità. Strumenti di coprogettazione. Roma: Carocci.
  41. Marchisio C., Curto N. (2019). Diritto al lavoro e disabilità. Progettare pratiche efficaci. Roma: Carocci.
  42. Matt S. B., & Butterfield P. (2006). Changing the disability climate: Promoting tolerance in the workplace. Aaohn Journal, 54(3): 129-135.
  43. Mazzaraco C. (2013). Lavoro e disabilità. Dalle rappresentazioni sociali alle comunità di pratiche per favorire la strutturazione dell’identità professionale della persona con disabilità, tesi di dottorato del «Dipartimento di Scienze della Formazione, Psicologia, Comunicazione», Tutor prof. G. Elia, Scuola di Dottorato in «Scienze delle Relazioni Umane», Dottorato di Ricerca in «Dinamiche Formative Ed Educazione Alla Politica - XXV CICLO», Università degli Studi di Bari.
  44. McKinney E. L., & Swartz L. (2021). Employment integration barriers: Experiences of people with disabilities. The International Journal of Human Resource Management, 32(10): 2298-2320.
  45. Ministero Istruzione (2018). Linee guida per la certificazione delle competenze nel primo ciclo di istruzione. Disponibile all’indirizzo: https://www.miur.gov.it/-/linee-guida-certificazione-delle-competenze.
  46. MIUR (2019). Linee guida dei percorsi per le competenze trasversali e per l’orientamento. Disponibile all’indirizzo: https://www.miur.gov.it/-/linee-guida-dei-percorsi-per-le-competenze-trasversali-e-per-l-orientamento.
  47. Montobbio E. e Lepri C. (2000). Chi sarei se potessi essere. Pisa: Del Cerro.
  48. Montobbio E., Navone A. (2003). Prova in altro modo: l’inserimento lavorativo socio assistenziale di persone con disabilità marcata. Pisa: Edizioni del Cerro.
  49. Mura A., Zurru A.L. (a cura di) (2013). Identità, soggettività e disabilità. Milano: FrancoAngeli.
  50. Murakami Y. (1999). Job coaching for persons with mental disabilities. Work, 12(2): 181-188.
  51. Murdaca A.M., Palumbo F., Musolino S., Oliva P. (2018). L’integrazione delle esperienze di apprendimento tra scuola e lavoro: un’ipotesi di ricerca / The integration of learning experiences between school and work: a research hypothesis. Formazione&Insegnamento, XVI(3): 277-289.
  52. Neubert D. A., & Redd V. A. (2008). Transition services for students with intellectual disabilities: A case study of a public school program on a community college campus. Exceptionality, 16(4): 220-234.
  53. Nicoli D., & Salatin A. (2018). L’alternanza scuola lavoro. Esempi di progetti tra classe. Trento: Erickson.
  54. Pasqualotto L., Lascioli A. (2020). Il profilo di funzionamento su base ICF: esiti di una sperimentazione, Journal of Advanced Health Care, 2(1): 43-48.
  55. Pavone M. (2014). L’inclusione educativa. Indicazioni pedagogiche per la disabilità, Milano: Mondadori Università.
  56. Pavone M. (2006). Il portfolio per l’alunno disabile: uno strumento di valutazione autentica e orientativa. Trento: Erickson.
  57. Sandri P. (2015). Senza muri. Un servizio per l’inclusione lavorativa di persone con disabilità complessa. In: Terre di mezzo. Permanenze e cambiamenti nella realizzazione professionale delle persone disabili. Napoli: Liguori, pp. 251-282.
  58. Schall C. M., Wehman P., Brooke V., Graham C., McDonough J., Brooke A., & Allen J. (2015). Employment interventions for individuals with ASD: The relative efficacy of supported employment with or without prior Project SEARCH training. Journal of Autism and Developmental Disorders, 45(12): 3990-4001.
  59. Spagnolo A., Pavoncello D., Del Gobbo G., Iannis G., & Laghi F. (2014). Analisi della dimensione inclusiva dell’offerta formativa e delle misure di accompagnamento dei giovani 14-18 anni affetti da disturbi mentali. ISFOL, https://oa.inapp.org/xmlui/handle/20.500.12916/1861.
  60. Subramanian A., & Mital A. (2009). Productivity and disability: the need to modify work standards. International Journal of Productivity and Quality Management, 4(2): 212-227.
  61. Traina I., Mannion A., & Leader G. (2022). Transition Program from School to Employment in Youths with Intellectual Disability: Evaluation of the Irish Pilot Study E-IDEAS. Developmental Neurorehabilitation, 25(2): 87-100.
  62. Torrigiani C., Pandolfini V., Giannoni P., & Benasso S. (2022). I percorsi per le competenze trasversali e per l’orientamento: quali dimensioni valutative? Uno studio esplorativo. RIV Rassegna Italiana di Valutazione, 77: 115-133.
  63. Villotti P., Corbière M., Dewa C. S., Fraccaroli F., Sultan-Taïeb H., Zaniboni S., & Lecomte T. (2018). A serial mediation model of workplace social support on work productivity: the role of self-stigma and job tenure self-efficacy in people with severe mental disorders. Disability and Rehabilitation, 40(26): 3113-3119.
  64. Wehman P., Schall C. M., McDonough J., Graham C., Brooke V., Riehle J. E., ... & Avellone L. (2017). Effects of an employer-based intervention on employment outcomes for youth with significant support needs due to autism. Autism, 21(3): 276-290.
  65. Wehman P., Schall C., McDonough J., Molinelli A., Riehle E., Ham W., & Thiss W. R. (2013). Project SEARCH for youth with autism spectrum disorders: Increasing competitive employment on transition from high school. Journal of Positive Behavior Interventions, 15(3): 144-155.
  66. Zappaterra T. (2012), Disabilità e lavoro. Costruzione identitaria ed esercizio di cittadinanza. In V. Boffo, S. Falconi, T. Zappaterra, Per una formazione al lavoro. Le sfide della disabilità adulta, Firenze, University Press, pp. 17-43.

Metrics

Metrics Loading ...