Abstract
Among the methods of pedagogical research, the comparative one is very effective, in the face of new educational problems, whose now global dimension demands the comparison of more and more realities. In the present context, which is increasingly multi-etnich, comparative education displays great theoretical and practical benefit. In particular, research on the education systems of European and extra European countries helps to think better inclusion in our schools. As well-founded and now refined as it is, the comparative method must however intensify the dialogue with intercultural pedagogy, from which it would have significant advantages. After having recalled the peculiarities of the comparative method, the author highlights its effectiveness in responding to today’s educational problems, for a more inclusive and intercultural school.
References
- Barbieri N.S., Gaudio A. e Zago G. (2020). Manuale di educazione comparata. Brescia: La Scuola.
- Bareday G.Z.F. (1969). Il metodo comparativo in pedagogia. Brescia: La Scuola.
- Bray M., Adamson B. e Mason M. (2009). Educazione comparata. Approcci e metodi di ricerca. Milano: FrancoAngeli.
- Burgio G., (2022). Pedagogia postcoloniale. Prospettive radicali per l’intercultura. Milano: FrancoAngeli.
- Callegari C., a cura di (2016). L’educazione comparata tra storia ed etnografia. Roma: Anicia.
- Cambi F. (2006). Incontro e dialogo. Prospettive della pedagogia interculturale. Roma: Carocci.
- Chiaranda M., a cura di (2010). Storia comparata dell’educazione. Milano: FrancoAngeli.
- Cuconato M. (2000). Educazione comparata. Bologna: Pitagora.
- Gobbo F. (2002). Pedagogia interculturale. Roma, Carocci.
- Graglia P. S. (2019). L’Unione europea. Bologna, il Mulino.
- Hilker F. (1967). Pedagogia comparata: storia, teoria e prassi. Roma: Armando.
- Jullien M.-A. (1817). Esquisse et Vues Préliminaires d’un Ouvrage sur l’Éducation Comparée. Paris: Société Établie à Paris pour l’Amélioration de l’Enseignement Élémentaire.
- King E.J. (1976). Insegnanti e società in evoluzione. Roma: Armando.
- Leonarduzzi A. (1977). Marc-Antoine Jullien de Paris (1775-1848). La genesi della pedagogia comparativa. Udine: La Nuova Base.
- Malavasi P. (2020). Insegnare l’umano. Milano: Vita e Pensiero.
- Manzon M. (2009). Comparare i luoghi. In Bray M., Adamson B. e Mason M., a cura di, Educazione comparata. Approcci e metodi di ricerca. Milano: FrancoAngeli.
- Marrou H.-I. (2008). Storia dell’educazione nell’antichità. Roma: Studium.
- McLuhan M. (1976). Gli strumenti del comunicare. Milano: il Saggiatore.
- Meister K. (2006). La storiografia greca. Dalle origini alla fine dell’ellenismo. Roma-Bari: Laterza.
- Mortari L. (2020). Educazione ecologica. Bari-Roma: Laterza.
- Noah H.J., Eckstein M.A. (1969). Toward a Science of Comparative Education: New York: Macmillan.
- Orizio B. (1977). Pedagogia comparativa. Brescia: La Scuola.
- Orizio B. (2020). Storia e comparazione dell’educazione in Europa. Verona: Libreria universitaria.
- Palomba D. (2016). Studi comparativi in educazione: la dimensione teorica. In Callegari C., a cura di, L’educazione comparata tra storia ed etnografia. Roma: Anicia.
- Popper K.R. (1985). Congetture e confutazioni. Bologna: il Mulino.
- Reinhard W. (2002). Storia del colonialismo. Torino: Einaudi.
- Sadler M. (1900). How Far Can We Learn Anything of Practical Value from the Study of Foreign Systems of Education?. Comparative Education Review (1964), 7(3).
- Sweeting A. (2009). Comparare i tempi. In: Bray M., Adamson B. e Mason M. a cura di, Educazione comparata. Approcci e metodi di ricerca. Milano: FrancoAngeli.
- Todeschini M., Ziglio C. (2014). Comparazione educativa. Firenze: La Nuova Italia.
- Torres C.A. (2014). Globalizzazione ed educazione. Brescia: La Scuola.
- Ulmann J. (2001). Ginnastica, educazione fisica e sport dall’antichità ad oggi. Roma: Armando.
- Van Deale H. (1993). L’éducation comparée. Paris: PUF.
- Zani G.L. (1993). Pedagogia comparativa e civiltà a confronto. Brescia: La Scuola.
- Zoletto D. (2011). Pedagogia e studi culturali. La formazione tra critica postcoloniale e flussi culturali transnazionali. Pisa: ETS.