In our time marked by individual and collective vulnerability, the artistic production of people with disabilities offers a look into the structures of imagination, the links with archetypes, the concept of inspiration, and existential experience as a generative filter of new and unusual cosmogonies.
The work of artists who embody neurodivergence, diversity, and disability, offers a new and original point of view on art, allows new interpretations, and produces signs, symbols, and styles to question through the epistemological lens of special education.
Starting from the artworks of the patients housed in the nineteenth century asylums, from diagnostic purposes to an aesthetic categorization, the valorization of the artist as an individual and as a category is achieved.
This work aims to contribute to the search for new interpretative canons in different frameworks, crossing the tradition with different hermeneutics and paving the way for new epistemologies and views, where inclusion is a construct permeating cultural products beyond labels and barriers.
References
Andreoli V. (2009). Il linguaggio grafico della follia. Milano: BUR Biblioteca Universale Rizzoli.
Andreoli V. (2015). La Compagnie de l’Art Brut e la follia: dalla sua costituzione al tempo presente. In: Ferlisi R. (ed.). FILIPPO BENTIVEGNA. Storia, tutela e valori selvaggi. Atti del Convegno. Sciacca, 27 e 28 giugno 2015. Palermo: Regione siciliana, Assessorato dei beni culturali e dell’identità siciliana. Dipartimento dei beni culturali e dell’identità siciliana.
Bedoni S. (2004). Visionari. Arte, sogno, follia in Europa. Milano: Selene Edizioni.
Cinque M. (2010). Agire creativo: teoria, formazione e prassi dell’innovazione personale. Milano: FrancoAngeli.
Chávez R. A., del Carmen Lara M. (2000). La creatividad y la psicopatología. Salud mental, 23(5): 1-9.
De Giorgi L. (2016). La creatività: alcune prospettive per un costrutto difficile da definire. Mizar. Costellazione di pensieri, 2-3: 125-140. Doi: 10.1285/i24995835v2016n2-3p125.
Di Stefano E. (2020). Art Brut. Art e Dossier, 373.
Falconi A., De Pasca V. (2021). Atelier inclusivi con l’Art Brut. Percorsi per la scuola primaria. Trento: Erickson.
Ferlisi R. (ed.). FILIPPO BENTIVEGNA. Storia, tutela e valori selvaggi. Atti del Convegno. Sciacca, 27 e 28 giugno 2015. Palermo: Regione siciliana, Assessorato dei beni culturali e dell’identità siciliana. Dipartimento dei beni culturali e dell’identità siciliana.
Gaspari P. (2014). Pedagogia Speciale e “BES”. Spunti per una riflessione critica verso una scuola inclusiva. Roma: Anicia.
Giorgi S. (2013). Tra disagio e differenza. Dalle collezioni di Art Brut al progetto L’arte di fare la differenza: l’incontro con gli artisti outsider. In: Mangiapane G., Pecci A. M., Porcellana V. (eds.). Arte dei margini. Collezioni di Art Brut, creatività relazionale, educazione alla differenza. Milano: FrancoAngeli, pp.119-133.
Jung C. G. (1935). Principi di psicoterapia pratica, tr. it. (1981). Opere, vol. 16. Torino: Bollati Boringhieri.
Mangiapane G., Pecci A. M., Porcellana V. (eds.) (2013). Arte dei margini. Collezioni di Art Brut, creatività relazionale, educazione alla differenza. Milano: FrancoAngeli.
Mangiapane G., Balma-Tivola C. (2020). Arte irregolare in Italia. Storie, passaggi e connessioni. Medea, VI, 1. Doi: 10.13125/medea-4175.
Prinzhorn H. (1991). L’arte dei folli: L’attività plastica dei malati mentali. Milano: Mimesis.
Rodríguez-Muñoz F-J. (2011). Construcciones de la neurociencia al entendimiento de la creatividad humana. Arte, Individuo y Sociedad, 23(2): 45-54. Doi: 10.5209/rev_ARIS.2011.v23.n2.36253.
Salis F. (2017). La persona con Sindrome di Down. Riflessioni di Pedagogia e Didattica speciale per una presa in carico globale nella prospettiva inclusiva. Roma: Anicia.
Salis F., de Felice F. (2019). Dinamiche inclusive nella società post-complessa Ricerche, riflessioni, esperienze e narrazioni. Roma: Anicia.
Salis F. (2022). Lo squarcio nella tela: la bellezza della diversità oltre il pregiudizio. Italian Journal of Special Education for Inclusion, X(1): 262-272. Doi: 10.7346/sipes-01-2022-21.
Stella A. (2019). Diversi. La lunga battaglia dei disabili per cambiare la storia. Milano: Solferino.
Tosatti B. (ed.) (2003). OUTSIDER ART IN ITALIA. Arte irregolare nei luoghi della cura. Milano: Skira editore.
Tosatti B. (ed.) (2006). OLTRE LA RAGIONE. Le figure, i maestri, le storie dell’arte irregolare. Milano: Skira editore.
Tosatti B., Ferrari S. (eds.) (2015). Inquietudine delle intelligenze. Contributi e riflessioni sull’Arte Irregolare. I quaderni di PsicoArt, 6.