Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Alia

Vol. 13 No. 2 (2022): Special Pedagogy and Special Didactics for an innovative school and an inclusive education

One’s Own History Is Always Contemporary. Pedagogical Reflections on The Adult Feeling of Loss

DOI
https://doi.org/10.3280/ess2-2022oa14571
Submitted
settembre 9, 2022
Published
2022-12-20

Abstract

This Philosophy of Education research paper focuses on Martin Heidegger’s thought, with particular reference to Being and Time (that can be understood as Being is Time), and concludes with an in-depth examination of the contribution that existential psychotherapy can make to pedagogical knowledge today. The aim is to enhance the power (the awareness of the absence of total control) that each person can have over his or her own destiny through being “present” and “in presence”, an ever-increasing responsibility for one’s own choices, the total assumption of responsibility for one’s own existence.

References

  1. Bocconi A. (2002). Viaggiare e non partire. Parma: Ugo Guanda.
  2. Boffo V. (2005). Attaccamento e formazione. Studio su John Bowlby. Milano: Unicopli.
  3. Bozzi P., Coppola B. (2006). Ludwig Wittgenstein. Ciò di cui non si può parlare. Il mondo è tutto ciò che resta dopo la mia morte. Napoli: Guida.
  4. Bruzzone D. (2011). Vergogna e timidezza. In: Iori V., a cura di, Guardiamoci in un film. Scene di famiglia per educare alla vita emotiva. Milano: FrancoAngeli.
  5. Buber M. (1954). Elementi dell’interumano. In: Poma A., a cura di, Il principio dia-logico e altri saggi. Cinisello Balsamo (Milano): San Paolo.
  6. Casadei R. (2018). Educare attraverso l’Arte: religioso esercizio ed esperienza di bel-lezza e di pienezza. In: Caputo M. e Pinelli G., a cura di, Arte, religiosità, educa-zione. Esplorazioni e percorsi. Milano: FrancoAngeli.
  7. Chionna A. (2014). Scelta e responsabilità: le sfide educative del ventunesimo secolo. In: Elia G., a cura di, Le sfide sociali dell’educazione. Milano: FrancoAngeli.
  8. Corsi M. (2003). Il coraggio di educare. Il valore della testimonianza. Milano: Vita e Pensiero.
  9. Federighi P. (2018). La ricerca in educazione degli adulti nelle università italiane. Pas-sato e futuro. In: Id., a cura di, Educazione in età adulta. Ricerche, politiche, luoghi e professioni. Firenze: University Press.
  10. Heidegger M. (1927). Essere e tempo, a cura di F. Volpi. Milano: Longanesi, 2010.
  11. Heidegger M. (1954). La questione della tecnica. In: Vattimo G., a cura di, Saggi e discorsi. Milano: Mursia, 2007.
  12. Heidegger M. (1954). Che cosa significa pensare? In: Vattimo G., a cura di, Saggi e discorsi. Milano: Mursia, 2007.
  13. Laing R. D. (1961). L’Io e gli Altri. Psicopatologia dei processi interattivi (trad. it. di R. Tettucci). Milano: BUR, 1996.
  14. Marcuse H. (1964). L’uomo a una dimensione. Torino: Einaudi, 1999.
  15. Milani L. (2016). Labilità. Tra limiti e possibilità nel viaggio esistenziale. MeTis, 2: 28-33.
  16. Nietzsche F. (1874). Sull’utilità e il danno della storia per la vita (trad. it. di L. Pinna Pintor). Roma: Lucarini, 1992.
  17. Rossini V. (2015). Educazione e potere. Significati, rapporti, riscontri. Milano: Angelo Guerini e Associati.
  18. Rubini A. (2014). La struttura dialogica del discorso pedagogico tra comunicazione e libertà. In: Elia G., a cura di, Le sfide sociali dell’educazione. Milano: FrancoAngeli.
  19. Stramaglia M. e Rodrigues M.B. (2018). Educare la depressione. La scrittura, la lettura e la parola come pratiche di cura. Parma: Junior Spaggiari.
  20. Tramma S. (2015). Pedagogia della contemporaneità. Educare al tempo della crisi. Roma: Carocci.
  21. Winnicott D.W. (1971). Oggetti transizionali e fenomeni transizionali. In: Gioco e realtà (trad. it. di G. Adamo e R. Gaddini). Roma: Armando, 2006.
  22. Yalom I.D. (2019). Psicoterapia esistenziale (trad. it. di S. Prina). Vicenza: Neri Pozza.

Metrics

Metrics Loading ...