Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Articles/Articoli

Vol. 14 No. 1 (2023): University didactics, innovation and inclusion. Assessment and feedback

Situational learning: Participatory university didactics in dialogue with the integrated education and training system 0-6

DOI
https://doi.org/10.3280/ess1-2023oa15281
Submitted
January 22, 2023
Published
2023-07-21

Abstract

Situational learning, mediated by participatory experiences and cooperative group dynamics, requires a review of university didactics.

The choice of interaction modalities, the construction of shared knowledge, reflection on the skills brought by each subject-in-training and feedback tools become essential for a design that welcomes learning contexts. The paper presents an initial investigation of a training course conducted between the university and 0-6 educational services in which the sustainability of didactic research constitutes a relevant reflection to be witnessed. By means of some significant points of feedback on the learning process designed, implemented and in progress, it will be possible to highlight part of the reflexive architecture on which critical practices are based. The analysis will also underline the importance of participants’ engagement as a constitutive part of the experience.

References

  1. Asquini G., a cura di (2018). La Ricerca-Formazione. Temi, esperienze e prospettive. Milano: FrancoAngeli.
  2. Bochicchio F., Rivoltella P.C., a cura di (2017). L’agire organizzativo. Manuali per i professionisti della formazione. Brescia: La Scuola.
  3. Cadei L. (2017). Quante storie! Narrare il lavoro educativo. Brescia: La Scuola.
  4. Cadei L., Deluigi R. and Pourtois J.-P., a cura di (2016). Fare per, fare con, fare insieme. Progetti di cittadinanza tra scuole e famiglie. Parma: Edizioni Junior-Spaggiari.
  5. Cadei L., Simeone D., Serrelli E. and Abeni L., a cura di (2022). L’altro educatore. Verso le competenze di secondo livello. Brescia: Scholè.
  6. Commissione Nazionale per il Sistema Integrato di Educazione e d’Istruzione (2021). Linee pedagogiche per il sistema integrato “zerosei”. Testo disponibile al sito: https://www.istruzione.it/sistema-integrato-06/linee-pedagogiche.html. Ultima consultazione: 30.12.2022.
  7. Corsi M., Rossi P., Giannandrea L. Miller and Gabrielle E. (2021). Valutazione, feedback, equità: una sfida per la didattica. Education Sciences & Society, 12(2): 9-12. DOI: 10.3280/ess2-2021oa13004.
  8. Deluigi R. (2021). Le officine progettuali S-POT: laboratori per il design di servizi socioeducativi. Educational Reflective Practices, 2: 1-12. DOI: 10.3280/erp2-2021oa12113.
  9. Deluigi R., Fedeli, L. (2021a). Approccio laboratoriale e co-teaching: metodologie plurali per una formazione integrata. Lifelong Lifewide Learning-LLL, 17: 95-106. DOI: 10.19241/lll.v17i38.578.
  10. Deluigi R., Girotti L. (2021b). Zerosei: il prefisso del futuro. Nuova Secondaria, (9): 256-271.
  11. Fedeli L. (2022). Participation and feedback as motivational triggers: insights from online students’ approach to learning. JE-LKS., 18(1): 1-10. DOI: 10.20368/1971-8829/1135468.
  12. Fedeli L., Girotti L. (2021). Prove tecniche di futuro: un’esperienza laboratoriale per educare al feedback formativo. Education Sciences & Society, 12(2): 76-95. DOI: 10.3280/ess2-2021oa12371.
  13. Freire P. (1967). Educação como prática da liberdade. São Paulo: Paz&Terra.
  14. Guerra M. (2019). Costruire competenze adulte formandosi intorno a competenze bambine. Pedagogia Oggi, 2: 140-154. DOI: 10.7346/PO-022019-09.
  15. hooks b. (1994). Teaching to Transgress: Education as the Practice of Freedom. New York: Routledge.
  16. Kolb D.A. (2014). Experiantial learning. Experience as the Source of Learning and Development. London: Pearson.
  17. Laurillard D. (2014). Insegnamento come scienza della progettazione. Costruire modelli pedagogici per apprendere con le tecnologie. Milano: FrancoAngeli.
  18. Loftus S., Kinsella A.E., a cura di (2021). Embodiment and Professional Education. Body, Practice, Pedagogy. Singapore: Spinger.
  19. Mezirow J., Taylor E.W. (2011). Transformative Learning in Practice: Insights from Community, Workplace, and Higher Education. Hoboken NJ: Jossey-Bass.
  20. Milani L. (2017). Competenza pedagogica e progettualità educativa. Brescia: La Scuola.
  21. Mortari L. (2003). Apprendere dall’esperienza. Il pensare riflessivo nella formazione. Roma: Carocci.
  22. Nicol D. (2018). Unlocking generative feedback through peer reviewing. In V. Grion, A. Serbati, editors, Valutare l’apprendimento o valutare per l’apprendimento? Verso un cultura della valutazione sostenibile all’Università (pp. 47-59). Lecce: Pensa Multimedia.
  23. Perla L., Riva M.G., a cura di (2016). L’agire educativo. Manuale per educatori e operatori socio-assistenziali. Brescia: La Scuola.
  24. Reggio P. (2009). Apprendimento esperienziale. Fondamenti e didattiche. Roma: EduCATT Università Cattolica.
  25. Rivoltella P. C., Rossi P.G., a cura di (2022). Nuovo agire didattico. Brescia: Scholè.
  26. Schön D. (2006). Formare il professionista riflessivo. Per una nuova prospettiva della formazione e dell’apprendimento nelle professioni. Milano: FrancoAngeli.
  27. Stramaglia M., Deluigi R. and Fedeli L. (2020). Dinamiche-didattiche laboratoriali e spazi educativi. Logiche comunicative e assetti relazionali degli educatori in formazione, RIEF, 2: 245-267. DOI: 10.13128/rief-9424.
  28. Tancredi R. (2022). Protocollo d’intesa CPT 0/6 d’interambito provinciale piceno, Zeroseiupmagazine. Culture, infanzia, società, 4: 56-60.
  29. Tarantino A. (2018). Apprendimento esperienziale e padronanza di sé. Brescia: La Scuola.
  30. Wenger E. (2006). Comunità di pratica. Apprendimento, significato e identità. Milano: Cortina Raffaello.
  31. Zaninelli F. (2017). Ripensare la continuità educativa tra servizi per l’infanzia e fami-glie in prospettiva zero-sei. RIEF, 2: 185-198. DOI: 10.13128/RIEF-22399.
  32. Zaninelli F. (2018). Continuità educativa e complessità zero-sei. Riflessioni di pedagogia dell’infanzia. Parma: Edizioni Junior-Bambini s.r.l.
  33. Zaninelli F. (2019). Famiglie, bambini e insegnanti: verso un’idea integrata di educazione, di benessere e di sviluppo tra contesti. RIEF, 1: 35-51. DOI: 10.13128/RIEF-25731.

Metrics

Metrics Loading ...