Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Articles/Articoli

Vol. 13 No. 2 (2022): Special Pedagogy and Special Didactics for an innovative school and an inclusive education

Adolescent views on child educational poverty. A Student Voice Research experience

DOI
https://doi.org/10.3280/ess2-2022oa14800
Submitted
October 19, 2022
Published
2022-12-20

Abstract

Adolescent views on child educational poverty. A Student Voice Research experience.

In 2014 Save the Children Italia defined child educational poverty as the depriving of children of all ages of the possibility to learn, experiment with, develop and give free rein to their abilities, talents and aspirations. The construct has been detailed over the years, progressively shifting the focus from deprivation to potential learning, even in non-cognitive dimensions. At the same time, indices have been proposed to measure the phenomenon. But what is educational poverty for adolescents? Do the indicators selected over time measure dimensions perceived as a priority by minors? A research experience inspired by the Student Voice movement collected the voices of 121 adolescents from Fiorenzuola d’Arda (PC) in April and May 2021. Without pretending to be representative and exhaustive, the article introduces the evolution of the educational poverty construct, then explores images, experiences and meanings attributed to it by boys and girls, as well as directions of meaning suggested by their “adolescent gaze” in order to prevent and counteract the phenomenon in its multiple dimensions.

References

  1. Artoni M., Tarozzi M. (2010). Fenomenologia come metodo e filosofia di ricerca nelle scienze umane. Encyclopaideia, 14(27): 11-22.
  2. Biesta G.J.J. (2016). Good Education in an Age of Measurement: Ethics, Politics, Democracy (2nd ed.). London and New York: Routledge.
  3. Caritas Italiana (2018). Povertà in attesa. Rapporto 2018 su povertà e politiche di contrasto in Italia. Santarcangelo di Romagna (RN): Maggioli Editore.
  4. Convenzione ONU sui diritti dell'infanzia e dell'adolescenza (Convention on the Rights of the Child - CRC), approvata dall’Assemblea Generale delle Nazioni Unite il 20 novembre 1989, ratificata dall'Italia con Legge n. 176 del 27 maggio 1991.
  5. Cook-Sather A. (2002). Authorizing Students’ Perspectives: Toward Trust, Dialogue, and Change in Education. Educational Researcher, 31(4): 3-14.
  6. Di Profio L., a cura di (2020). Povertà educativa: che fare? Analisi multidisciplinare di una questione complessa. Milano-Udine: Mimesis Edizioni.
  7. Englander M. (2010). L’uso dell’intervista nella ricerca descrittiva fenomenologica nel campo delle scienze umane. Encyclopaideia, 14(27): 33-56.
  8. Gambacorti-Passerini M.B., Biffi E. and Zannini L. (2017). L’utilizzo di un software per l’analisi nella ricerca qualitativa. Potenziali e limiti di NVivo in un progetto fenomenologico-ermeneutico. In: L. Ghirotto, a cura di, Formare alla ricerca empirica in educazione. Atti del Convegno Nazionale del Gruppo di lavoro SIPED - Teoria e Metodi della Ricerca Empirica in Educazione. Bologna: Alma Mater Studiorum - Università di Bologna, Dipartimento di Scienze per la Qualità della Vita (QuVi).
  9. Gardner H. (2005). Educazione e sviluppo della mente. Intelligenze multiple e apprendimento. Trento: Edizioni Centro Studi Erickson.
  10. Giorgi A. (1975). An Application of Phenomenological Method in Psychology. In: A. Giorgi, C. Fischer and E. Murray, editors, Duquesne Studies in Phenomenological Psychology. Pittsburgh: Duquesne University Press.
  11. Giorgi A. (2010). Introduzione al metodo fenomenologico descrittivo: l’uso in campo psicologico. Encyclopaideia, 14(27): 23-32.
  12. Grion V., Maretto M. (2017). Student Voice e didattica partecipativa: un valore aggiunto per l’innovazione scolastica. Form@re - Open Journal per la formazione in rete, 17(3): 174-187. DOI: 10.13128/formare-21261.
  13. Mortari L. (2019). La fenomenologia empirica. In: L. Mortari e L. Ghirotto, a cura di, Metodi per la ricerca educativa. Roma: Carocci editore.
  14. Mortari L., Ghirotto L. (2019). Una mappa per orientarsi. In: L. Mortari e L. Ghirotto, a cura di, Metodi per la ricerca educativa. Roma: Carocci editore.
  15. Mortari L., Tarozzi M. (2010). Phenomenology as Philosophy of Research: An Introductory Essay. In: L. Mortari e M. Tarozzi, editors, Phenomenology and Human Science Today. Bucharest: Zeta Books.
  16. Nanni W., Pellegrino V. (2018). La povertà educativa e culturale: un fenomeno a più dimensioni. In: Caritas Italiana, Povertà in attesa. Rapporto 2018 su povertà e politiche di contrasto in Italia. Santarcangelo di Romagna (RN): Maggioli Editore.
  17. Pratesi M., Quattrociocchi L., Bertarelli G., Gemignani A. and Giusti C. (2020, March 30; 2021, August). Spatial Distribution of Multidimensional Educational Poverty in Italy using Small Area Estimation. Social Indicators Research, 156: 563-586. Doi: 10.1007/s11205-020-02328-5.
  18. Save the Children Italia (2014). La lampada di Aladino. L’indice di Save the Chil-dren per misurare le povertà educative e illuminare il futuro dei bambini in Italia. Roma: Save the Children Italia.
  19. Save the Children Italia (2016). Liberare i bambini dalla povertà educativa: a che punto siamo? Un’analisi regionale. Roma: Save the Children Italia.
  20. Sorzio P. (2019) La ricerca-azione. In: L. Mortari e L. Ghirotto, a cura di, Metodi per la ricerca educativa. Roma: Carocci editore.
  21. Tarozzi M. (2008). Che cos’è la grounded theory. Roma: Carocci editore.
  22. Trinchero R. (2019). Mixed method. In: L. Mortari e L. Ghirotto, a cura di, Metodi per la ricerca educativa. Roma: Carocci editore.

Metrics

Metrics Loading ...