Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Articles/Articoli

Vol. 13 No. 1 (2022): Young people, institutions and territories

Orienting young people. A pedagogical responsibility for building sustainable educational trajectories

DOI
https://doi.org/10.3280/ess1-2022oa13781
Submitted
maggio 8, 2022
Published
2022-06-14

Abstract

This contribution aims to highlight the fundamental role that orientation can play, assumed consciously and responsibly by the more adult generations with regard to young people. This orientation is rooted in the merging categories of pedagogical culture which has always known how the subjects develop in their constitutive relationship and of co-belonging with the contexts of reference and, at the same time, has laid out approaches, methods and instruments of guidance, support, facilitation and consulting for individual and collective growth, wellbeing, sustainability and social justice. These devices allow, with an educational intentionality attentive to not excluding the implicit and unaware components, supporting the construction of educational trajectories, of sustainable stories of education aware of the paths that orient them.

References

  1. Bion W. R. (1970). Attenzione e interpretazione. Roma: Armando, 1973.
  2. Cigoli V. (2006). L’albero della discendenza. Milano: FrancoAngeli.
  3. CNOP (2019). Lo sviluppo del counseling e sue applicazioni. https://www.centrostudicnop.it/wp-content/uploads/2019/11/libro.pdf.
  4. De Silva D. (2014). Non avevo capito niente. Torino: Einaudi.
  5. Foulkes S.H. (1975). La psicoterapia gruppoanalitica. Metodo e principi. Roma: Astrolabio, 1976.
  6. Ginevra M. C., Di Maggio I., Nota L., & Soresi S. (2017). Stimulating resources to cope with challenging times and new realities: Effectiveness of a career interven-tion. International Journal for Educational and Vocational. 17: 77-96.
  7. Massa R. (1987). Educare o istruire? Milano: Unicopli.
  8. Massa R. (1992). La clinica della formazione. Milano: FrancoAngeli.
  9. Massa R. (2000). Tre piste per lavorare entro la crisi educativa. Animazione sociale, 2: 60-66.
  10. Miller A. (2008). Il dramma del bambino dotato e la ricerca del Vero Sé, Torino: Bollati Boringhieri.
  11. Mortari L. (2020). Educazione ecologica. Roma-Bari: Laterza.
  12. Nota L, Di Maggio I., Santilli S. (2019). La costruzione di un futuro inclusivo e sostenibile, Rivista di Scienze dell’educazione. Dossier Educazione alla sostenibilità ambientale, LVII(2), https://rivista.pfse-auxilium.org/it/pdf/rse/nota-dimaggio-santilli_02-19.pdf.
  13. Nota L., Soresi S. (a cura di) (2017). …For a manifesto in favor of inclusion. Firenze: Hogrefe Editore, https://reterus.it/public/files/Eventi/unisustainathon/Manifesto_hogrefe_1_.pdf.
  14. Nota L., Soresi S. (2018). Il contributo dell’orientamento all’Agenda 2030. https://asvis.it/approfondimenti/22-3294/il-contributo-dellorientamento-allagenda-2030.
  15. Perillo P. (2018). Pedagogia per le famiglie. La consulenza educativa alla genitorialità in trasformazione. Milano: FrancoAngeli.
  16. ISTAT (2022). Rapporto ISTAT BES 2021: il benessere equo e sostenibile in Italia. https://www.istat.it/it/files//2022/04/BES_2021.pdf.
  17. Riva M.G. (2004). Il lavoro pedagogico. Milano: Guerini.
  18. Riva M.G. (2020). Orientamento: una pratica educativa tra soggettività, saperi, linee-guida e condizionamenti. Pedagogia più didattica, 6(2): 37-50.
  19. Riva M.G. (2021). La consulenza pedagogica. Milano: FrancoAngeli.
  20. Riva M.G. (2021a). Orientamento e immagine del futuro: modelli certificativi e adat-tativi o guida a ‘saper aspirare. In Passaseo A.M. (a cura di) (2021). Educazione e teoria pedagogica. Problemi e direzioni di ricerca. Studi in onore di Enza Colicchi. Roma: Armando, pp. 278-298.
  21. Riva M.G. (2021b). Il soggetto tra eredità familiare transgenerazionale e tensione emancipatrice. Civitas educationis, 10(2): 113-130.
  22. Scandella O. (2019). Il futuro oggi. Milano: FrancoAngeli.
  23. Simeone D. (2011). La consulenza educativa. Milano: Vita e Pensiero.
  24. SIO, LARIOS. (2019). Una Carta-Memorandum a supporto dell’Orientamento e del Career Counselling. http://www.larios.fisppa.unipd.it/it/wp-content/uploads/2019/10/carta-memorandum-dellorientamento-e-del-career-counseling.pdf.
  25. Soresi S. (2018). In materia di orientamento, ha ancora senso formulare consigli e proporre profili? La parola all’Orientamento. La rivista online per l’orientamento, 1. https://www.sio-online.it/newsletter/materia-orientamento-ancora-senso-formulare-consigli-proporre-profili-parte-seconda/.
  26. Soresi S., Nota L., Santilli S. (2019). Il contributo dell’orientamento e del counselling all’agenda 2030. Padova: Cleup.

Metrics

Metrics Loading ...