Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Articles/Articoli

Vol. 12 No. 2 (2021): Evaluation, feedback, equity: a challenge in education

The help of Disability Studies for a more equitable and inclusive school

DOI
https://doi.org/10.3280/ess2-2021oa12428
Submitted
agosto 31, 2021
Published
2021-12-21

Abstract

Inclusion and equity should be the pillars of a school that is open to everyone, and that offers equal opportunities to pupils and students. This work shows how Disability Studies can be an indispensable tool to expose the fragility of the current school system and offer effective solutions, promoting the enhancement of diversity, the overcoming of traditional school practices no longer suitable and the adoption of more equitable and inclusive innovative practices. Taking into account everyone’s potential and needs also means being able to ensure that everyone can reach their goals. Formative evaluation assumes a decisive role allowing, in itinere, to understand what difficulties can be encountered and whether that particular learning path is proving to be functional or needs to be modified. Particular attention is also paid to self-assessment, which allows the learner to grow maturity, sense of responsibility and awareness of one’s strengths and weaknesses. 

References

  1. Angelone L., Boario A. (2020). Equità e leggibilità nelle prove di valutazione. In: Sansò A., a cura di, Insegnare linguistica: basi epistemologiche, metodi, applicazioni. Milano: Officinaventuno.
  2. Bocci F. (2021). Special Pedagogy as Inclusive Pedagogy. An instituting dialectic between risks and opportunities. Italian Journal of Special Education for Inclusion, IX(1): 41‐48. Doi: 10.7346/sipes-01-2021-06.
  3. D’Alessio S. (2014). Le normative sui Bisogni Educativi Speciali in Europa e in Italia. Verso un’educazione inclusiva? La prospettiva dei Disability Studies. In: Gaspari P. a cura di, Pedagogia speciale e “BES”: spunti per una riflessione critica verso la scuola inclusiva. Roma: Anicia.
  4. D’Alessio S. (2018). Formulare e implementare politiche e pratiche scolastiche inclusive: riflessioni secondo la prospettiva dei Disability Studies, in Goodley D. et al (2018). Disability studies e inclusione: per una lettura critica delle politiche e pratiche educative. Trento: Erickson.
  5. Domenici G. (2011). Valutazione e autovalutazione come risorse aggiuntive nei processi di istruzione. Education Sciences & Society, 2: 69-82.
  6. Falzetti P. e Ricci R. (2012). Buoni apprendimenti ed equità: una sfida per la scuola italiana. Paper for the Espanet Conference “Risposte alla crisi. Esperienze, proposte e politiche di welfare in Italia e in Europa” Roma, 20-22 Settembre 2012.
  7. Ferri B. (2015). L’inclusione: un progetto non ancora realizzato. Perché abbiamo bisogno dei Disability Studies in Education. L’integrazione scolastica e sociale 14(2): 128-134.
  8. Ianes D. e Canevaro A., a cura di (2015). Buone prassi di integrazione e inclusione scolastica. Trento: Erickson.
  9. Ianes D. e Demo H., a cura di (2020), Non uno di meno. Didattica e inclusione scolastica. Milano: FrancoAngeli.
  10. Medeghini R. (2018). Uscire dall’inclusione? L’inclusione scolastica tra problematizzazione, ambiguità e normalizzazione. In Goodley D. et al (2018). Disability studies e inclusione: per una lettura critica delle politiche e pratiche educative. Trento: Erickson.
  11. Pigliapoco E. e Sciapeconi I. (2020). Qui si sta proprio bene! Costruire un buon clima di classe. In: Ianes D. e Demo H., a cura di, Non uno di meno. Didattica e inclusione scolastica. Milano: FrancoAngeli.
  12. Tamagnini D. (2020). Oltre i voti: che fare? In: Ianes D. e Demo H., a cura di, Non uno di meno. Didattica e inclusione scolastica. Milano: FrancoAngeli.

Metrics

Metrics Loading ...