Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Articles/Articoli

Vol. 15 No. 2 (2024): Artificial Intelligence in Schools and University Education: Risks and Opportunities

Teaching and Prompt Engineering: A new digital skill for teachers in the era of Generative Artificial Intelligence

DOI
https://doi.org/10.3280/ess2-2024oa18443
Submitted
settembre 9, 2024
Published
2025-01-31

Abstract

This contribution examines the impact of Generative Artificial Intelligence (GAI) on teachers’ digital skills, with a particular focus on Prompt Engineering, a new discipline where soft and hard skills intertwine, offering a new landscape for educational practice. Starting from an analysis of the challenges, in terms of existing digital skills, encountered by teachers, it highlights the obstacles that hinder the adoption of advanced technologies in schools, such as the uneven distribution of skills and resistance to change (Badino et al., 2023; Lorenzoni, 2024). The article then explores possible solutions, proposing an integrated approach that combines the DigCompEdu framework, the SAMR model, and TPAK (Bocconi et al., 2018; Puentedura, 2009; Di Blas et al., 2018). Finally, it outlines the steps for crafting effective prompts in the educational context, with the goal of optimizing the interaction between teachers and AI, promoting a personalized and innovative teaching approach (Sentinelli and Placa, 2024; Miceli, 2023).

References

  1. Badino M., D’Asaro F.A. and Pedrazzoli F. (2023). Educare all’IA. La sfida didattica dell’Intelligenza Artificiale: ChatGPT e Gemini. Sanoma.
  2. Bocconi S., Earp J. and Panesi S. (a cura di). (2018). DigCompEdu. Il quadro di riferimento europeo sulle competenze digitali dei docenti. Istituto per le Tecnologie Didattiche, Consiglio Nazionale delle Ricerche (CNR). DOI: 10.17471/54008.
  3. Bonanomi G. (2024). ChatGPT come stai? Il prompt engineering come nuova skill ibrida. Ledizioni.
  4. Brown T., Mann B. and Ryder N. (2020). Language Models are Few-Shot Learners. Cornell University. DOI: 10.48550/arXiv.2005.14165.
  5. Cuomo S., Biagini G. and Ranieri M. (2022). Artificial Intelligence Literacy, che cos’è e come promuoverla. Dall’analisi della letteratura ad una proposta di Framework. Media Education – Studi, ricerche e buone pratiche, 12(2). DOI: 10.36253/me-13374.
  6. Delfino M., Paglieri F. (2022). Digitale a scuola: troppo, poco o sbagliato?, Rivista trimestrale di cultura e di politica, 3: 82-91. DOI: 10.1402/104774.
  7. Di Bello B. (2023). Intelligenza artificiale per la scuola. Un approccio umanistico all’uso didattico dell’IA generativa. Hoepli.
  8. Di Blas N., Fabbri M. and Ferrari L. (2018). Il modello TPAK nella formazione delle competenze digitali dei docenti. Normative ministeriali e implicazioni pedagogiche. Italian Journal of Educational Technology, 26(1): 24-38. DOI: 10.17471/2499-4324/954.
  9. Istituto per la Competitività (2023). Memoria per l’indagine conoscitiva della VII Commissione Cultura, Scienza e Istruzione della Camera dei Deputati: Il percorso di sviluppo delle competenze digitali in Italia e l’impatto dell’innovazione sull’istruzione. Testo disponibile al seguente URL: https://documenti.camera.it/leg19/documentiAcquisiti/COM07/Audizioni/leg19.com07.Audizioni.Memoria.PUBBLICO.ideGes.29975.15-02-2024-16-41-50.305.pdf.
  10. Kochmar E., Vu D.D., Belfer R., Gupta V., Serban I.V. and Pineau J. (2020). Automat-ed Personalized Feedback Improves Learning Gains in an Intelligent Tutoring System. ArXiv. DOI: 10.48550/arXiv.2005.02431.
  11. Lorenzoni G. (2024). L’intelligenza Artificiale a scuola. Guida per una pratica didattica consapevole. Lattes.
  12. Miceli E. (2023). L’intelligenza artificiale con ChatGPT e ricadute nella didattica: da Don Milani all’IA. Approcci didattici veicolati dall'Intelligenza Artificiale per arrivare all’inclusione scolastica. Independently published.
  13. MIUR (2015). Piano nazionale scuola digitale. Testo disponibile al seguente URL: https://www.istruzione.it/scuola_digitale/allegati/Materiali/pnsd-layout-30.10-WEB.pdf.
  14. Mizrahi G. (2023). Unlocking the Secrets of Prompt Engineering. Master the art of creative language generation to accelerate your journey from novice to pro. Packt Publishing.
  15. Oteri M. (2023). L’Intelligenza Artificiale nella Scuola. Independently published.
  16. Puentedura R. (2009). SAMR: A Contextualized Introduction. As We May Teach: Educational Technology, From Theory Into Practice.
  17. Ranieri M., Cuomo S. and Biagini G. (2023). Scuola e intelligenza artificiale. Percorsi di alfabetizzazione critica. Carocci Editore.
  18. Ranieri M. (2022). Le competenze digitali degli insegnanti. In Biagioli R. and Oliviero S. (Eds.). (2022). Il Tirocinio Diretto Digitale Integrato (TDDI). Il progetto sperimentale per lo sviluppo delle competenze delle maestre e dei maestri. Firenze University Press (pp. 49-60). DOI: 10.36253/978-88-5518-587-5.
  19. Redecker C. (2017). European framework for the digital competence of educators: DigCompEdu. Publications Office of the European Union.
  20. Sentinelli S., Placa A. (2024). Fare la domanda giusta. L’arte di lavorare con ChatGPT e le AI. Apogeo.
  21. Tsai Y.C. (2023). Empowering Learner-Centered Instruction: Integrating ChatGPT Python API and Tinker Learning for Enhanced Creativity and Problem-Solving Skills. ArXiv. DOI: 10.48550/arXiv.2305.00821.
  22. Vaswani A., Shazeer N. and Parmar N. (2017). Attention Is All You Need. 31st Conference on Neural Information Processing Systems. https://proceedings.neurips.cc/paper_files/paper/2017/file/3f5ee243547dee91fbd053c1c4a845aa-Paper.pdf.
  23. White J., Fu Q., Hays S., Sandborn M., Olea C., Gilbert H., Elnashar A., Spencer-Smith J. and Schmidt D.C. (2023). Un catalogo di modelli di prompt per migliorare l'ingegneria dei prompt con ChatGPT. ArXiv. DOI: 10.48550/arXiv.2302.11382.

Metrics

Metrics Loading ...