Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Articles/Articoli

Vol. 11 No. 2 (2020): Pedagogia dell'oggi: le sfide del presente. Percorsi di ricerca. Ricchezza e pluralità dell'indagine contemporanea

Dance performance as an educational experience on the gender question

DOI
https://doi.org/10.3280/ess2-2020oa9482
Submitted
marzo 30, 2020
Published
2020-12-01

Abstract

This study derives from an trans-disciplinary dialogue about the educational potential of dance performance respect to the gender question. The following contribution moves from a specific case study: the show Collective Trip-una questione di gender by Borderline Danza, a contemporary dance company based in Salerno (IT) and directed by Claudio Malangone. In the furrow of socio-pedagogical studies about gender, enriched by embodied theories and historiographic dance’s studies, it’s analyzed the performance composition strategy developed by the psychiatrist, dance- therapist and choreographer Claudio Malangone. This strategy provides for the presence of the public inside the performative area to carry out an educational survey (with the help of two questionnaires) that compares the pre-show opinion of the entire audience with the post-show opinion of the part of performing audience.

References

  1. Butler J. (2017). L’alleanza dei corpi. Note per una teoria performativa dell’azione collettiva. Milano: Nottetempo.
  2. Butler J. (2017). Questione di genere. Il femminismo e la sovversione dell’identità. Roma-Bari: Laterza.
  3. Cambi F., Frauenfelder E. a cura di (1994). La formazione. Studi di pedagogia critica. Milano: Unicopli.
  4. Chatzipapatheodoridis C. (2017). Strike a Pose, Forever: The Legacy of Vogue and its Re-contextualization in Contemporary Camp Performances. Special Issue: Re-Queering The Nation: America’s Queer Crisis, 11-3. DOI: 10.4000/ejas.11771.
  5. Di Cori P., a cura di (1996). Introduzione, in Altre storie. La critica femminista alla storia. Milano: Clueb.
  6. Iavarone M.L. (2013). Abitare la corporeità. Nuove traiettorie di sviluppo professionale. Milano: FrancoAngeli.
  7. Mapelli B., a cura di (1993). Sentimenti, gesti, parole: una ricerca sull’educazione sessuale nella scuola. Milano: FrancoAngeli.
  8. Marone F. (2013). Educazione, genere e sessualità. Per una pedagogia delle relazioni. In: Iavarone M.L. (a cura di) (2013). Abitare la corporeità. Nuove traiettorie di sviluppo professionale. Milano: FrancoAngeli.
  9. Marzano M. a cura di (2007). Dictionnaire du corps. Parigi: PUF.
  10. Pontremoli A. (2018). La danza 2.0: paesaggi coreografici del nuovo millennio. Roma-Bari: Laterza.
  11. Young I.M. (1994). Gender as Seriality: Thinking about Women as a Social Collective. Gender and Justice, 3-28. DOI: 10.4324/9781315093727-2.

Metrics

Metrics Loading ...