The current school faces a crucial challenge: preparing today's students to be active, aware and responsible citizens of tomorrow's society, which will be characterized by a growing scientific and technological progress, an increasingly rapid obsolescence of knowledge, a greater transnational mobility and a progressively more competitive labor market (ISTAT, 2018). The competence-based education has been acknowledged, at international and national level, as the best paradigm to address this challenge (EU, 2006; MIUR, 2015; MIUR, 2017).
The present work aims to stimulate a reflection on the significant opportunities provided by the technologies in support of the aforementioned paradigm in the perspective of a global improvement of school education in terms of quality, access, equity and inclusiveness. The reflection will be led by a synthetic reconstruction of the introduction of technologies in the Italian school system and by a review of the most recent international and national legal references on the subject of competence-based education, analyzed through the problematizing gaze of special pedagogy and didactic.
Baldacci M. (2005). Personalizzazione o individualizzazione? Trento: Erickson.
Calvani A. (2013). Le TIC nella scuola: dieci raccomandazioni per i policy maker. Form@are, Open Journal per la formazione in rete, 4 (13): 30-46.
Calvani A. (2017). Introduzione. In: Bonaiuti, G., Calvani, A., Menichetti, L., Vivanet, G., Le tecnologie educative. Roma: Carocci.
Carretero S., Vuorikari R., Punie Y. (2017). The Digital Competence Framework for Citizens. Luxembourg: Publications Office of the European Union.
CAST (2011). Universal Design for Learning (UDL) Guidelines version 2.0. Wakefield, MA: Author.
de Anna L. (2014a). Pedagogia speciale. Integrazione e inclusione. Roma: Carocci.
de Anna L. (2014b). La scuola inclusiva: ruoli e figure professionali. Italian Journal of Special Education for Inclusion, anno II, n. 2: 109-127.
de Anna L. (2016). Teaching accessibility and inclusion. Roma: Carocci.
de Anna L., Gaspari P., Mura A. (2015). L’insegnante specializzato. Itinerari di formazione per la professione. Milano: FrancoAngeli.
Guerra L. (2002). Tecniche e tecnologie per la mediazione didattica. In: L. Guerra, a cura di, Educazione e tecnologie. I nuovi strumenti della mediazione didattica. Junior Edizioni.
ISTAT. Istituto nazionale di statistica (2018). Rapporto sulla conoscenza 2018. Economia e società. Roma: Istituto nazionale di statistica.
Legrottaglie, S., Ligorio, M.B. (2014). L’uso delle tecnologie a scuola: il punto di vista dei docenti. TD Tecnologie Didattiche, 22(3): 183-190.
Mangiatoridi A. (2017). Didattica senza barriere. Universal Design, tecnologie e risorse sostenibili. Pisa: ETS.
Maragliano R. (2004). Nuovo manuale di didattica multimediale. Roma-Bari: Laterza.
Messina L., De Rossi M. (2015). Tecnologie, formazione e didattica. Roma: Carocci.
MIUR. Ministero dell’Istruzione, dell’Università e della Ricerca - Ufficio di Statistica (2015). L’integrazione scolastica degli alunni con disabilità a.s.2014/2015.
MIUR. Ministero dell’Istruzione, dell’Università e della Ricerca (2012). Indicazioni nazionali per il curriculo della scuola dell’infanzia e del primo ciclo di istruzione. Annali della Pubblica Istruzione, LXXXVIII, Numero speciale 2012.
Moliterni P. (2013). Didattica e Scienze Motorie. Tra mediatori e integrazione. Armando: Roma.
Moricca C. (2016). L’innovazione tecnologica nella scuola italiana. Per un’analisi critica e storica. Form@are, Open Journal per la formazione in rete, 1 (16): 177-187.
Pagliara S. M. (2016). Use of different media and technologies in the inclusive educational didactics. In: L. de Anna, a cura di, Teaching accessibility and inclusion (pp. 71-83). Roma: Carocci.
Rossi P. G. (2016). Progettazione didattica e professionalità docente. PROPIT: l’artefatto progettuale come mediatore didattico. In: Rossi P. G., Giaconi C., a cura di, Micro-progettazione: pratiche a confronto. Propit, EAS, Flipped Classroom (pp. 13-38). Milano: FrancoAngeli.
Rossi P.G., Giaconi C. (2016). Micro-progettazione: pratiche a confronto. Propit, EAS, Flipped Classroom. Milano: FrancoAngeli.
Sánchez Utgé M. (2016). Universal Design and Education for All: a look at Spain. In: L. de Anna, a cura di, Teaching accessibility and inclusion (pp. 30-42). Roma: Carocci.
Sánchez Utgé M., Mazzer M., Pagliara S. M., de Anna L. (2017). La formazione degli insegnanti di sostegno sulle TIC. Italian Journal of Special Education for Inclusion, anno V, n.1: 133-146.