Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Articles/Articoli

Vol. 14 No. 2 (2023): Art, fashion and environment. Contemporary itineraries among landscapes, curves, and epistemological bumps

Learning in all contexts and times of human life

DOI
https://doi.org/10.3280/ess2-2023oa16426
Submitted
settembre 4, 2023
Published
2023-12-29

Abstract

Knowledge and learning are the indispensable prerequisites for living in the architecture of today's society. Today the learning process is constantly connected with the places of social life and starts from the experiences of the subject during daily life. In this framework, it is above all the recognition of the social nature of learning processes that legitimizes more open research perspectives, capable of taking into consideration natural contexts as educational environments. Education is called to challenge the multiple ambiguities and contradictions of the time. However, limiting the space devoted to learning and education to formal institutions alone misses the rich educational possibilities that exist across society as a whole. To all spaces and times of life, considering non-formal and informal contexts as privileged places for participatory learning. The fundamental change is understand that today's societies have many educational opportunities.

References

  1. Aglieri M. (2022). Sistema formativo integrato. In: Amadini M., Cadei L., Malavasi P., Simeone D., a cura di, Parole per educare. Milano: Vita e Pensiero.
  2. Amadini M. (2020). Crescere partecipando. Contesti e prospettive educative per il sistema 0-6. Brescia: Scholé-Morcelliana.
  3. Amadini M. (2020). Bambini che apprendono. Pedagogia e Vita, 78(2).
  4. Berger P.L., T. Luckmann (1997). La realtà come costruzione sociale, tr. it., Bologna: il Mulino.
  5. Birbes C. (2022). Ambiente. In: Amadini M., Cadei L., Malavasi P., Simeone D., a cura di, Parole per educare. Milano: Vita e Pensiero.
  6. Buber (1993). Il principio dialogico e altri saggi. Cinisello Balsamo: San Paolo.
  7. Bonometti S (2009). Pratiche di formazione. Esperienze di apprendimento nei contesti operativi. Macerata: Edizioni Simple.
  8. Bruner J. (1988). La mente a più dimensioni. tr. it., Roma-Bari: Laterza.
  9. Dewey J. (1938). Logica, teoria dell’indagine. (tr.it.), Vol. 1. Torino: Einaudi.
  10. Dewey J. (1973). Esperienza e natura. Milano: Mursia.
  11. Dewey J. (1931). Context and thought. In: Boydstone J.A. The Collected Works of John Dewey, 1882-1953. Vol. 6. Southern Illinois: University Press.
  12. Dozza L. (2016). Educazione permanente nelle prime età della vita. In: Dozza L., Ulivieri S., a cura di. L’educazione permanente a partire dalle prime età della vi-ta. Milano: FrancoAngeli.
  13. Fabbri L. (2009). Comunità di pratica e apprendimento riflessivo. Per una formazione situata. Roma: Carocci.
  14. Flores d’Arcais G. (1962). L’ambiente. Brescia: La Scuola.
  15. Fabbroni F. (2002). Il curricolo. Bari: Laterza.
  16. Pastore S. (2012). Lavoro e apprendimento. Intersezioni didattiche. Milano: Guerini e Associati.
  17. Goodman N. (1988). Vedere e costruire il mondo, tr. it., Roma-Bari: Laterza.
  18. Lave J., É. Wenger (2006). L’apprendimento situato, tr. it., Trento: Erickson.
  19. Melacarne C. (2011). Apprendimento e formazione nella vita quotidiana. Sull’identità del professionista dell’educazione. Napoli: Liguori Editore.
  20. Wenger É. (2000). Comunità di pratica e sistemi sociali di apprendimento. Studi Organizzativi, 1.
  21. OECD - Organization for Economic Co-operation and Development (2019). Trends Shaping Education. Paris: Publishing.
  22. Pati L. (2020). Processi di apprendimento e crescita della persona. Pedagogia e vita, 78, 1.
  23. Pati L. (2016). Livelli di crescita. Per una pedagogia dello sviluppo umano. Brescia: La Scuola.
  24. Pati L. (2008). Pedagogia della comunicazione educative. Brescia: Editrice La Scuola.
  25. Pollo M. (2004). Manuale di pedagogia sociale. Milano: FrancoAngeli.
  26. Pound L. (2014). How Children Learn: Educational Theories and Approaches - from Comenius the Father of Modern Education to Giants Such as Piaget, Vygotsky and Malaguzzi. California: Sage Publications.
  27. Vygotskij Lev. S. (1934). Pensiero e linguaggio. Firenze: Giunti Editore.
  28. Resnick L.B. (1995). Imparare dentro e fuori scuola. In: Pontecorvo C., Ajello A. M., Zucchermaglio C., a cura di. I contesti sociali dell’apprendimento. Acquisire conoscenze, a scuola, nel lavoro, nella vita quotidiana. Milano: Ambrosiana.
  29. Schőn D.A. (1993). Il professionista riflessivo. tr.it, Roma: Dedalo.
  30. Spranger E., Valitutti S. (1959). Ambiente, patria, nazione. Roma: Armando.
  31. Striano M. (2022). Contesto. In: Amadini M., Cadei L., Malavasi P., Simeone D., a cura di, Parole per educare. Milano: Vita e Pensiero.
  32. Striano M. (2012). Riflessione e riflessività. In: Rivoltella P.C., Rossi G., L’agire di-dattico. Brescia: La Scuola.
  33. Triani P. (2021). Scuole e territori: per un circolo virtuoso, Quaderni di pedagogia della scuola, 1.
  34. UNESCO (2023). Rapporto Della Commissione internazionale sui futuri dell’educazione. L’educazione attraverso tempi e spazi diversi. Brescia: Editrice La Scuola.

Metrics

Metrics Loading ...