Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Articles/Articoli

Vol. 14 No. 2 (2023): Art, fashion and environment. Contemporary itineraries among landscapes, curves, and epistemological bumps

Aesthetic reflexivity: Between aestheticization and the search for new forms of authenticity

DOI
https://doi.org/10.3280/ess2-2023oa16422
Submitted
September 3, 2023
Published
2023-12-29

Abstract

The paper investigates the connections between art and education in the context of the growing “reflexivity” that characterizes our era, highlighting, on the one hand, how the multiplication of signs and symbols available today allows for a more extensive realization of the multiple possibilities present in each one; on the other hand, drawing attention to the growing gap between “symbol” and “meaning”, evidenced by the pervasive “aestheticization” of daily life. This makes more difficult for people to find a convincing answer to the crucial existential questions that characterizes the human being. What follows is a lack of “meaning” which can find an answer, in the hypothesis advanced by the contribution, in re-accrediting the integrative and organic function of the aesthetic experience, which allows us to grasp – in line with the epistemology of complexity – those autopoietic phenomena which also underlie educational processes.

References

  1. Ambrosiano L. (2022). Intorno all’indifferenziato (contributo non pubblicato, discusso nell’ambito della 1^ Giornata di studio Le vicissitudini dell’identità: nuove soggettivazioni tenuta presso il Centro psicoanalitico di Bologna, il 12.11.2022).
  2. Bachtin M. (1979). Estetika slovesnogo tvorčestva. Moskva: Isskusstvo (trad. it. L’autore e l’eroe. Torino: Einaudi 1988).
  3. Baldacci M. (2008). La dimensione emozionale del curricolo. L’educazione affettiva razionale nella scuola. Milano: FrancoAngeli.
  4. Baudrillard J. (1990). La transparence du Mal. Paris: Galilée (trad. it.: La Trasparenza del Male. Saggio sui fenomeni estremi. Milano: SugarCo, 1990).
  5. Baudrillard J. (1997). Le complot de l’art & Entrevues à propos du “complot de l’art”, Paris: Sens & Tonka (trad. it.: Il complotto dell’arte & interviste sul “complotto dell’arte”. Milano: Pagine d’Arte, 1999).
  6. Baudrillard J. (2004). Le Pacte de lucidité ou l’intelligence du Mal. Paris: Galilée (trad. it.: Il patto di lucidità o l’intelligenza del Male. Milano: Raffaello Cortina, 2006).
  7. Bauman Z. (1993). Postmodern Ethics. Oxford (UK) - Cambridge (USA): Blackwell (trad it.: Le sfide dell’etica. Milano: Feltrinelli, 2010).
  8. Bertagna G. (2010). Dall’educazione alla pedagogia. Avvio al lessico pedagogico e alla teoria dell’educazione. Brescia: La Scuola.
  9. Bertagna G. (2018). Introduzione. In: Id., a cura di, Educazione e Formazione. Sinonimie, analogie, differenze. Roma: Studium.
  10. Bion W.R. (1962). Learning from Experience. London: Heinemann. (trad. it.: Apprendere dall’esperienza. Roma: Armando, 1972).
  11. Bourriaud N. (1998). Esthétique relationelle. Dijon: Les Presses du reel (trad. it.: Estetica relazionale. Milano: Postmedia, 2010).
  12. Carpi O. (1996). L’interpretazione hegeliana di Aristotele. Divus Thomas, 3: 85-129.
  13. Dewey J. (1934). Art as Experience. New York: Minton, Balch & Company (trad. it.: Arte come esperienza. Palermo: Aesthetica, 2007).
  14. Dewey J. (1935). Foreword. In: Barnes A.C., De Mazia V. The art of Renoir: With a foreword by John Dewey. New York: Minton, Balch (trad. it.: Prefazione a The Art of Renoir di A.C. Barnes e V. De Mazia. In: J. Dewey, a cura di L. Bellatalla. Educazione e arte. Firenze: La Nuova Italia, 1977).
  15. Donati P. (2010). Sociologia della riflessività. Come si entra nel dopo-moderno. Bologna: il Mulino.
  16. Faggin F. (2022). Irriducibile. La coscienza, la vita, i computer e la nostra natura. Milano: Mondadori.
  17. Fontana L. (2023). L’estate in cui i fan divennero pericolosi. RivistaStudio, 28 Agosto 2023. Reperibile in: https://www.rivistastudio.com/lancio-oggetti-concerti/ [con-sultato il 28/08/2023].
  18. Gambazzi P. (2000). Introduzione. In G.W.F. Hegel., a cura di P. Gambazzi, G. Scaramuzza. Arte e morte dell’arte. Percorso nelle lezioni di Estetica. Milano: Bruno Mondadori.
  19. Giddens A. (1990). The consequences of modernity. Stanford, CA: Stanford University Press (trad. it.: Le conseguenze della modernità. Bologna: il Mulino, 1994).
  20. Hegel G.W.F. (1823). Vorlesungen über die Philosophie der Kunst (trascritte da H. G. Hotho dalle lezioni del 1823). In G.W.F. Hegel. Vorlesungen. Ausgewählte Nachschriften und Manuskripte, vol. II. Hamburg: Felix Meiner, 1998 (trad. it.: Lezioni di estetica, Roma-Bari: Laterza, 2000).
  21. Hegel G.W.F. (1935) Vorlesungen über die Ästhetik (trad. it. Estetica, Milano: Feltrinelli, 1978).
  22. Kernberg O.F. (2003). Sanctioned social violence: A psychoanalytic view. The International Journal of Psychoanalysis, 84(3): 683-698 (Part I) and 84(4): 953-968 (Part II) (trad. it.: Violenza socialmente accettata: un punto di vista psicoanalitico. In A. Ferro, a cura di (2005). L’annata psicoanalitica internazionale. Roma: Borla).
  23. Klee P. (1920). Schöpferische Konfession. Berlin: Erich Reiß Verlag (trad. it.: Confessione creatrice e altri scritti. Milano: Abscondita, 2004).
  24. Lash S. (1994). Reflexivity and its doubles: structure, aesthetics, community (trad. it. La riflessività e i suoi doppi: struttura, estetica, comunità. In U. Beck, A. Giddens, S. Lash. Modernizzazione Riflessiva. Politica, tradizione ed estetica nell’ordine sociale della modernità. Trieste: Asterios, 1999).
  25. Lash S., Urry J. (1994). Economies of signs and space. London: Sage.
  26. Maffesoli M. (1993). La contemplation du monde. Paris: Grasset & Fasquelle (trad. it. La contemplazione del mondo. Genova: Costa & Nolan, 1996).
  27. Maffesoli M. (2009). La trasfigurazione delle forme e il dominio dell’immateriale. In: S. Leonzi, a cura di. Michel Maffesoli. Fenomenologie dell’immaginario. Roma: Armando.
  28. Magatti M., Giaccardi C. (2005). L’io globale. Dinamiche della socialità contemporanea. Roma-Bari: Laterza.
  29. Merleau-Ponty M. (1947). Le cinéma et la nouvelle psychologie. Les Temps Modernes, 26: 930-943 (trad. it.: Il cinema e la nuova psicologia. In: M. Merleau-Ponty. Senso e non senso. Milano: Il Saggiatore, 1962).
  30. Newman C. (1985). The Post-Modern Aura. The Act of Fiction in an Age of Inflation. Evanston: Northwestern University Press.
  31. Pareyson, L. (1966). La contemplazione della forma. In: Conversazioni di estetica, Milano: Mursia.
  32. Pirandello L. (1977). Saggi, poesi e scritti varii, a cura di M. Lo Vecchio-Musti. Milano: Mondadori.
  33. Pollner, M. (1991). Left of Ethnomethodology: The Rise and Decline of Radical Reflexivity. American Sociological Review, 56: 370-380.
  34. Prigogine I. (1996). La fin des certitudes: temps, chaos et les lois de la nature. Paris: Odile Jacob. (trad. it.: La fine delle certezze. Il tempo, il caos e le leggi della fisica. Torino: Bollati Boringhieri, 1997).
  35. Segal H. (1994). Salman Rushdie and the sea of stories: a not-so-simple fable about creativity. International Journal of Psycho-Analisys, 75: 611-618.
  36. Serafini L. (2017). Etica dell’estetica. Narcisismo dell’Io e apertura agli altri nel pensiero postmoderno. Macerata: Quodlibet Studio.
  37. Simmel G (1903). Die Großstädte und das Geistesleben. In: T. Petermann, ed., Jahrbuch der Gehe-Stiftung. Band 9. Dresden (trad. it.: La metropoli e la vita dello spirito. In: Moda e metropoli. Prato: Piano B Edizioni, 2011).
  38. Turrent Perez T., de la Colina J., a cura di (1993). Buñuel por Buñuel. Madrid: Plot (trad. it.: Buñuel secondo Buñuel. Milano: Ubulibri, 1999).
  39. Varela F (1985). Complessità del cervello e autonomia del vivente. In: G. Bocchi, M. Ceruti, a cura di. La sfida della complessità. Milano: Bruno Mondadori.
  40. Whitehead A.N. (1925). Science and the Modern World. Cambridge University Press (trad. it.: La scienza e il mondo moderno. Torino: Bollati Boringhieri, 2001).
  41. Winnicott D.W. (1971). Playing and Reality. London: Tavistock Publications (trad. it: Gioco e realtà. Roma: Armando, 2005).

Metrics

Metrics Loading ...