Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Articles/Articoli

Vol. 14 No. 2 (2023): Art, fashion and environment. Contemporary itineraries among landscapes, curves, and epistemological bumps

Fashion, art and education: Palma Bucarelli's innovation

DOI
https://doi.org/10.3280/ess2-2023oa16412
Submitted
September 1, 2023
Published
2023-12-29

Abstract

The paper reflects on the innovations in the fields of fashion, art, and museum education introduced by Palma Bucarelli, Director of the Galleria Nazionale d'Arte Moderna in Rome from 1943 to 1975. Bucarelli distinguished herself through her ability to anticipate artistic and fashion trends by exhibiting contemporary works, opening the museum to different audiences and introducing the first educational department in an Italian museum. She actively promoted the educational role of museums in Italy, thanks also to the collaboration with universities. Despite the controversies generated by her exhibition choices, Bucarelli persevered in promoting modern and contemporary art and its accessibility. She emphasized the importance of fashion as an integral part of artistic culture, also expressing social transformations of her time through her clothing. Challenging the stereotypes of the time, Bucarelli, stends as a pioneering figure in the field of museology and in the promotion of 20th-century contemporary art and fashion.

References

  1. Amaturo M. (2009). Il pubblico di Palma Bucarelli: oltre la didattica. In: Margozzi M., a cura di. Palma Bucarelli. Il Museo come avanguardia. Verona: Mondadori Electa S.p.A.
  2. Argan G. C. (1980). Museo perché museo come. Associazione Nazionale Musei Italiani. Roma: De Luca.
  3. Barbero L. M. (2018). Nascita di una Nazione. Tra Guttuso, Fontana e Schifano. Milano: FrancoAngeli.
  4. Biondi A. (2022). Palma Bucarelli: una partigiana dell’arte. In: Gallo L., Morselli R., a cura di, Arte liberata. Capolavori salvati dalla guerra 1937/1947. Milano: Electa.
  5. Branchesi L., Iacono M.R., Riggio A., a cura di, (2020). Educazione al Patrimonio Culturale in Italia e in Europa. Esperienze, modelli di riferimento, proposte per il futuro. Roma: MediaGeo.
  6. Bucarelli P. (1973). La Galleria Nazionale d’Arte Moderna. Roma: Istituto Poligrafico e Zecca dello Stato.
  7. Bucarelli P. (1972). Funzione didattica del museo d’arte moderna. In Il museo come esperienza sociale, atti del Convegno di studio sotto l’alto patronato del Presidente della Repubblica (Roma, 4-5-6 dicembre 1971). Roma: De Luca, pp. 85-90.
  8. Bucarelli P. (1952). Le manifestazioni didattiche alla Galleria Nazionale d’Arte Moderna. In Bollettino d’arte/Ministero della pubblica istruzione, Direzione generale delle antichità e belle arti, 37, pp. 185-189.
  9. Camerlingo R. (2009). “Non ho mai lavorato per gli artisti o per i critici, ma solo per il pubblico”. Storia della didattica in Galleria (1945-1975). In: Margozzi M., a cura di, Palma Bucarelli. Il Museo come avanguardia. Verona: Mondadori Electa S.p.A.
  10. Campolmi I. (2011). “What is a Modern Art Museum?” Palma Bucarelli e la GNAM: il modello del MoMA in Italia. In: Cantatore L., Zegra G., a cura di, Palma Bucarelli a cento anni dalla nascita: giornata di studi, atti del convegno. Roma: Biblioteca Nazionale Centrale.
  11. Camussi E. (2010). Perché il corpo. In: Camussi E., Monacelli N., a cura di, Atti del convegno di questioni sul corpo in psicologia sociale. Parma: Uni.nova.
  12. Cantatore L. (2015). “Tu hai un solo dovere, quello di conservarti”. Giulio Carlo Argan e Palma Bucarelli. In: Venzo M.I., a cura di, Scrivere d’amore. Lettere di uomini e donne tra Cinque e Novecento. Roma: Viella.
  13. Caputo M., Pinelli P., a cura di, (2020). Pedagogia dell’espressione artistica. Milano: FrancoAngeli.
  14. Consiglio d’Europa, Comitato dei Ministri (1998). Raccomandazione R (98) 5 agli Stati Membri in tema di educazione al patrimonio, -- https://www.storiairreer.it/sites/default/files/norme/1998%2003%2017%20Raccomandazione%20COE.pdf (consultato il 12/09/2023).
  15. De Bartolomeis F. (1990). Girare intorno all’arte. Valutare e produrre. Firenze: La Nuova Italia.
  16. Della Pergola P. (1980). La Didattica dei Musei, Museo perché Museo come. Roma.
  17. Ferrario R. (2011). L’arte nuova alla GNAM e il pensiero critico di Palma Bucarelli da Pollock a Rothko, da Pascali a Manzoni In: Cantatore L., Zagra G., a cura di, Palma Bucarelli a cento anni dalla nascita, Giornata di studi. Roma: Biblioteca Nazionale Centrale.
  18. Ferrario R. (2018). Regina di quadri: Vita e passioni di Palma Bucarelli. Milano: Mondadori.
  19. Gelao C. (1983). Didattica dei musei in Italia 1960-1981. Molfetta: Mezzina.
  20. Hein G. E. (1998). Learning in the Museum. London: Routledge.
  21. Hooper-Greenhill E. (2007). Museums and Education. Purpose, pedagogy, performance. London: Routledge.
  22. ICOM International Council of Museums (2022). Museum definition, https://icom.museum/en/resources/standards-guidelines/museum-definition/ (consultato il 12/09/2023).
  23. Lollobrigida C. (2007). Il museo-scuola di Lionello Venturi. Fondamenti epistemologici della didattica museale italiana. Scriptaweb, 8.
  24. Marini Clarelli M. V. (2009). Palma Bucarelli Il Museo come avanguardia. In: Margozzi M., a cura di, Palma Bucarelli. Il Museo come avanguardia. Verona: Mondadori Electa S.p.A.
  25. Pasqualini D. (2021). Lasciare il segno. Lezioni di pedagogia e didattica dell’arte. Roma: Armando.
  26. Tosi B. (1985). Arte e moda un solo piacere. Roma: Il Giornale d’Italia.
  27. Venturi L. (1945). Il museo-scuola. La Nuova Europa. Roma: Il Giornale d’Italia.

Metrics

Metrics Loading ...