Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Articles/Articoli

Vol. 14 No. 2 (2023): Art, fashion and environment. Contemporary itineraries among landscapes, curves, and epistemological bumps

The art hour to learn to inhabit the world: The LTTA approach

DOI
https://doi.org/10.3280/ess2-2023oa16410
Submitted
August 31, 2023
Published
2023-12-29

Abstract

Art, lived and enjoyed not as a mere discipline but as an experience and pedagogical device with a high educational potential, promotes the development of affective-relational, cognitive and imaginative processes promoting the global and integrated formation of man and woman.

For these reasons, the potential of hours and spaces of art begin to be understood and enhanced – in their educational, educational and pedagogical value – also in the main reference documents of educational institutions of every order and degree, making it necessary to design training itineraries aimed at promoting learning through the creative and transversal use of art, in its many forms.

In light of similar premises, the proposed contribution aims to raise awareness of the LTTA approach – Learning Through The Arts –, now a good educational field, with countless positive effects, in Canada and able to train boys and girls as artistically future citizens trained.

References

  1. An D. and Youn N. (2018). The inspirational power of arts on creativity. Journal of Business Research, 85: 467-475.
  2. Baldriga I. (2021). La didattica della storia dell’arte e le sfide della complessità: pae-saggi educativi, questioni di metodo, nuovi approcci. Il capitale culturale, 24: 69-83. DOI: 10.13138/2039-2362/2744.
  3. Batini F. (2020). Come usare l’arte per la prevenzione. In: Salvato R., Batini F. e Scierri I.D.M., a cura di, Il ruolo dell’arte nel contrasto alla dispersione e alle povertà educative (pp. 191-199). Théléme.
  4. Bertin G.M. (1951). Introduzione al problematicismo pedagogico. Milano: Carlo Marzorati Editore.
  5. Bresler L., editor (2007). International handbook of research in arts education (Vol. 16). Springer Science & Business Media.
  6. Butzlaff R. (2000). Can music be used to teach reading? The Journal of Aesthetic Education, 34(3-4): 167-178. DOI: 10.2307/3333642.
  7. Cappa F. (2023). La formazione come arte dell’esperienza. In: Dewey J., Arte, educazione, creatività (edizione a cura di Francesco Cappa). Milano: Giangiacomo Feltrinelli Editore.
  8. Ciarcià P. e Dallari M. (2020). Arte per educare. Idee, Immagini, Laboratori. Bazzano (BO): Edizioni Artebambini.
  9. Ciarcià P. e Dallari M. (2023). Arte per crescere. Idee, Immagini, Laboratori. Valsamoggia (BO): Edizioni Artebambini.
  10. Coppi A. (2019). L’Arte per tutti. Artistry e creatività nella formazione per tutta la vita. Studi sulla Formazione, 22(2): 169-179. DOI: 10.13128/ssf-10792.
  11. Dallari M. (1986). Guardare intorno. Un approccio pedagogico alla cultura visuale e audiovisiva. Firenze: La Nuova Italia.
  12. Dewey J. (2023). Arte, educazione, creatività (edizione a cura di Francesco Cappa). Milano: Giangiacomo Feltrinelli Editore.
  13. Elster A. (2001). Learning Through the ArtsTM Program Goals, Features, and Pilot Results. International Journal of Education & the Arts, 2(7).
  14. Gramigna A. e Ganino, G. (2017). Educare lo sguardo: tra estetica e tecnologie innovative. Formazione & Insegnamento. Rivista internazionale di Scienze dell’educazione e della formazione, 15(3): 225-238. DOI: 107346/-fei-XV-03-17_17.
  15. Makarenko A.S. (2005). Consigli ai genitori (edizione a cura di Fernando Dubla). Napoli: La città del Sole.
  16. Marone F. (2017). “Per troppa vita”. Racconti di artiste tra margini e centro. In: A.G. Lopez, a cura di, Decostruire l’immaginario femminile. Percorsi educativi per vecchie e nuove forme di condizionamento culturale (pp. 191-213). Pisa: Edizioni ETS.
  17. Marone F., Moscato I. e Curci I. (2016). Storie ad arte: racconti che diventano immagini, immagini che diventano racconti. MeTis, VI(2).
  18. Montanari T. (2019). L’ora d’arte. Torino: Einaudi.
  19. Pinto Minerva F. e Vinella M. (2012). La creatività a scuola. Roma-Bari: Laterza.
  20. Recalcati M. (2016). Il mistero delle cose. Milano: Feltrinelli.
  21. Smithrim K. and Upitis R. (2005). Learning through the Arts: Lessons of Engagement. Canadian Journal of Education/Revue canadienne de l'education, 28(1/2): 109-127. DOI: 10.2307/1602156.
  22. Upitis R. and Smithrim K. (2003). Learning through the ArtsTM National Assessment Final Report. Toronto: The Royal Conservatory of Music.
  23. Vinella M. (2015). Educare all’arte. Pedagogia dello sguardo e didattica visiva. Lecce-Rovato: Pensa MultiMedia.

Metrics

Metrics Loading ...