Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Articles/Articoli

Vol. 13 No. 1 (2022): Young people, institutions and territories

Special Education’s view of young people, disabilities and educational contexts

DOI
https://doi.org/10.3280/ess1-2022oa13566
Submitted
March 30, 2022
Published
2022-06-14

Abstract

This paper intends to outline the theme of young people with disabilities, with respect to the educational contexts to which they belong. Starting with brief references to the situation faced by young people in Italy, the author takes up themes dear to Special Education, with a particular focus on the theme of ‘belonging’ (relational, affective, cultural and institutional), which is often lacking or non-existent for those with a disability. The family, school and community of reference represent the educational ‘contexts’ of greatest interest and responsibility, in order to initiate young people’s identity processes and contain the risks deriving from ‘adhesive identities’ and ‘false selves’. The family contributes extensively to the positive development of self-orientation and the school can put itself forward as the most important reference point in learning processes, through the group. This widespread responsibility of educational contexts can also contribute to reducing situations of poverty and marginality that are, in fact, real conditions of capability deprivation, which prevent access to all the opportunities that life offers, risking further aggravation of ‘problematic’ situations, making them chronic and depriving them of a positive development.

References

  1. Ammaniti M. e Gallese V. (2014). La nascita dell’intersoggettività. Lo sviluppo del sé tra psicodinamica e neurobiologia. Milano: Raffaello Cortina.
  2. Bertolini P. (1988). L’esistere pedagogico. Ragioni e limiti di una pedagogia come scienza fenomenologicamente fondata. Firenze: La Nuova Italia.
  3. Bion W.R. (2013). Esperienze nei gruppi. Roma: Armando, trad. it.
  4. Bion W.R. (2009). Apprendere dall’esperienza. Roma: Armando, trad. it.
  5. Caldin R. (2021 a). “Infondere speranza”: una misura generativa nella disabilità. In: Caldin R. e Giaconi C., a cura di, Disabilità e cicli di vita. Le famiglie tra seduttivi immaginari e plausibili realtà. Milano: FrancoAngeli, pp. 11-23.
  6. Caldin R. (2019). Disabilità, inclusione e centralità della scuola. Attualità e dimensioni prospettiche. Scholé, 2: 163-177.
  7. Caldin R. (2018). Percorsi di identità e disabilità: il contributo della famiglia e della scuola. In: AA.VV. Le emergenze educative della società contemporanea. Progetti e proposte per il cambiamento. Lecce: Pensamultimedia, pp. 131-136.
  8. Caldin R. (2015). Adolescents with disabilities at school. Processes of identity and the construction of life projects. Pedagogia oggi, 2: 134-147.
  9. Caldin R. e Friso V. (2019 a). Tornar-se adulto: a familìa e a permissão para crescer. In: Lepri C., a cura di, A pessoa no centro. Campinas San Paolo: Saberes Editora, pp. 37-50.
  10. Caldin R. e Friso V. (2019 b). Pedagogic commitment and prospects for integration of persons with disabilities into the labour market. Education Sciences & Society, 10: 42-60.
  11. Cinotti A. e Caldin R. (2020). Hacia la preparación de la vida adulta. La dimensión pedagógica de los Centros de Apoyo a los Estudiantes con Discapacidad, in Calbet Montcusí Meritxell (Editora), Estrategias para la inclusión a través de la internacionalización. Viña del Mar: Ediciones UVM, pp. 83-94.
  12. De Giorgi F., Gaudio A. e Pruneri F. (2019). Manuale di storia della scuola italiana. Dal Risorgimento al XXI secolo. Brescia: Scholè.
  13. Goffman E. (1969). La vita quotidiana come rappresentazione. Bologna: il Mulino.
  14. Istituto Toniolo (2021). La condizione giovanile in Italia. Rapporto Giovani 2021. Bologna: il Mulino.
  15. Istituto Toniolo (2020). La condizione giovanile in Italia. Rapporto Giovani 2020. Bologna: il Mulino.
  16. Lepri C. (2020). Diventare grandi. L’identità adulta delle persone con disabilità intellettiva. Trento: Erickson.
  17. Lepri C. (2015). Viaggiatori inattesi. Appunti sull’integrazione sociale delle persone disabili. Milano: FrancoAngeli.
  18. Maslow (1954, 1970). Motivazione e personalità, Armando, 1973, 2010 nuova edizione.
  19. Montobbio E. e Lepri C. (2000). Chi sarei se potessi essere. Pisa: Del Cerro.
  20. Pietropolli Charmet G. (2019). L’insostenibile bisogno di ammirazione. Bari: Laterza.
  21. Sen A. K. (1999). Development as freedom. New York: Knopf; (2020). Lo sviluppo è libertà. Perché non c’è crescita senza democrazia. Milano: Mondadori trad.it.
  22. Winnicott D.W. (1965). Sviluppo affettivo e ambiente. Roma: Armando, 1970 trad. it.

Metrics

Metrics Loading ...