Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Progetti e politiche

No. 97-Supplemento (2021): Fragile territories and Pandemic

Reuse actions and community strategies in post-pandemic regenerative processes

  • Marco Bovati
  • Emilia Corradi
  • Kevin Santus
  • Ilaria Valente
DOI
https://doi.org/10.3280/tr2021-097-Supplementooa12936
Submitted
novembre 18, 2021
Published
2022-02-03

Abstract

Is it possible to imagine a territorial network in inner areas based on the reuse/recycling of existing artifacts, capable of defining a support frame for prevention and mitigation actions, representing a managing system for emergencies, as well as promoting the reactivation of economies and communities, in a post-Covid dimension?
Through a circular approach to the project, the railway infrastructure and the disused stations could constitute the support of a double regeneration, in which systemic and transcalar reuses act to reactivate socio-economic and spatial dynamics; in this context, the relationship between community and project can become the tool to catalyze new care processes and systematization of spaces and local needs within global problems. 

References

  1. Archetti M., Panunzi S., Pazzagli R., 2017, a cura di, Aree interne: per una rinascita dei territori rurali e montani. Soveria Mannelli: Rubbettino.
  2. Becattini G., 2015, La coscienza dei luoghi: Il territorio come soggetto corale. Roma: Donzelli.
  3. Briano I., 1977, Storia delle ferrovie in Italia, Milano: Cavallotti Editore.
  4. Bussone M., 2017, «Aree Interne. Laboratori del welfare del futuro». Archalp, 14: 12-15. https://issuu.com/archalp-iam/docs/archalp_14/12 (accesso: 2021.04.16).
  5. Corradi E., Massacesi R., 2016, a cura di, Infrastrutture minori nei territori dell’abbandono. Le reti ferroviarie. Roma: Aracne.
  6. Council of Europe Framework Convention on the Value of Cultural Heritage for Society, aperta alla firma a Faro il 27.10.2005, entrata in vigore il 01.06.2011 - 10 Ratifications, Council of Europe Treaty Series - No. 199 www.coe.int/en/web/conventions/full-list/-/conventions/treaty/199 (accesso 2021.04.16).
  7. Cozza C., Valente I., 2014, La freccia del tempo. Ricerche e progetti di architettura delle infrastrutture. Milano: Pearson.
  8. De Rossi A., 2018, «L’inversione dello sguardo». In: De Rossi A. (a cura di), Riabitare. L’Italia interna tra abbandoni e riconquiste. Roma: Donzelli, 3-17.
  9. De Rossi A., Mascino L., 2020, «Sulla centralità di spazio e territorio nel progetto di rigenerazione delle montagne e delle aree interne». Archalp, 4: 13-17. Doi: 10.30682/aa2004a.
  10. Ellen MacArthur Foundation, 2015, Growth within: a circular economy vision for a competitive Europe. www.ellenmacarthurfoundation.org (accesso: 2021.04.12).
  11. Ellen MacArthur Foundation, 2020, The circular economy: a transformative Covid-19 recovery strategy. www.ellenmacarthurfoundation.org/publications/COVID-19 (accesso: 2021.04.14).
  12. Florida R., Mellander C., Rentfrow P. J., 2013, «The Happiness of Cities». Regional Studies, 47, 4: 613-627. Doi: 10.1080/00343404.2011.589830.
  13. Gentile M., 2019, «Un riuso sociale del patrimonio ferroviario». In: RFI, 2019, Stazioni impresenziate. Un riuso sociale del patrimonio ferroviario, Roma: RFI Relazioni esterne. www.rfi.it/content/dam/rfi/stazioni/spazi-in-stazione/RFI_Stazioni_impresenziate.pdf (accesso: 2021.04.16).
  14. Massa F., 2021, Fuga dalla città. Milano-Italia. L’inchiesta sulla metropoli simbolo di un Paese che fatica a rialzarsi. Milano: Chiarelettere.
  15. Mori P.A., 2015, Comunità e cooperazione: l’evoluzione delle cooperative verso nuovi modelli di partecipazione democratica dei cittadini alla gestione dei servizi pubblici, Euricse Working Papers, 77-15. Doi: 10.2139/ssrn.2390748.
  16. RFI, 2019a, Come richiedere per finalità sociali locali ferroviari non utilizzati. Roma: RFI Relazioni esterne. www.fsitaliane.it/content/dam/fsitaliane/Documents/impegno/per-le-persone/riutilizzo-patrimonio/Riutilizzo_patrimonio_adotta_una_stazione.pdf (accesso: 2021.04.12).
  17. RFI, 2019b, Stazioni impresenziate. Un riuso sociale del patrimonio ferroviario. Roma: RFI Relazioni esterne. www.rfi.it/content/dam/rfi/stazioni/spazi-in-stazione/RFI_Stazioni_impresenziate.pdf (accesso 2021.04.15).
  18. Strategia Nazionale Aree Interne (SNAI), 2013, Strategia nazionale per le Aree interne: definizione, obiettivi, strumenti e governance, Documento tecnico collegato alla bozza di Accordo di Partenariato.
  19. Teneggi G., 2020, «L’opera e il tempo dei sistemi territoriali». In: Fenu N. (a cura di), Aree interne e Covid. Siracusa: Lettera22, 64-68.
  20. Torella F., Coltellese T., 1999, a cura di, Le stazioni impresenziate sulla rete ferroviaria italiana. Definire il fenomeno per definire le opportunità, politiche economiche e sociali. Ferrovie dello Stato. www.osservatorioriuso.it/cgi-bin/documentazione/Stazioni-impresenziate_file.pdf (accesso 2021.04.10).

Metrics

Metrics Loading ...