Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Saggi, Studi e Ricerche

No. 50 (2018)

Empowerment in the detained population. The effectiveness of informational-motivational groups inside the Casa Circondariale of Bergamo 2015-2017

Submitted
giugno 27, 2018
Published
2018-07-20

Abstract

The article describes the three-year experience in the development of educational information groups within the Casa Circondariale of Bergamo. This initiative, initially designed to convey information on social and health activities inside the prison, highlighted how the group can become an instrument of empowerment for the population in prison. In fact, the group has become not only an information tool but a proactive, propositive and critical review hearing and has made it possible to improve the adequacy of the requests that come to the healthcare staff.

References

  1. American Psychiatric Association (2015). Manuale diagnostico e statistico dei disturbi mentali. DSM 5. Milano: Raffaello Cortina.
  2. Bion W. (2013). Esperienze nei gruppi e altri saggi. Armando.
  3. Blaszczynsky A., Nower L. A Pathways Model of Problem and Pathological Gambling. Addiction, 97: 487-499.
  4. Del Rio G., Luppi M. (2010). Gruppo e relazione d’aiuto. Saperi, competenze, emozioni. Milano: FrancoAngeli.
  5. De Rosa M.G.L., Stanza G., Sanguigni A. (2014). L’alcolismo femminile. Un’analisi psicologica e fenomenologia. Milano: FrancoAngeli.
  6. Dipartimento Politiche Antidroga, Ministero della Salute Roma (2009). Misure e azioni concrete per la prevenzione delle patologie correlate all’uso di sostanze stupefacenti. Linee di indirizzo per la determinazione e applicazione LEA, 9 giugno.
  7. Giuffrida M.P., Palumbo M. (a cura di) (2004). La pena dell’alcol. Una ricerca azione sull’efficacia dell’intervento sociale delle misure alternative. Milano: FrancoAngeli.
  8. Jones K.L., Smith D.W., Ulleland C.N., Streissguth P. (1973). Pattern of malformation in offspring of chronic alcoholic women. Lancet, 1: 1267-1271.
  9. Ladoucer R., Sylvain C., Doucet C. (2003). Il gioco d azzardo eccessivo: vincere il gambling. Ed. it. Torino: Centro Scientifico Editore.
  10. Lemoine P., Harousseau H., Borteyru J.P., Menuet J.C. (1968). Les enfants des parents alcooliques: anomalies observees apropos de 127 cas. Ouest Medical, 21: 476-482.
  11. Kurt L. (2011). Teoria dinamica della personalità. Firenze: Giunti Editore.
  12. Mastromarino R. (2013). La gestione dei gruppi. Le competenze per gestire e facilitare i processi di gruppo. Milano: FrancoAngeli.
  13. Organizzazione Mondiale della Sanità (1993). Life skills in schools. Relazione del Ministro della salute al Parlamento sugli interventi realizzati ai sensi della legge 30.3.2001 n. 125 in materia di alcol e problemi alcol correlati: anno 2016.
  14. Scafato E., Russo R., Dossier alcol donna e salute, 2014.
  15. Serpelloni G. “Gioco d’azzardo problematico e patologico: inquadramento generale, meccanismi patologici, vulnerabilità, evidenze scientifiche per la prevenzione, cura e riabilitazione”. Dipartimento Politiche Antidroga, Roma.
  16. World Health Organization (WHO). Piano d’azione europeo per ridurre il consumo dannoso di alcol 2012-2020. WHO Regional Office for Europe 2012. Traduzione Italiana a cura del WHO Collaborating Centre for Research and Health Promotion on Alcohol and Alcohol-related Problems e Osservatorio Nazionale Alcol CNESPS Centro Nazionale di Epidemiologia, Sorveglianza e Promozione della Salute Istituto Superiore di Sanità 2013.
  17. World Health Organization (WHO). Prevention of harm caused by alcohol exposure in pregnancy: rapid review and case studies from Member States.
  18. National Institute on Alcohol Abuse and Alcoholism (NIAA). “Dietary Guidelines for Americans 2015-2020” U.S. Department of Health and Human Services and U.S. Department of Agriculture.

Metrics

Metrics Loading ...