Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Contributi originali

No. 2 (2020)

“Finding a direction”: Identity paths of college/university young adults. Preliminary study on the process of a short-term psychoanalytic group psychotherapy

DOI
https://doi.org/10.3280/gruoa2-2020oa12584
Submitted
settembre 22, 2021
Published
2021-10-12

Abstract

In the present paper the authors reported some results of a preliminary investigation on the process of a short-term group psychotherapy for college/university young adults, carried out within the Psychological Assistance Service for students – Dynamic Psychotherapy Service (SAP-DPS) of the University of Padua. The study aimed to examine the thematic development during the course of psychotherapy, with specific attention to both patients and psychotherapists. For this purpose, techniques of content analysis have been applied to session reports, with the support of Atlas.ti software. Results, however partial and not generalizable, highlighted the developmental nature of emerging adulthood. This paper can be a meaningful starting point for subsequent studies to deepen the relationship between efficacy and process, and the dialogue between research and clinical practice. 

References

  1. Anzieu D. (1976). Il gruppo e l’inconscio. Roma: Borla, 1979.
  2. Arnett J.J. (2007). Emerging adulthood: What Is It, and What Is Good For? Society for Research in Child Development, 1, 2: 68-73. DOI: 10.1111/j.1750-8606.2007.00016.x.
  3. Bloch S. e Crouch E. (1985). Therapeutic Factors in Group Psychotherapy. Oxford: University Press.
  4. Blos P. (1954). Prolonged Male Adolescence: The Information of a Syndrome and its Therapeutic Implications. Amer. J. Orthopsych., 24, 4: 733-742. DOI: 10.1111/j.1939-0025.1954.tb06143.x
  5. Bolognini S. (2019). Flussi vitali tra Sé e Non-Sé. L’interpsichico. Milano: Raffaello Cortina.
  6. Bozzi P. (1978). L’interosservazione come metodo per la fenomenologia sperimentale. Giornale italiano di psicologia, 5: 229-239.
  7. Budman S.H. e Gurman A.S. (1988). The Theory and Practice of Brief Therapy. New York: Guilford Press.
  8. Burlingame G.M., Strauss B. e Joyce A.S. (2013). Change Mechanisms and Effec-tiveness of Small Group Treatments. In: Lambert M.J., ed., Bergin and Gar-field’s Handbook of Psychotherapy and Behavior Change (6th ed.). New York: John Wiley e Sons.
  9. Carbone P. (2007). Linee d’ombra. Il giovane adulto nella metafora del grande viaggio. Adolescenza e Psicoanalisi, 2: 17-28.
  10. Cavalli A. e Galland O. (1996). Senza fretta di crescere. L’ingresso difficile nella vita adulta. Napoli: Liguori Editori.
  11. Corbella S. (2003). Storie e luoghi del gruppo. Milano: Raffaello Cortina.
  12. Corrao F. (1981). Struttura poliadica e funzione gamma. In: Orme, vol. I. Milano: Raffaello Cortina, 1988.
  13. Cunti A. (2015). Orientarsi da giovani adulti. Educare al desiderio tra formazione e lavoro. Pedagogia oggi, 1: 335-355.
  14. Della Ratta-Rinaldi F. (2002). L’analisi testuale, uno strumento per la ricerca qualitativa. In: Cecconi L., a cura di, La ricerca qualitativa in educazione. Milano: FrancoAngeli.
  15. Dey I. (1995). Reducing Fragmentation in Qualitative Research. Cit. in: Mazzara B., a cura di, Metodi di ricerca qualitativi in psicologia sociale. Roma: Carocci.
  16. Di Blasi M. e Di Falco G. (2011). Adolescenza e confini psichici. In: Lo Verso G. e Di Blasi M., a cura di, Gruppoanalisi soggettuale. Milano: Raffaello Cortina.
  17. Di Blasi M. e Prestano C. (2011). Psicoterapia e ricerca empirica sui gruppi. In: Lo Verso G. e Di Blasi M., a cura di, Gruppoanalisi soggettuale. Milano: Raffaello Cortina.
  18. Fabbrini A. e Melucci A. (2000). L’età dell’oro. Adolescenti tra sogno ed esperienza. Milano: Feltrinelli, 2004.
  19. Fasolo F. (2009). Gruppoanalisi e salute mentale. Padova: Cleup.
  20. Fasolo F., Ambrosiano I. e Cordioli A. (2005). Sviluppi della soggettualità nelle reti sociali. Padova: Cleup.
  21. Ferruzza E., Gatto Rotondo M.C., Losavio M. e Moro V. (2011). Female Sexuality: Mothers and Adolescent Daughters. A Discourse on the Limit. Rivista di Studi Familiari, 1: 20-41.
  22. Formica I. (2012). La ricerca empirica in psicoterapia di gruppo: stato dell’arte e direzioni future. Narrare i Gruppi, 7, 2: 151-165.
  23. Foulkes S.H. (1967). Analisi terapeutica di gruppo. Torino: Boringhieri.
  24. Freud S. (1937). Analisi terminabile e interminabile. OSF, 11. Torino: Bollati Boringhieri.
  25. Gabbard G.O. (2002). Psichiatria psicodinamica. Milano: Raffaello Cortina.
  26. Gatta M., Gatto Rotondo M.C., Svanellini L., Lai J., Salis M. e Ferruzza E. (2015). Focus Groups as a Means for Preventing Adolescent Alcohol Consumption: Qualitative and Process Analysis. J. Groups in Addiction e Recovery, 10, 1: 63-78. DOI: 10.1080/1556035X.2015.999619.
  27. Ghiglione R. e Blanchet A. (1991). Analyse de contenu et contenus d’analyses. Paris: Dunod.
  28. Giuliano L. (2004). L’analisi automatica dei dati testuali. Software e istruzioni per l’uso. Milano: Led.
  29. Glaser B. e Strass A. (1967). The Discovery of Grounded Theory. Chicago: Aldine.
  30. Käes R. (1999). Le teorie psicoanalitiche del gruppo. Roma: Borla, 2006.
  31. Kancyper L. (1999). Il confronto generazionale. Uno studio psicoanalitico. Milano: FrancoAngeli, 2000.
  32. Kant I. (1787). Critica della Ragion Pura. Milano: Adelphi, 1999.
  33. Lo Coco G., Prestano C. e Lo Verso G. (2008). L’efficacia clinica delle psicoterapie di gruppo. Milano: Raffaello Cortina.
  34. Losito G. (1996). L’analisi del contenuto nella ricerca sociale. Milano: FrancoAngeli.
  35. MacKenzie R. (1981). Measurement of Group Climate. Intern. J. Group Psychotherapy, 31, 3: 287-295. DOI: 10.1080/00207284.1981.11491708.
  36. Palena A. (2019). La formazione in psicoterapia. Tra rifrazioni spaesanti e ricomposizioni virtuose. Gruppo: omogeneità e differenze, numero a cura di Corbella S. e Salis M., “Complessità e formazione”, 5: 141-155.
  37. Pedrelli P., Nyer M., Yeung A., Zulauf C. e Wilens T. (2015). College Students: Mental Health Problems and Treatment Considerations. Academic Psychiatry, 39, 5: 503-511. DOI: 10.1007/s40596-014-0205-9.
  38. Pontalti C., Costantini A., Sparvoli M., Pontalti I. e Vincenzoni P. (2000). Problemi nella fondazione di un gruppo a tempo limitato nell’ambito di un DSM: confronto con i modelli nordamericani. In: Costantini A., Psicoterapie di gruppo a tempo limitato. Milano: McGraw-Hill.
  39. Profita G. e Venza G. (1995). Il gruppo in psicologia clinica. In: Di Maria F. e Lo Verso G., a cura di, La psicodinamica dei gruppi. Milano: Raffaello Cortina.
  40. Racalbuto A. (1999). Un approccio al tema: infanzia, adolescenza e il piacere offuscato. In: Racalbuto A. e Ferruzza E., a cura di, Il piacere offuscato. Roma: Borla, 2001.
  41. Salis M., Gatta M. e Romano S. (2010). Gruppo e adolescenza. Le assenze come modalità di gestione del conflitto. In: Nicotra M.G. e D’Ambrosio G.M., a cura di, Il lavoro clinico con gli adolescenti. Prevenzione, cura, conflitti e trasformazioni nelle istituzioni e nei contesti di vita. Milano: FrancoAngeli.
  42. Scabini E. e Iafrate R. (2003). Psicologia dei legami familiari. Bologna: il Mulino.
  43. Seale C. (2000). L’uso del computer nell’analisi dei dati qualitativi. In: Silverman D., Doing Qualitative Research. A Practical Guide. London: Sage Publication.
  44. Shulman S., Blatt S.J. e Feldman B. (2006). Vicissitudes of Impetus for Growth and Change Among Emerging Adults. Psychoanalytic Psychology, 23, 1: 159-180. DOI: 10.1037/0736-9735.23.1.159.
  45. Vanni F. e Sacchi M. (1990). Concezioni culturali e sviluppi individuali nei temi dei gruppi terapeutici. Gli Argonauti, XII, 47: 329-342.
  46. Vasta F.N. e Girelli R. (2013). Introduzione al volume: per approfondire la conoscenza del gruppo omogeneo. In: Vasta F.N., Girelli R. e Gullo S., a cura di, Quale omogeneità nei gruppi? Elementi di teoria, clinica e ricerca. Roma: Alpes.
  47. Vasta F.N., Gullo S. e Girelli R., a cura di (2019). Psicoterapia psicodinamica di gruppo e ricerca empirica. Una guida per il clinico. Roma: Alpes Italia.
  48. Vegetti Finzi S. e Battistin A.M. (2000). L’età incerta. I nuovi adolescenti. Milano: Mondadori.
  49. Viola M., Musso P., Ingoglia S., Lo Coco A. e Inguglia, C. (2017). Relationships Between Career Indecision, Search for Work Self-Efficacy, and Psychological Well-Being in Italian Never-Employed Young Adults. Europe’s Journal of Psychology, 13, 2: 231-250. DOI: 10.5964/ejop.v13i2.1277.
  50. Winnicott D.W. (1974). Gioco e realtà. Roma: Armando, 2004.
  51. Yalom I.D. e Leszcz M. (2005). Teoria e pratica della psicoterapia di gruppo. V edizione riveduta e aggiornata. Torino: Bollati Boringhieri.

Metrics

Metrics Loading ...