The regeneration of Higher Education (HE) is explored. Action research explores the assessment conceptions of future teachers. The role of previous experiences in designing a training path aimed at deconstructing conceptions is highlighted.
References
Baldacci, M. (2023). Appunti sulla formazione dei docenti, LLL, 19(42), 7-13. Doi: 10.19241/lll.v19i42.746.
Benvenuto, G. (2018). Stili e metodi della ricerca educativa. Carocci.
Boud, D. (2000). Sustainable assessment: rethinking assessment for the learning society. Studies in continuing education, 22(2), 151-167. Doi: 10.1080/713695728.
Brown, G.T.L. (2006). Teachers’ conceptions of assessment: validation of an abridged instrument. Psychological Reports, 99(1), 166-170. Doi: 10.2466/PR0.99.5.166-170.
Brown, G.T.L., Gebril, A., Michaelides, M.P. (2019). Teachers’ conceptions of assessment: a global phenomenon or a global localism. Frontiers in education, 4(16), 1-13. Doi: 10.3389/feduc.2019.00016.
Cartney, P. (2010). Exploring the use of peer assessment as a vehicle for closing the gap between feedback given and feedback used. Assessment & Evaluation in Higher Education, 35(5), 551-564. Doi: 10.1080/02602931003632381.
Castoldi, M. (2010). Didattica generale. Mondadori.
Christersson, C., Staaf, P., Braekhus, S., Stjernqvist, R., Pusineri, A.G., Giovani, C., Mainelli, X.U. (2019). Promoting active learning in universities.
Ciani, A., Rosa, A. (2021). CONVAL: validazione di una scala sulle concezioni degli insegnanti relative alla valutazione. LLL, 17(39), 9-113. Doi: 10.19241/lll.v17i39.648.
Clark, I. (2012). Formative assessment: Assessment is for self-regulated learning. Ed-ucational Psychology Review, 24(2), 205-249. Doi: 10.1007/s10648-011-9191-6.
Coggi, C., Pizzorno, M.C. (2017). La valutazione formativa in Università. In A.M. Notti (Ed.), La funzione educativa della valutazione (pp. 37-58). Pensa MultiMedia.
Corsini, C. (2023). La valutazione che educa. Liberare insegnamento e apprendimento dalla tirannia del voto. FrancoAngeli.
Decreto Legislativo 10 agosto 2018, n. 101. Disposizioni per l’adeguamento della normativa nazionale alle disposizioni del regolamento (UE) 2016/679 del Parlamento europeo e del Consiglio, del 27 aprile 2016, relativo alla protezione delle persone fisiche con riguardo al trattamento dei dati personali, nonché alla libera circolazione di tali dati e che abroga la direttiva 95/46/CE (regolamento generale sulla protezione dei dati).
Di Palma, D., Belfiore, P. (2023). La trasformazione didattica universitaria ai tempi del Covid-19: un’opportunità di innovazione? Formazione & Insegnamento, XVIII(1), 281-293. Doi: 10.7346/-fei-XVIII-01-20_23.
Earl, L.M. (2013). Assessment as Learning: Using classroom assessment to maximize student learning. Corwin.
EFFECT (2019). Promoting a European dimensions to teaching enhancement. A feasibility study from the European forum for enhanced collaboration in teaching (EFFECT) project.
Fajet, W., Bello, M., Leftwich, S.A, Mesler, J.L., Shaver, A.N. (2005). Pre-service teachers’ perceptions in beginning education classes. Teaching and Teacher Education, 21(6), 717-727. Doi: 10.1016/j.tate.2005.05.002.
Feiman-Nemser, S. (1983). Learning to teach. In Shulman, L., Sykes, G. (Eds.), Handbook of teaching and policy (pp.150-171). Longman.
Gragnaniello, D. (2024). Assessment conceptions: data and reflections from future teachers. Q-Times, XVI(3), 971-983.
Gragnaniello, D., Tammaro, R. (2024). Il Sustainable Assessment: una ricerca-azione tra futuri docenti. Articolo 33(5), 37-43.
Grion, V. (2008). Qualità della didattica universitaria e formazione iniziale degli insegnanti. In Biasin, C. (Ed.), La responsabilità sociale dell’università per le professioni (pp. 269-281). Pensa MultiMedia.
Hermanas, R., Van Braak, J., Van Keer, H. (2008). Development of the beliefs about primary education scale: distinguishing a developmental and transmissive dimension. Teaching and teacher education, 24(1), 127-139. Doi: 10.1016/j.tate.2006.11.007.
Jorgensen, T. (2019). Digital skills. Where universities matter. Learning & Teaching Paper (EUA).
Kemmis, S., McTaggart, R. (1982). The Action Research Planner. Deakin University Press.
Lam, R. (2016). Assessment as learning: Examining a cycle of teaching, learning, and assessment of writing in the portfolio-based classroom. Studies in Higher Education, 41(11), 1900-1917. Doi: 10.1080/03075079.2014.999317.
Lisimberti, C. (2015). Impiegare gli strumenti di rilevazione: approfondimenti opera-tivi. In Montalbetti, K., Lisimberti, C. (Eds.), Ricerca e professionalità educativa. Risorse e strumenti (pp. 83-127). Pensa MultiMedia.
Marton, F. (1981). Phenomenography-describing conceptions of the world around us. Instructional Science, 10, 177-200.
McMillan, J.H. (2001). Essential assessment concepts for teachers and administrators. Corwin.
Notti, A.M. (2023). Riflessioni conclusive: la valutazione come funzione regolativa del processo educativo. In Notti, A.M., & Tammaro, R. (eds.), Docimologia Oggi. Manuale per docenti e futuri docenti (265-273). Pensa MultiMedia.
OECD. (2018). The future of education and skills: Education 2030. The OECD learning compass 2030. Parigi: OECD Publishing.
Pastore, S., Pentassuglia, M. (2015). “Another brick in the wall”? Concezioni degli insegnanti sulla valutazione: il punto di vista di chi è in formazione. Italian Journal of Educational Research, 14, 249-264.
Pentucci, M. (2024). La percezione degli insegnanti sulle funzioni della valutazione e sul potenziale trasformativo e metacognitivo del feedback. Annali online della Didattica e della Formazione Docenti, 16(28), 159-172.
Richardson, V. (1996). The role of attitudes and beliefs in learning to teach. In Sikula J., Buttery, T. J., Guyton, E. (eds.), Handbook of research on teacher education: A project of the Association of Teacher Educators (pp.102-119). Macmillan Library.
Rosa, A., Ciani, A. (2023). Esperienza valutativa e concezioni sulla valutazione: una ricerca empirica con futuri insegnanti di scuola secondaria. QTimes, XV(3), 278-293.
Salomoni, P., Sancassani, S. (2018). Ecosistemi digitali come driver di innovazione didattica. I Magnifici incontri. CRUI 2018, Piano Nazionale Università Digitale.
Schön, D.A. (1987). Educating the reflective practitioner. Jossey.
Scierri, I.D.M. (2023). Per una valutazione centrata sull’allievo: framework teorico e primi risultati di un’indagine su concezioni e strategie valutative degli insegnanti. LLL, 19(42), 83-101. Doi: 10.19241/lll.v19i42.754.
Scierri, I.D.M. (2024). Perché valuto? Costruzione e validazione della scala delle concezioni valutative degli insegnanti (CoVI). Ricerche di Pedagogia e Didattica-Journal of Theories and Research in Education 19(1), 109-128. Doi: 10.6092/issn.1970-2221/19258.
Tabachnick, B. & Zeichner, Kenneth. (1984). The Impact of the Student Teaching Experience on the Development of Teacher Perspectives. Journal of Teacher Education - J TEACH EDUC., 35, 28-36. Doi: 10.1177/002248718403500608.
Tammaro, R., Gragnaniello, D. (2024). La sfida dei docenti: dalla valutazione tradizionale all’assessment for learning, tra concezioni e buone pratiche. QTimes. Journal of Education, Technology and Social Studies, XVI(1), 1-12.
Thompson, A.G. (1992). Teachers’ beliefs and conceptions: a synthesis of the re-search. In Grouws, D.A. (Ed.), Handbook of research on mathematics teaching and learning (pp. 127-146). New York: Macmillan.
Trinchero, R. (2023). Assessment as learning in università. Costruire le capacità auto-valutative degli studenti. Pedagogia Oggi, 21(1), 108-117. Doi: 10.7346/PO-012023-12.
Viganò, R. (2017). Qualità e professione docente: la valutazione come risorsa. Edetania: Estudios y propuestas socioeducativos, 52, 269-285.
World Economic Forum. (2023). The Future of Jobs Report 2023. Ginevra: World Economic Forum.