Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Saggi e ricerche

Vol. 9 No. 2 (2024): University teaching innovation to develop career guidance and work-place transition processesAnno

Active orientation in the school-university-work transition

DOI
https://doi.org/10.3280/exioa2-2024oa19156
Submitted
gennaio 14, 2025
Published
2025-01-24

Abstract

The topic of support for career choice in relation to the transition phase from school to university and to the world of work has become a relevant focus in the debate on orientation. Choosing the major in secondary school, the university course, the specific skills to develop or the directions in which to direct one's learning efforts apparently seem like simple tasks that concern all young adults in moments of transition and passage from school to university and from university to the world of work, but this is not always the case: these are, in fact, crucial development tasks for the construction of a future working and professional identity for which people are not always prepared and/or adequately supported from the family, social and cultural context that surrounds them. It is suggested the implementation of a support system for the development of Career Management Skills, skills and abilities necessary for the management, exploration, identification and realization of personal educational and professional expectations. The article presents, in this direction, the educational and professional orientation paths dedicated to secondary school and university students, in line with the provisions of the PNRR reforms.

References

  1. Amir, T., & Gati, I. (2006). Facets of career decision-making difficulties. British Journal of Guidance and Counselling, 34, 483-503.
  2. Bartholomäi, A., De Palma, C.P. & Zanini, P. (2022). StarNet. Un modello di lavoro collaborativo e in rete per una migliore transizione scuola-lavoro. In Di Vita, A. (2022). Orientare nelle transizioni scuola-università-lavoro promuovendo le character skills (pp. 117-132). PensaMultimedia.
  3. Bassi, M. (2022). Una ricerca-azione a supporto dell’orientamento tra pari: dalla sperimentazione “Job design” al servizio “Peer career Advising” di Ateneo. In Di Vita, A. (2022). Orientare nelle transizioni scuola-università-lavoro promuovendo le character skills (pp. 277-290). PensaMultimedia.
  4. Bertuletti, P., & Potestio, A. (2022). L’apprendistato di alta formazione come leva per l’innovazione sociale. In Di Vita, A. (2022). Orientare nelle transizioni scuola-università-lavoro promuovendo le character skills (pp. 233-246). PensaMultimedia.
  5. Bonelli, R., & Da Re, L. (2022). Le azioni di orientamento in università e il dialogo con le aspettative degli studenti. Studium Educationis, (1), 88-101.
  6. Bonometti, S. (2022). Peer tutorship e formazione dei tutor. L’esperienza dell’Università dell’Insubria. In Di Vita, A. (2022). Orientare nelle transizioni scuola-università-lavoro promuovendo le character skills (pp. 233-246). PensaMultimedia.
  7. Capo, M. (2022). Il laboratorio interattivo Spo: uno spazio-tempo psicopedagogico per l’auto-riconoscimento e la promozione del sé personale e professionale. In Di Vita, A. (2022). Orientare nelle transizioni scuola-università-lavoro promuovendo le character skills (pp. 145-160). PensaMultimedia.
  8. Cardone, S. (2022). “Job Design”: la sperimentazione di un servizio di Career Advising presso il DISTUM dell’università di Foggia. In Di Vita, A. (2022). Orientare nelle transizioni scuola-università-lavoro promuovendo le character skills (pp. 259-276). PensaMultimedia.
  9. Chung, B. Y., (2002). Career decision-making self-efficacy and career commitment: Gender and ethnic differences among college students. Journal of Career Development, 28(4), 277-284.
  10. Da Re, L., Feraco, T., Bonelli, R., & Meneghetti, C. (2024). “Destinazione Università”: un percorso innovativo online di orientamento per lo sviluppo di competenze trasversali. Excellence and innovation in learning and teaching: research and practices, 9, 1, 55-71.
  11. Dato, D., Cardone, S., & Romano, C. (2023). PNRR)/“Educare alla scelta per il futuro”: un percorso per l’orientamento attivo nella transizione scuola-università (PNRR). Q-TIMES WEBMAGAZINE.
  12. De Maria, F., Montorsi, S. (2023). Promuovere lo sviluppo professionale nella transizione scuola-università. Form@re - Open Journal per la formazione in rete, 23(2), 296-306.
  13. DECRETO DEL MINISTRO DELL’ISTRUZIONE E DEL MERITO 22 dicembre 2022, n. 328, concernente l’adozione delle Linee guida per l’orientamento, relative alla riforma 1.4 “Riforma del sistema di orientamento”, nell’ambito della Missione 4 - Componente 1- del Piano nazionale di ripresa e resilienza.
  14. DECRETO MINISTERIALE 24 giugno 2022, n. 170, Riparto delle risorse fra le istituzioni scolastiche per il contrasto alla dispersione nell’ambito dell’Investimento 1.4 del PNRR per la riduzione dei divari territoriali.
  15. DECRETO MINISTERIALE 3 agosto 2022, n. 934, Criteri di riparto delle risorse e modalità di attuazione dei progetti relativi al “Orientamento attivo nella transizione scuola-università” nell’ambito del PNRR (M4.C1-24).
  16. Del Gobbo, G., Frison, D., Galeotti, G. (2021). Early Career Education. Strategie e prospettive di orientamento. PensaMultimedia.
  17. Di Fabio, A., & Palazzeschi, L. (2010). Career Decision-Making Difficulties Questionnaire: Proprietà psicometriche nel contesto italiano. Counseling: Giornale Italiano di Ricerca e Applicazioni, 3, 351-364.
  18. Di Vita, A. (2022). Orientare nelle transizioni scuola-università-lavoro promuovendo le character skills. PensaMultimedia.
  19. Dixon-Reeves, R. (2003). Mentoring as a Precursor to Incorporation: An Assessment of the Mentoring Experience of Recently Minted Ph.D.s. Journal of Black Studies, 34(1), 12-27. https://psycnet.apa.org/doi/10.1177/0021934703253680.
  20. Eret, E., Yerin Güneri, O., & Aydin, Y. C. (2018). Evaluation of peer mentoring program in higher education: Does it support smooth transition of new faculty to the academia? Journal of Higher Education and Science, 8(3), 532-541.
  21. Federighi, P., Del Gobbo, G., & Frison, D. (2021). Un dispositivo di self-directed guidance per orientare alle professioni educative. Educational reflective practices, 1, 22-36.
  22. Forakis, J., March, J. L., & Erdmann, M. (2020). The impact of COVID-19 on the academic plans and career intentions of future STEM professionals. Journal of Chemical Education, 97(9), 3336-3340. DOI: 10.1021/acs.jchemed.0c00646.
  23. Gati, I., Krausz, M., & Osipow, S. H. (1996). A taxonomy of difficulties in career decision making. Journal of counseling psychology, 43(4), 510.
  24. Gati, I., Landman, S., Davidovitch, S., Asulin-Peretz, L., & Gadassi, R. (2010). From career decision-making styles to career decision-making profiles: A multidimensional approach. Journal of Vocational Behavior, 76(2), 277-291.
  25. Giambalvo & Corleo (2022). I servizi di placement per un’efficace transizione dall’Università al mondo del lavoro. In Di Vita, A. (2022). Orientare nelle transizioni scuola-università-lavoro promuovendo le character skills (185-199). PensaMultimedia.
  26. Gushue, G. V., Scanlan, K. R. L., Pantzer, K. M., & Clarke, C. P. (2006). The relationship of career decision-making self-efficacy, vocational identity, and career exploration behavior in African American high school students. Journal of Career Development, 33(1), 19-28.
  27. Healy, R., Smyth, C., & Harrison, A. J. (2017). The relationship between reactive strength measures and sprinting performance. ISBS Proceedings Archive, 35(1), 200.
  28. Jemini-Gashi, L., and Kadriu, E. (2022). Exploring the career decisionmaking process during the COVID-19 pandemic: Opportunities and challenges for young people. SAGE Open 12. DOI: 10.1177/21582440221078856.
  29. Lease Dahlbeck, S. (2009). Parental influences, career decision-making attributions, and self-efficacy: Differences for men and women?. Journal of Career Development, 36 (2), 95-113.
  30. Lezzi, A. (2022). BanzHack. Il cambiamento che non ti aspetti. In Di Vita, A. (2022). Orientare nelle transizioni scuola-università-lavoro promuovendo le character skills (101-116). PensaMultimedia.
  31. Lovšin, M. (2017). Career in the light of educational attainment and career management skills. Problems of Education in the 21st Century, 75(6), 568-580.
  32. Margottini, M. (2022). Competenze strategiche.it: Un ambiente on line per orientare e orientarsi. Progetti ed Esperienze, 3, 135-147.
  33. Mau, W. C. J. (2004). Cultural dimensions of career decision-making difficulties. The Career Development Quarterly, 53(1), 67-77.
  34. Neary, M. (2016). Teaching Excellence Framework: A critical response and an alternative future. Journal of Contemporary European Research, 12(3).
  35. Nota, L., Ferrari, L., Solberg, S., & Soresi, S. (2007). Career search self-efficacy, family support, and career indecision with Italian youth. Journal of Career Assessment, 15(2), 181-193.
  36. Osipow, S. H., & Gati, I. (1998). Construct and concurrent validity of the Career Decision-Making Difficulties Questionnaire. Journal of Career Assessment, 6, 347-364.
  37. Restiglian, E., Serbati, A., Da Re, L., Maniero, S., & Brait, D. (2020). Scegliere il futuro con consapevolezza. Una ricerca su pratiche di orientamento nella scuola secondaria. Lifelong Lifewide Learning, 16(35), 196-214.
  38. Ricchiardi, P., Torre, E. M. T., & Lattanzi, T. (2023). Percorsi di educazione alla scelta: valutazione dell’efficacia differenziale. Lifelong Lifewide Learning, 20(43), 246-266.
  39. Saka, N., & Gati, I. (2007). Emotional and personality-related aspects of persistent career decision-making difficulties. Journal of Vocational Behavior, 71(3), 340-358.
  40. Saka, N., Gati, I., & Kelly, K. R. (2008). Emotional and personality-related aspects of career decision-making difficulties. Journal of Career Assessment, 16, 403-424. DOI: 10.1177/1069072708318900.
  41. Savickas, M.L., Nota, L., Rossier, J., Dauwalder, J-P, Duarte, M.E., Guichard, J., Soresi, S., Van Esbroeck, R., van Vianen, A.E.M. (2009). Life designing: A paradigm for career construction in the 21st century. Journal of Vocational Behavior, 75(3), 239-250.
  42. Scalia. E. (2022) il Centro di orientamento e Tutorato dell’Università degli Studi di Palermo: gli interventi di orientamento e un progetto di transizione scuola-università. In Di Vita, A. (2022). Orientare nelle transizioni scuola-università-lavoro promuovendo le character skills (pp. 117-132). PensaMultimedia.
  43. Slaten, C. D., & Baskin, T. W. (2014). Contextual school counseling approach: Linking contextual psychotherapy with the school environment. The Counseling Psychologist, 42(1), 73-96.
  44. Sovet, L., & Metz, A. J. (2014), Parenting styles and career decision-making among French and Korean adolescents. Journal of Vocational Behavior, 84(3), 345-355.
  45. Sultana, R. G. (2011). Learning career management skills in Europe: a critical review. Journal of Education and Work, 25(2), 225-248. DOI: 10.1080/13639080.2010.547846.
  46. Vaughan, K. (2010). The potential of career management competencies for renewed focus and direction in career education. New Zealand Annual Review of Education, 20(20), 24-51. DOI: 10.26686/nzaro.

Metrics

Metrics Loading ...