Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Saggi e ricerche

Vol. 8 No. 1 (2023): Innovative teaching and faculty development: Theoretical and operational dimensions

Practices and results of a proposal for university tutor training at the University of Padua

DOI
https://doi.org/10.3280/exioa1-2023oa16038
Submitted
giugno 12, 2023
Published
2023-06-20

Abstract

This contribution deepens the topic of university tutor training, a fundamental aspect that guarantees an adequate preparation of the figures working in the tutoring services and an effective development of the activities. After an in-depth study of the literature, we present the University of Padua’s tutor training proposal, also reporting some research data. In particular, we explored the expectations and training needs of a.y. 2022-23 tutors before starting the training and their satisfaction and experience at the end of the training. The research involved a “pre-post” administration and the feedback from 98 tutors was analysed. The results confirm the importance of the training to develop knowledge and skills that are fundamental for performing the tutoring role to the best of one’s ability, also demonstrating a high level of satisfaction of the participants with the proposed training activities. Moreover, the data collected represent a fundamental basis for assessing what was offered and for adequately redesigning training actions.

References

  1. Berta, L., Lorenzini, V., & Torquati, B. (eds.) (2009). Una ricerca-azione sul tutorato nell’Ateneo di Perugia. Milano: FrancoAngeli.
  2. Biasin, C. (2019). Tutoring accademico: Limiti e possibilità del tutorato all’Università. Formazione, lavoro, persona, 25, 149-157.
  3. Bonelli, R., Bonin, A., & Da Re, L. (2022). Lo sviluppo delle soft skills dei tutor all’università: bisogni e pratiche formative. In A. La Marca & A. Marzano (eds), Ricerca didattica e formazione insegnanti per lo sviluppo delle Soft Skills. Atti del Convegno Nazionale SIRD. Palermo, 30 giugno, 1 e 2 luglio 2022 (p. 922-937). Collana SIRD. Studi e ricerche sui processi di apprendimento‐insegnamento. Pensa Multimedia.
  4. Croce, M. (2003). Peer education: un nuovo paradigma per la prevenzione? In M. Croce, La peer education. Lavorare con gli adolescenti nella società del rischio (pp. 5-11), Quaderni di Animazione e Formazione, Torino: EGA.
  5. Colvin, J. W. (2007). Peer tutoring and social dynamics in higher education. Mentoring & Tutoring: Partnership in Learning, 15(2), 165-181. DOI. 10.1080/13611260601086345.
  6. Da Re, L. (2012). “Tutor junior” e qualità della didattica. L’esperienza della Facoltà di Scienze della Formazione dell’Università di Padova. ITALIAN JOURNAL OF EDUCATIONAL RESEARCH, 9(5), 120-133.
  7. Da Re, L. (2013). Selecting and training Junior Tutor: A fruitful programme at the University of Padova, in EDULEARN13 Proceedings CD, Barcelona, Iated, pp. 4397-4408.
  8. Da Re, L. (2017). Il tutor all’Università: Strategie educative per contrastare il drop-out e favorire il rendimento degli studenti. PensaMultimedia.
  9. Di Vita, A. (2021). Tutoraggio didattico tra pari a distanza: Una ricerca-intervento svolta con gli studenti universitari. Excellence and Innovation in Learning and Teaching, 2, 74-87. DOI: 10.3280/exioa2-2021oa13020.
  10. Fabbri, L., & Rossi, B. (eds) (2008). Cultura del lavoro e formazione universitaria. Milano: FrancoAngeli.
  11. Fabbris, L. (2009) (Eds). I servizi a supporto degli studenti universitari. CLEUP.
  12. Gemma, C. (2011). La pratica tutoriale: l’esperienza barese. In L. Galliani (eds), Il Docente Universitario. Una professione tra ricerca, didattica e governance degli atenei (pp. 3-9). Atti della VIII Biennale Internazionale sulla Didattica Universi-taria, Padova, 2 e 3 dicembre 2010. Lecce: Pensa MultiMedia.
  13. Guerra-Martín, M. D., Lima-Serrano, M., & Lima-Rodríguez, J. S. (2017). Effective-ness of Tutoring to Improve Academic Performance in Nursing Students at the University of Seville. Journal of New Approaches in Educational Research, 6(2), 93-102. DOI: 10.7821/naer.2017.7.201.
  14. Lave, J. & Wenger E. (1991). Situated Learning: Legitimate Peripheral Participa-tion, Cambridge: Cambridge University Press.
  15. Lucangeli, D., Mirandola, A., De Gasperi, M., Rota, G., Vanin, C., & Zago, P. (2009). Il bisogno di orientamento prima, durante e dopo gli studi. In L. Fabbris (Eds), I servizi a supporto degli studenti universitari (pp. 107-138). Cleup.
  16. Mazzeschi, C., Bonucci, S., Santi, C., Fallarino, F., Fiorio, C., Mesina, U., & Torquati, B. (2008). Attività di tutorato nell’Ateneo di Perugia. Cap. 3. In L. Berta, V. Lorenzini, & B. Torquati (eds), Una ricerca azione sul tutorato nell’ateneo di Perugia. Milano: FrancoAngeli.
  17. Mortari, L. (2006). La pratica dell'aver cura. Milano: Mondadori.
  18. Passalacqua, F., & Zuccoli, F. (2021). Il tutorato delle matricole nel contesto dell’università a distanza. Formazione, lavoro, persona, 33, 187-215.
  19. Roidi, M. M. (2015). Tutor Training Procedures in Higher Education: Creating a Community of Lifelong Learners. Synergy: The online Journal for the Association for the Tutoring Profession, 7, 1-17.
  20. Rossi, A. A., & Bonfà, A. (2020). I servizi UNIGE di tutorato matricole: Un intervento di sistema. Lifelong Lifewide Learning, 16(35), 174-186. DOI: 10.19241/lll.v16i35.508.
  21. Saburovna, S. M., & Rajabboevna, A. N. (2022). The role of tutoring in higher educa-tion and improving the student’s academic success. Ta’lim fidoyilari, 13-10, 219-221.
  22. Scandella, O. (2007). Interpretare la tutorship. Nuovi significati e pratiche nella scuola dell’autonomia. Milano: FrancoAngeli.
  23. Semeraro, R. (2011). L’analisi qualitativa dei dati di ricerca in educazione. Italian Journal of Educational Research, 4(7), 97-106. Retrieved from https://ojs.pensamultimedia.it/index.php/sird/article/view/267.
  24. Spadola, M., Cortini, C., Bertozzi, L., Tani, C., Santucci, G., Genovese, V., Campolat-tano, A., Cremonini, V., Villa, M., Sebastiani, G., Tonelli, R., & Ceccarelli, C. (2020). Il tutor di tirocinio per le professioni sanitarie: Un progetto di formazione continua nell’Azienda Usl della Romagna. Tutor, 20(1), 29-46.
  25. Sitografia (ultimo accesso 15 maggio 2023)
  26. Avviso di selezione 2022-23 progetti sperimentali e di supporto UNIPD: https://www.unipd.it/sites/unipd.it/files/2022/2.%20Bando_TutorProgetti_2022.docx.pdf.
  27. Avviso di selezione 2022/23 Tutor Inclusione UNIPD: https://www.unipd.it/sites/unipd.it/files/2022/3.%20Bando_TutorInclusione_2022.docx.pdf.
  28. Avviso di selezione 2022/23 Tutorato Informativo e Didattico UNIPD: https://www.unipd.it/sites/unipd.it/files/2021/1.%20Bando_TutorCorsi_2022.docx.pdf.
  29. SCUP unipd: https://scup.unipd.it/.

Metrics

Metrics Loading ...