Salta al menu principale di navigazione Salta al contenuto principale Salta al piè di pagina del sito

Saggi e ricerche

V. 7 N. 2 (2022): Enhancing faculty development processes through innovative didactics promoted by communities of practice

What Worked? A Qualitative Study on the Tutor-Tutee Relationship in the Tutoring Online Program (TOP)

DOI
https://doi.org/10.3280/exioa2-2022oa15076
Inviata
12 December 2022
Pubblicato
20-12-2022

Abstract

The transformative processes that have involved the academic world for more than two decades have been accelerated and renewed in the wake of the Sars Covid-19 Pandemic. Universities, already oriented towards the promotion of smart, sustainable, and inclusive growth, have nevertheless been called upon to rethink and reshape the services, projects and methodological approaches previously developed. The aim of this paper is to describe a qualitative study carried out within the Tutoring Online Program (TOP), designed to respond to the new demands brought to light by the pandemic. After outlining the innovative characteristics of TOP, where the tutors are volunteer university students and the tutees are secondary school students, the results of the qualitative research are presented. The aim of the survey is to identify the elements which, in the perception of the tutors and tutees, may have supported, or on the contrary limited, the creation of a meaningful relationship developed entirely online.

Riferimenti bibliografici

  1. Auerbach, C.F. & Silvestrein, L.B. (2003). Qualitative data: an introduction to coding and analysis. New York: New York University Press.
  2. Bhamani S., et.al. (2020). Home Learning in Times of COVID: Experiences of Parents. Journal of Education and Educational Development, 7.1, 9-26. Doi: 10.22555/joeed.v7i1.3260.
  3. Bianchi, M.E., Rossi, V. & Ventriglia, L. (2011). Dislessia: la legge 170/2010. Il decreto attuativo e le linee guida. Il Piano Didattico Personalizzato (PDP). A cura della Associazione Italiana Dislessia. Firenze: Libriliberi.
  4. Biasin, C. (2018). Tutoring accademico: limiti e possibilità del tutorato in università. Formazione Lavoro Persona, 8.1, 149-157.
  5. Bonal, X. & González S. (2020). The impact of lockdown on the learning gap: family and school divisions in times of crisis. International Review of Education. 66, 635-655. Doi: 10.1007/s11159-020-09860-z.
  6. Braun, V. & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3, 77-101.
  7. Cardano, M. (2003). Tecniche di ricerca qualitativa. Roma: Carocci.
  8. Cardarello, R. & Bertolini, C. (2020). Didattiche della comprensione del testo. Roma: Carocci.
  9. Carlana, M. & La Ferrara, E. (2021). Apart but Connected: Online Tutoring and Student Outcomes during the COVID-19 Pandemic. EdWorkingPaper 21-350, Annenberg Institute at Brown University. Doi: 10.26300/0azm-cf65.
  10. Chianese, G. (2018). Servizi di tutoring e orientamento all’università: uno sguardo all’Europa. Studium Educationis, 19.1, 53-67.
  11. Claris, S. (2018). Peer tutoring tra gli studenti di Scienze della Formazione Primaria: i nuovi Virgilio. Formazione Lavoro Persona, 8.1, 136-148.
  12. Colarusso, S., Giancola, O. (2020). Università e nuove forme di valutazione. Roma: Sapienza Università Editrice. Doi: 10.13133/9788893771542.
  13. Commissione Europea. (2020). Comunicazione della Commissione Europa 2020. Una strategia per una crescita intelligente, sostenibile e inclusiva. https://eurlex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=COM:2010:2020:FIN:IT:PDF.
  14. Cottini, L. (a cura di). (2019). Universal Design for Learning e curricolo inclusivo. Firenze: GiuntiEdu.
  15. D’Alessio, M., Laghi, F. & Giacalone, V. (2010). Mentoring e scuola. Teorie, modelli e metodologie di intervento a contrasto della dispersione scolastica. Milano: Ulrico Hoepli.
  16. De Beni, R. & Moè, A. (2000). Motivazione e apprendimento. Bologna: il Mulino.
  17. Devescovi, A., Marchione, D., Capobianco, M. & Bentrovato, S. (2003). Psicologia del bambino in età prescolare. Roma: Edizioni Kappa.
  18. Dettori, G.F. & Letteri, B. (2021). L’importanza della metacognizione per un apprendimento inclusivo. L’integrazione scolastica e sociale, 20.1, 102-123. Doi: 10.14605/ISS2012105.
  19. Di Vita, A. (2021). Tutoraggio didattico tra pari a distanza: una ricerca-intervento svolta con gli studenti universitari. Excellence and Innovation in Learning and Teaching, 6, 74-87. Doi: 10.3280/exioa2-2021oa13020.
  20. Frison, D. (2016). L’intervista mediata: evoluzioni dell’intervista cognitivo-critica piagetiana. Journal of Educational, Cultural and Phychological Studies, 13, 193-211.
  21. Galliani, L. (2019). Prefazione. In Clerici, R., Da Re, L., Giraldo, A. & Meggiolaro, S. (a cura di). La valutazione del tutorato formativo per gli studenti universitari (pp. 9-12). Milano: FrancoAngeli.
  22. Giuliani, A. (2021). La Supervisione online come dispositivo di supporto alla qualificazione dei tirocini curricolari: una ricerca sui futuri Educatori di nido. Italian Journal of Educational Research, 14, 62-73. Doi: 10.7346/sird-1S2021-p62.
  23. Grey, D.J. & Osborne, C.L. (2018). Perceptions and principles of personal tutoring. Journal of Further Higher Education, 44, 285-299. Doi: 10.1080/0309877X.2018.1536258.
  24. Hoffman, J.A. & Miller, E.A. (2020). Addressing the Consequences of School Closure due to COVID‐19 on Children’s Physical and Mental Well‐Being. World Medical & Health Policy, 8.3, 300-310. Doi:10.1002/wmh3.365.
  25. Kuhfeld, M. & Tarasawa, B. (2020). The COVID-19 Slide: What Summer Learning Loss Can Tell Us about the Potential Impact of School Closures on Student Academic Achievement. NWEA White Paper (https://www.nwea.org/content/uploads/2020/05/CollaborativeBrief_Covid1-Slide-APR20.pdf).
  26. Main, M. & Goldwin, R. (1997). Interview based adult attachment classification. Developmental Psychology, 8, 227-239.
  27. Nuzzaci, A., Minello, R., Di Genova N. & Madia, S. (2020). Povertà educativa in contesto italiano tra istruzione e disuguaglianze. Quali gli effetti della pandemia? Lifelong Lifewide Learning, 17. 36, 76-92. Doi: 10.19241/lll.v16i36.537.
  28. Oggionni, F., Palma, M. & Ulivieri Stiozzi, S. (2018). Il progetto Politiche Attive: dimensioni simboliche del dispositivo e pratiche di accompagnamento progettuale dei percorsi formativi degli studenti. Formazione Lavoro Persona, 11.33, 170-180.
  29. Passalacqua, F. & Zuccoli, F. (2021). Il tutorato delle matricole nel contesto dell’università a distanza: la voce degli studenti nel valutare l’esperienza del primo semestre nel corso di studi di Scienze della Formazione Primaria. Formazione, Lavoro, Persona, 11.33, 187-215.
  30. Pastori, G., Pagani, V., Mangiatordi, A. & Pepe, A.(2021). Parents’ view on distance learning during lockdown. A national survey. Rivista Italiana di Educazione Familiare, 18.1, 61-96. Doi: 10.36253/rief-10256.
  31. Pastori, G. (2017). In ricerca. Prospettive e strumenti di ricerca per educatori e insegnanti. Parma: Spaggiari-Junior.
  32. Pianta, R. C. (1997). Teacher Relationship Interview. University of Virginia: Curry School Education.
  33. Potestio, A. (2013) La relazione educativa tra tradizione e nuove tecnologie. Formazione Lavoro Persona, 3.8, 49-59.
  34. Scandella, O. (2007). Interpretare la tutorship. Nuovi significati e pratiche nella scuola dell’autonomia. Milano: FrancoAngeli.
  35. Wood, D., Bruner, J. S. & Ross, G. (1976). The role of tutoring in problem solving. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 17, 89-100.

Metriche

Caricamento metriche ...