Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Saggi e ricerche

Vol. 7 No. 1 (2022): Processi Trasformativi e Sostenibili nei Contesti Educativi e Formativi. Per lo Sviluppo di una Pedagogia Impegnata

The Possible Dialogue Between Education and Neuroscience. A Survey on The Neuroeducational Practices of Teachers

DOI
https://doi.org/10.3280/exioa1-2022oa13931
Submitted
settembre 30, 2021
Published
2022-06-09

Abstract

The neuroscientific horizon corroborates the Educational Sciences by involving a real rethinking of teaching and learning processes in favor of quality educational paths. By probing the dialogic character of Neuroeducation, some neuroscientific evidence is reported that affirm the uniqueness of each brain; the neuropedagogical repercussions are analyzed and then turned to a survey carried out with a group of 1428 teachers from the Sicily region to analyze their educational and didactic practices based on the neuroeducational horizon. The analysis process highlighted some significant data that suggest a necessary training work in favor of neuroeducational principles. 

References

  1. Benvenuto, G. (2015). Stili e metodi della ricerca educativa. Carocci Editore.
  2. Cadamuro, A. (2008). Stili cognitivi e stili di apprendimento, Carocci Editore.
  3. Castiglioni, M. (2016). La parola che cura. Raffaello Cortina.
  4. Compagno, G., & Di Gesù, F. (2013). Neurodidattica, lingua e apprendimenti. Riflessione teorica e proposte operative. Aracne.
  5. Compagno, G., & Machì, F. (2018). Apprendimenti linguistici situati: Uno studio su didattica generale e didattica delle lingue a confronto. Italian Journal of Educational Research, 20, 33-46.
  6. Compagno, G., & Pedone, F. (2016). Teacher training paths between neuroeducation and professional learning community. In Proceedings of INTED2016 Conference, pp. 1743-1751.
  7. Cozolino, L. (2013). The social neuroscience of education: Optimizing attachment and learning in the classroom. The Norton series on the social neuroscience of education. WW Norton & Company.
  8. Damiani, P., & Paloma, F. G. (2020). “Dimensioni-ponte” tra neuroscienze, psicoanalisi ed ECS per favorire l’inclusione a scuola nella prospettiva transdisciplinare. Italian Journal of Special Education for Inclusion, 8.1, 91-110.
  9. Della Sala S. (2016). Le neuroscienze a scuola. Il buono, il brutto, il cattivo. Giunti.
  10. Feuerstein, R. (1995). Non accettarmi come sono. Sansoni
  11. Frauenfelder, E. (2011). Una dinamica dialogica per la nascita delle scienze bioeducative. Studi sulla Formazione/Open Journal of Education, 14.1, 7-17.
  12. Geake, J.G. (2017). Il cervello a scuola. Neuroscienze e educazione tra verità e falsi miti. Erickson.
  13. Guillén, J. C. (2021). Neuroeducazione in classe. Dalla teoria alla pratica. Il Bruco farfalla.
  14. Jensen, E.P. (2008). A fresh look at brain-based education, Phi Delta Kappan, 89.6, 411.
  15. Liston, C. (2001). An interview with Antonio R. Damasio. The Harvard Brain, Spring, vol. 8.
  16. Mueller, S., Wang, D., Fox, M. D., Yeo, B. T., Sepulcre, J., Sabuncu, M. R., ... & Liu, H. (2013). Individual variability in functional connectivity architecture of the human brain. Neuron, 77.3, 586-595.
  17. Oliverio, A. (2018). Neuroscienze e educazione. Research Trends in Humanities Edu-cation & Philosophy, 5, 1-4.
  18. Regni, R., & Fogassi, L. (2019). Maria Montessori e le neuroscienze. Cervello, mente, educazione. Fefè Editore.
  19. Rivoltella, P.C. (2012). Neurodidattica. Insegnare al cervello che apprende. Raffaello Cortina.
  20. Sablonnière, B. (2018). Una nuova geografia del cervello: Funzioni e risorse di un organo sorprendente. Edizioni Dedalo.
  21. Santi, M. (2006). Costruire comunità di integrazione in classe. Pensa multimedia.
  22. Santoianni, F. (2018). Teorie emergenti in campo bioeducativo. RTH Research Trends in Humanities, 5, 12-21.
  23. Savia G. (2019). Neuroscienze e scuola. Mente plurale e principi di educazione inclu-siva. Integrazione scolastica e sociale, 18.3, 301-314.
  24. Sibilio M. (2020). L’interazione didattica. Morcelliana.
  25. Siegel, D. J. (2020). The developing mind: How relationships and the brain interact to shape who we are. Guilford Publications.
  26. Tomlinson, C. A., & Murphy, M. (2015). Leading for differentiation: Growing teachers who grow kids. ASCD.
  27. World Health Organization. (2001). The international classification of functioning, disability and health: ICF. World Health Organization.
  28. Zatorre, R. J. (2013). Predispositions and plasticity in music and speech learning: neu-ral correlates and implications. Science, 342, 585-589.

Metrics

Metrics Loading ...