Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Articles/Articoli

No. 2 (2025)

The Life Project of People with Disabilities: A Process-Oriented Approach to Build a Quality Life

DOI
https://doi.org/10.3280/ess2-2025oa21034
Submitted
settembre 18, 2025
Published
2025-12-11

Abstract

The concept of the Life Project is increasingly understood as an educational and cultural framework capable of orienting processes of individual and social transformation. Yet, its effective integration into people’s everyday lives remains a complex and unresolved issue. This article examines the conditions, constraints, and opportunities that make the design and implementation of authentic and sustainable life projects feasible. From this perspective, the Life Project is not conceived as a static outcome but rather as a dynamic and continuous process of negotiation among personal aspirations, material conditions, educational opportunities, and social constraints. The discussion opens pathways for research and practice aimed at outlining educational and institutional strategies capable of promoting a Quality of Life understood not merely as individual well-being, but as a collective horizon of transformation.

References

  1. Bronfenbrenner U. (1979). The Ecology of Human Development: Experiments by Nature and Design. Harvard University Press.
  2. Bronk K. C. (2013). Purpose in life: A critical component of optimal youth development. Springer. Doi: 10.1007/978-94-007-7491-9.
  3. Brown I., Hatton C., and Emerson E. (2013). Quality of life indicators for individuals with intellectual disabilities: Extending current practice. Intellectual and developmental disabilities, 51(5): 316-332.
  4. Canevaro A., Zoffoli R., Callegari L., and Gianni, M. (2021). L’accompagnamento nel progetto di vita inclusivo. Trento: Erickson.
  5. Corti S., Cavagnola R., Carnevali D., Leoni M., Francesco F., Galli L., ... and Chiodelli G. (2023). The life project of people with autism and intellectual disability: investigating personal preferences and values to enhance self-determination. Psychiatria Danubina, 35(Suppl 3): 17-23.
  6. Coscioni V., Paixão M. P., Teixeira M. A. P., and Savickas, M. L. (2023). Life projects: a comprehensive definition. Philosophical Psychology, 38(4): 1295-1317. Doi: 10.1080/09515089.2023.2234951.
  7. Cottini L. (2016). L’autodeterminazione nelle persone con disabilità: percorsi educativi per svilupparla. Trento: Erickson.
  8. Cottini L., Zorzi S., and Fedeli, D. (2016). Qualità di vita nella disabilità adulta: Percorsi, servizi e strumenti psicoeducativi. Trento: Erickson.
  9. Damon W., Menon J., and Cotton Bronk, K. (2003). The development of purpose during adolescence. Applied Developmental Science, 7(3): 119-128. Doi: 10.1207/S1532480XADS0703_2.
  10. Decreto legislativo 3 maggio 2024, n. 62, “Definizione della condizione di disabilità, della valutazione di base, di accomodamento ragionevole, della valutazione multidimensionale per l'elaborazione e attuazione del progetto di vita individuale personalizzato e partecipato”. -- https://www.gazzettaufficiale.it/eli/id/2024/05/14/24G00079/SG (ultima consultazione il 10.09.2025).
  11. Hill R., Sessa, F. (2024). La teoria della complessità. Prospettiva sistemica e terapia strategica: Mariage blanc o feconda sinergia?. Trento: Erickson.
  12. Ianes D. (2006). La speciale normalità: strategie di integrazione e inclusione per le disabilità ei bisogni educativi speciali. Trento: Erickson.
  13. Legge regionale 14 novembre 2022, n. 16, “Interventi a favore delle persone con disabilità e riordino dei servizi sociosanitari in materia”. Testo vigente dal 05/06/2025. -- https://lexview-int.regione.fvg.it/fontinormative/xml/xmllex.aspx?anno=2022&legge=16 (ultima consultazione il 10.09.2025).
  14. Livneh H. (2016). Quality of Life and Coping With Chronic Illness and Disability: A Temporal Perspective. Rehabilitation Counseling Bulletin, 59(2): 67-83. Doi: 10.1177/0034355215575180.
  15. Marchisio C., Curto N. (2022). Progetto di vita e paradigma dei diritti. In: Didattica e inclusione scolastica Inklusion im Bildungsbereich (pp. 203-215). Bozen-Bolzano: University Press.
  16. Morin E., Corbani M. (1993). Introduzione al pensiero complesso. Milano: Sperling & Kupfer.
  17. Nussbaum M. C. (2011). Creating capabilities: The human development approach. Cambridge, MA: Harvard University Press.
  18. Pavone M. (2009). Famiglia e progetto di vita: crescere un figlio disabile dalla nascita alla vita adulta. Trento: Erickson.
  19. Romano L. (2021). La scuola come comunità educante nella pedagogia italiana del secondo Novecento. Pedagogia e vita, 1: 18-30.
  20. Sara R. (2011). Learning from life ‒ Exploring the potential of live projects in higher education. Journal for Education in the Built Environment, 6(2): 8-25.
  21. Schalock R. L., Gomez L. E., Verdugo M. A., & Claes C. (2017). Evidence and evidence-based practices: Are we there yet?. Intellectual and developmental disabilities, 55(2): 112-119.
  22. Tomei G., Galligani I. (2020). La comunità educante. Riflessioni su un modello di rete locale per il contrasto alla povertà educativa. Biblioteca di testi e studi, 241-270.
  23. van Heumen L., Schippers A. (2016). Quality of life for young adults with intellectual disability following individualised support: Individual and family responses. Journal of Intellectual & Developmental Disability, 41(4): 299-310. Doi: 10.3109/13668250.2016.1213797.
  24. World Health Organization (WHO) (2001). International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF). Geneva: WHO. -- https://www.who.int/standards/classifications/international-classification-of-functioning-disability-and-health (ultima consultazione 11.09.2025).