Articles/Articoli
Vol. 11 No. 1 (2020): Pedagogia dell'oggi: le sfide del presente. Percorsi di ricerca. Il tempo odierno del coronavirus
Educating emotions: The pedagogical approach of emotional action
Unimol - Università Studi del Molise
Abstract
The emotional well-being of individuals, especially for teens, it’s one of the educational objectives that adult community has; rethinking this role it’s fundamental, especially today, in a sociologically and pedagogically perspective where emotions claim their own placed at the center of the educational discussion. If teachers and all educators use the pedagogical approach of emotional action, it can be probable that students will collectivize emotions first individually, then in groups, in order to acquire new knowledge that becomes dialogue and meeting with others, in a dynamic respect. For teachers, focusing on the emotional understanding of their students through specific methods, tools and activities proposed, in line with specific objectives, becomes an instrument not only of deepening broader human themes but also possibility of intercepting and observing deviant conduct or risk, and stimulate overall well-being. For younger, this means that they will be real active protagonists in their growth and in their future as tomorrow’s adults. It’s necessary to return to human as an emotional and conscious act that means to educate younger generations in the complexity of society both as individuals and as a group within in the real and virtual context.
References
- Albanese O., Fiorilli C., a cura di (2012). Le emozioni a scuola. Trento: Ed. Erickson.
- Albanese O. et. al., a cura di (2006), Competenza emotiva tra psicologia ed educazione. Milano: FrancoAngeli.
- Artusio L. (2018). Diventare emotivamente intelligenti. Psicologia Contemporanea, 267: 71.
- Baldacci M. (2008). La dimensione emozionale del curricolo. Milano: FrancoAngeli.
- Bosaki S., Astington J. (1999). Theory of mind in preadolescents: relations between social understanding and social competence. The Journal of Genetic Psychology, 154: 515-524.
- Cambi F. (a cura di) (1998). Nel conflitto delle emozioni. Roma: Armando Editore.
- Cattarinussi B. (2006). Sentimenti, passioni, emozioni. Le radici del comportamento sociale. Milano: FrancoAngeli.
- Cerulo M. (a cura di), (2013). Lavoro emozionale e struttura sociale di Arlie Russell Hochschild. Roma: Armando Ed.
- Cerulo M. (2015). Maschere Quotidiane. La manifestazione delle emozioni dei giovani contemporanei: uno studio sociologico. Soveria Mannelli: Rubbettino.
- Chiarugi M., Anichini S. (2012). Sono un bullo, quindi esisto. I volti della violenza nella ricerca della felicità. Milano: FrancoAngeli.
- Clore G., Huntsinger J. R. (2007). How Emotions Inform Judgment and Regulate Thought Trends. Cognitive Sciences, 11(9): 393-399.
- Collacchioni L. (2011). Dalla pedagogia delle emozioni alla pedagogia della differenza, Formazione&Insegnamento, IX(2): 61-69.
- Cominelli L. (2015), Cognizione del diritto. Per una sociologia cognitiva dell’agire giuridico, Milano: FrancoAngeli.
- Damasio A. (2003). Alla ricerca di Epinoza. Emozioni, sentimenti e cervello, Milano: Adelphi.
- Goleman D. et al. (2004). Emozioni distruttive. Liberarsi dai tre veleni della mente: rabbia, desiderio e illusione. Milano: Mondadori.
- Durlak J. A., Weissberg R. P, Dymnicki A. B., Taylor R. D., Schellinger K. B. (2011). The impact of enhancing students’ social and emotional learning: A metaanalysis of school-based universal interventions. Child Development, 82: 405-432.
- Durrant L., Frey D., Newbury K. (1991). Discover skills for life. Educational Assessment Publishing Co.: San Diego, CA, 1991.
- Goleman D. (2008). Intelligenza Emotiva. Che cos’è, perché può renderci felici. Milano: BUR.
- Hughes C., Dunn J., White A. (1998). Trick or treat? Uneven understanding of mind and emotion and executive dysfunction in ‘hard-to-manage’ preschoolers. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 39: 981-994.
- Malaguti E. (2005). Educarsi alla resilienza. Come affrontare crisi e difficoltà e migliorarsi. Trento: Ed. Erickson.
- Mariani U., Schiralli R., 10° Convegno Internazionale a cura del Centro Studi Erickson “La Qualità dell’integrazione scolastica e sociale”, Rimini, 13-15 novembre 2015.
- Mariani U., Schiralli R. (2012). Intelligenza emotiva a scuola Percorso formativo per l'intervento con gli alunni, Trento: Ed. Erickson.
- Marmocchi P., Dall’Aglio C., Zannini M. (2004). Educare le life skills. Trento: Ed. Erickson.
- Morganti A. (2014). Dove sono le emozioni? La ricerca/N. 7 Nuova Serie, 6-12.
- Nussbaum M. C. (1999). Coltivare l’umanità. I classici, il multiculturalismo, l’educazione contemporanea. Roma: Carocci.
- Pellai A. (2016). L'educazione emotiva. Milano: Fabbri Editore.
- Piaget J. (1991). La nascita dell’intelligenza nel fanciullo. Firenze: Giunti e Barbera.
- Prensky M., H. (2010). Sapiens Digitale: dagli Immigrati digitali e nativi digitali alla saggezza digitale, TD-Tecnologie Didattiche, 50: 17-24.
- Riva M. G. (2004). Il lavoro pedagogico come ricerca dei significati e ascolto delle emozioni. Milano: Guerini.
- Stefanini A. (2013). Le emozioni: Patrimonio della persona e risorsa per la formazione. Milano: FrancoAngeli.
- Tisseron S. (2016). 3-6-9-12. Diventare grandi all'epoca degli schermi digitali, Brescia: Editrice La Scuola.
- Turnaturi B. (1998). La sociologia delle emozioni. De Nardis P., (a cura di). Le emozioni e i sentimenti nella vita sociale, Milano: FrancoAngeli.
- Valgolio E. (2018). Il ruolo degli adulti: le tre A., in Crescere con gli schermi digitali. Milano: Università Cattolica del Sacro Cuore.
- Vygotskij L. S. (2006). Psicologia pedagogica, Trento: Ed. Erickson.
- Zins J. at al., (2004). Building academic success on social and emotional learning. New York: Teachears College Press.
- Sitografia
- https://www.corriere.it/
- https://www.debateitalia.it/
- https://www.educazioneemotiva.it
- https://www.epale.ec.europa.eu/it
- https://www.ilsole24ore.com
- https://www.miur.gov.it
- https://www.tecnicadellascuola.it
- https://www.wedebate.org