Alia
Vol. 8 No. 2 (2017): ESS - Rethinking the design process, rethinking the curriculum
ALIA. The Inclusion of Unaccompanied Minors in Italy
Dipartimento di Scienze della Formazione, Università degli Studi Roma Tre
-
Submitted
-
giugno 13, 2017
-
Published
-
2017-12-10
Abstract
The article explores the inclusion of unaccompanied migrant children reaching Italy without their parents or a legal guardian. It aims at presenting the results of a qualitative research conducted in Rome in 2016, through semi-structured interviews. The research shows the difficult conditions of such children, arriving to Italy through a perilous and traumatic journey despite their young age. The Italian reception system for unaccompanied migrant children still largely focuses on material needs, while paying little attention to the educational, social and economic needs. Particularly, the quest to send money to their families in the country of origin makes access to education difficult and leads often the children to work irregularly, thus being exploited. Furthermore, the current Italian legal system is not adequate to defend the rights and to support the integration of this particular category of migrants, especially in their transition into adulthood.
Keywords: Unaccompanied Minors; interculturalism; intercultural education; migration
References
- Accorinti M. (2014), Politiche e pratiche sociali per l’accoglienza dei minori non accompagnati in
- Italia, Rome: Consiglio Nazionale delle Ricerche.
- Agostinetto L. (2017), Minori stranieri non accompagnati e richiedenti asilo, in Fiorucci M., Pinto Minerva F., Portera A., Gli alfabeti interculturali, ETS, Pisa, pp. 439-454.
- Anci, Caritas italiana, Cittalia, Fondazione Migrantes, SPRAR, UNHCR (2016), Rapporto sulla protezione internazionale in Italia 2016, Rome.
- Anzaldi A., Guarnier T., eds. (2014), Viaggio nel mondo dei minori stranieri non accompagnati: un’analisi giuridico-fattuale - Volume I - Il sistema dell’accoglienza, Rome: Fondazione Basso.
- Attanasio L. (2016), Il bagaglio. Migranti minori non accompagnati: il fenomeno in Italia, i numeri, le storie, Rome: Albeggi.
- Barone L. (2016), L’accoglienza dei minori stranieri non accompagnati: tra norma giuridica e agire sociale, Palermo: Key editore.
- Biagioli R., Lischi L., Papa A., (2016), Le attuali emergenze pedagogiche: i minori stranieri non accompagnati. Indagine nelle scuole della Regione Toscana, Firenze: Regione Toscana, pp.
- -118.
- Burgio G. (2017), Bodies for sale. Migration and sex work, in “Pedagogia Oggi”, n.1/2017.
- Giovanetti M. (Ed.) (2016), I comuni e le politiche di accoglienza dei minori stranieri non accompagnati, Rome.
- IDOS-Study and Research Centre/Statistical Dossier on Immigration, UNAR-National Office Against Racial Discrimination. (2016). Dossier Statistico Immigrazione 2016. Rome: IDOS.
- Ministry of Labour and Social Policy (2016). Report Mensile Minori Stranieri Non Accompagnati (Msna) in Italia Dati Al 30 Novembre 2016, http://www.lavoro.gov.it/temi-e- priorita/immigrazione/focus-on/minori-stranieri/Documents/Report-MSNA-30112016.pdf (retrieved on 09/02/2017)
- Muscarà M. (2015), Minori stranieri non accompagnati e diritto all'istruzione visti da una terra di frontiera. il caso Sicilia, in Tomarchio M., Ulivieri S., Pedagogia militante. Diritti, culture, territori, Edizioni ETS, Pisa 2015, pp. 204-210.
- OXFAM (2016), Rapporto sulla condizione dei minori stranieri non accompagnati, Arezzo: OXFAM.
- Pizzi F. (2016), Minori che migrano da soli. Percorsi di accoglienza e sostegno educativo, Brescia: La Scuola.
- Save The Children Italia (2016), Minori migranti: in viaggio attraverso la rete. Rischi e opportunità di internet dalla voce degli adolescenti stranieri che arrivano in Italia da soli, Rome.
- Study and Research Centre/Statistical Dossier on Immigration-IDOS, National Office Against
- Terres de Hommes, Progetto Faro (2012), Guida Psicosociale per operatori impegnati nell’accoglienza dei Minori Stranieri non accompagnati, Milan.