La scuola come organizzazione inclusiva. Processi trasformativi in corso
No. 2-Special (2021): Didattica speciale e trasformazioni organizzative. Ricerche in corso
School and work inclusion in the perspective of transformative theory. Tools and practices for disability management
Università degli Studi di Siena
Abstract
The article explores the practices of disability management and the methodologies to support the employment of people with disabilities, starting from a three-year collaborative research that saw the participation of a team of university researchers and an interinstitutional network made up of companies, cooperatives in the educational sector, employment centers, the Regional School Office, secondary schools and associations of family of people with syndromes belonging to the autism spectrum. The paper articulates the methodological path and the emerging outcomes of this research, which has intercepted training practices and organizational devices capable of supporting the processes of integration (and reintegration) into the work of adults with disabilities, such as the methodologies of the Disability Tool and the Collaborative Organizational Consultancy. The final paragraph discusses the implications of the results for school inclusion and actions to support the development of teachers’ professional epistemologies.
References
- Aiello, P. (2019). Teacher Education and Induction Period. Agentività del docente e sostenibilità di modelli formativi. Nuova Secondaria, 10, pp. 58-61.
- Amatori, G., & Giorgi, G. (2020). Disability and Diversity Management: nodi critici e prospettive formative. Italian Journal of Special Education for Inclusion, 8(1), pp. 111-124.
- Angeloni, S. (2011). Il Disability Management Integrato: Un’Analisi Interdiscipli-nare per la Valorizzazione delle Persone con Disabilità. Roma: Rirea.
- Angeloni, S. (2013). Integrated Disability Management: An Interdisciplinary and holistic approach. SAGE open, 3(4), pp. 1-15.
- Angeloni, S., & Borgonovi, E. (2017). Laboro ergo sum: quando il lavoro abilita l’uomo. Sviluppo & Organizzazione, 274, pp. 58-70.
- Bello, B.G. (2020). Intersezionalità. Teorie e pratiche tra diritto e società. Milano: FrancoAngeli.
- Bianquin, N. (2021). L’ICF a supporto di percorsi personalizzati lungo tutto l’arco della vita. Lecce: Pensa Multimedia.
- Bocci, F. (2020). Disabilità e Didattica a Distanza a scuola durante la Pandemia Covid-19. Una riflessione intorno alle narrazioni dei diversi protagonisti. Nuova Secondaria, (2), pp. 321-342.
- Bocci, F., & Straniero, A. (2021). Altri corpi. Visioni e rappresentazioni della (e incursioni sulla) disabilità e diversità. Roma: Romatre Press.
- Booth, T., & Ainscow, M. (2014). Nuovo Index per l’Inclusione. Percorsi di apprendimento e partecipazione a scuola. Roma: Carocci Editore.
- Bracci, F. (2016). Maestri artigiani, novizi e creatività pratica. Il caso di un’organizzazione artigiana. Formazione, persona, lavoro, 6 (18), pp. 81-89.
- Bruni, A. (2003). Lo studio etnografico delle organizzazioni. Roma: Carocci Editore.
- Bruzzone, S. (a cura di) (2017). Salute e persona: nella formazione, nel lavoro e nel welfare. Multidisciplinarietà e logiche condivise. Modena: Adapt University Press, Modena. Retrieved at: https://www.aiwa.it/wp-content/uploads/2018/01/ADAPT-ebook-Labour-Studies_68-2017.pdf.
- Caldin, R. (2019). Perchè la pedagogia speciale? Elementi fondativi, percorsi identitari. In Besio S., Caldin R. (2019), La pedagogia speciale in dialogo con altre discipline. Intersezioni, ibridazioni e alfabeti possibili. Milano: Guerini Scientifica.
- Caldin, R., & Friso, V. (2016). Diventare grandi: la famiglia e il permesso a crescere. In C. Lepri (a cura di), La persona al centro. Autodeterminazione, autonomia, adultità per le persone disabili, pp. 28-38. Milano: FrancoAngeli.
- Caldin, R., & Scollo, S. (2018). Inclusione lavorativa, disabilità e identità. Riflessioni e rappresentazioni. Studium Educationis, 3, 49-59.
- Caldin, R. (2020). Pedagogia speciale e didattica speciale/1: le origini, lo stato dell’arte, gli scenari futuri. Trento: Erickson.
- Canevaro, A., Gianni, M., Callegari, L., & Zoffoli, R. (2021). L’accompagnamento nel progetto di vita inclusivo. Trento: Erickson.
- Castoldi, M. (2018). Compiti autentici. Un nuovo modo di insegnare e apprendere. Milano: UTET.
- Chiappetta Cajola, L. (2019). Il PEI con l’ICF: ruolo e influenza dei fattori am-bientali. Processi, strumenti e strategie per la didattica inclusiva. Roma: Anicia.
- Chiari, G. (2011). Educazione interculturale e apprendimento cooperativo: teoria e pratica della educazione tra pari. Quaderni del Dipartimento di Sociologia e ricerca sociale, Università di Trento.
- Cole, M. (Ed.) (2011). Education, equality and human rights: issues of gender, “race”, sexuality, disability and social class. London: Routledge.
- Colella, A., & Bruyère, S. M. (2011). Disability and employment: New directions for industrial and organizational psychology. In Zedeck S. (ed.), Apa handbook of industrial and organizational psychology, 1, pp. 473-503.
- Colombo, E. (2020). Sociologia delle relazioni interculturali. Roma: Carocci Editore.
- Corbetta, P. (2014). Metodologia e tecniche della ricerca sociale. Bologna: il Mulino.
- Coscarelli, A., & Balboni, G. (2014). Qualità della vita di individui con disabilità intellettiva: modelli teorici, strumenti di valutazione e scelte cliniche. Psicologia clinica dello sviluppo, 18(2), pp. 182-209.
- Cottini, L. (2017). Didattica speciale e inclusione scolastica. Roma: Carocci Editore.
- Cottini, L., Fedeli, D., & Zorzi, S. (2016). Qualità di vita nella disabilità adulta. Percorsi, servizi e strumenti psicoeducativi. Trento: Erickson.
- Crenshaw, K. W. (2017). On intersectionality: Essential writings. The New Press.
- D’Alonzo, L. (2016). Marginalità e apprendimento. Brescia: La Scuola.
- D’Alonzo, L. (2019). Dizionario di Pedagogia Speciale. Brescia: Scholè.
- D’Alonzo, L. (2020). La gestione della classe per l’inclusione. Brescia: Scholè.
- D’Alonzo, L., Bocci F., Pinnelli S. (2015). Didattica speciale per l’inclusione. Brescia: La Scuola.
- Dalla Mora, R., & Marino Aimone, P. (2020). Manifesto del Disability Manager. Saonara: Edizioni Il Prato.
- Di Pace, A., & Bonaiuti, G. (2021). Insegnare e apprendere in aula e in rete. Per una didattica blended efficace. Roma: Carocci Faber.
- Dubouloz, C.-J. (2014). Transformative occupational therapy: We are wired to be transformers. Canadian Journal of Occupational Therapy, 81(4), pp. 204-214.
- Fabbri, L. (2019). Per una Collaborative educational research come condizione per lo sviluppo professionale. Nuova Secondaria, 10, pp. 149-154.
- Fabbri, L., & Bianchi, F. (2018). Fare ricerca collaborativa. Vita quotidiana, cura, lavoro. Roma: Carocci Editore.
- Fabbri, L., & Romano, A. (2017). Metodi per l’apprendimento trasformativo. Casi, modelli, teorie. Roma: Carocci Editore.
- Fenwick, T. (2012). Matterings of Knowing and Doing: Sociomaterial Approaches to Understanding Practice. In Hager P., Lee A., Reich A. (eds), Practice, Learning and Change. Professional and Practice-based Learning, vol 8. Springer, Dordrecht. Doi: 10.1007/978-94-007-4774-6_5.
- Friso, V. (2020). Disabilità, rappresentazioni sociali e inserimento lavorativo. Percorsi identitari, nuove progettualità. Milano: Guerini e Associati.
- Geisen, T., & Harder, H. (2011). Disability Management and Workplace Integration. International Research Findings. New York: Gower Publishing.
- Giaconi, C. (2015). Qualità della vita e adulti con disabilità. Percorsi di ricerca e prospettive inclusive. Milano: FrancoAngeli.
- Griffo, G. (2013). Diritti umani e persone con disabilità. Italian Journal of Disability Studies, 1(1), pp. 21-24.
- Guerini, I. (2021). Quale inclusione? La questione dell'indipendenza abitativa per le persone con impairment intellettivo. Milano: FrancoAngeli.
- Hanson, C., & Fletcher, A. J. (2021). Beyond the trinity of gender, race and class: Further exploring intersectionality in adult education. European Journal for Research on the Education and Learning for Adults, 12(2), pp. 135-148.
- Isaacson, L. (2021). Why People With Disabilities Must Be Included in Research. International Journal of Market Research, 63(5), pp. 537-543.
- Johnson, D.W., & Johnson, R.T. (1987). Learning together and alone: Cooperative, competitive, and individualistic. Englewood Cliffs: Prentice Hall.
- Justice, S. B., Bang, A., Lundgren, H., Marsick, V. J., Poell, R. B., & Yorks, L. (2020). Operationalizing reflection in experience-based workplace learning: a hybrid approach. Human Resource Development International, 23(1), pp. 66-87, doi: 10.1080/13678868.2019.1621250.
- ILO (2015). Disability Inclusion Strategy and Action Plan 2014-2017. Geneve: International Labour Organization.
- Lepri, C. (Ed.) (2016). La persona al centro. Autodeterminazione, autonomia, adultità per le persone disabili. Milano: FrancoAngeli.
- Lundgren, H., Bang, A., Justice, S. B., Marsick ,V., Poell, R. F., & Yorks, L. (2017). Conceptualizing reflection in experience-based workplace learning. Human Resource Development International, 20, pp. 305-326. Doi: 10.1080/13678868.2017.1308717.
- Marsick, V. J., & Neaman, P. (2018). Adult Informal Learning. In Kahnwald N., Täubig V. (Eds.). Informelles Lernen. Wiesbaden: Springer, pp. 53-72.
- Mattana, V. (2016). Il Disability Management in Italia: una rassegna degli studi basati su evidenza. Impresa Progetto, 1, pp. 1-19.
- Mertens, D. (2009). Transformative Research and Evaluation. New York: The Guilford Press.
- Mezirow, J. (2003). Apprendimento e Trasformazione. Il significato dell’esperienza e il valore della riflessione nell’apprendimento degli adulti. Milano: Raffaello Cortina Editore.
- Mezirow, J. (2016). La teoria dell’apprendimento trasformativo. Milano: Raffaello Cortina Editore.
- Migliaccio, G. (2016). ICT for Disability Management in the net economy. International Journal of Globalisation and Small Business, 8(1), pp. 51-72.
- Moore, J. R., Hanson, W. R., & Maxey, E. C. (2020). Disability Inclusion: Catalyst to Adaptive Organizations. Organization Development Journal, 38(1), pp. 89-105.
- Mura, A. (2016). Diversità e Inclusione. Prospettive di cittadinanza tra processi storico-culturali e questioni aperte. Milano: FrancoAngeli.
- Mura, A., & Zurru, A. L. (2015). Disabilità: modelli interpretativi e processi inclusivi. In L. de Anna, P. Gaspari, & A. Mura (a cura di), L’insegnante specializzato. Itinerari di formazione per la professione. Milano: FrancoAngeli.
- Mura, A., & Zurru, A. L. (2016). Identità, soggettività e disabilità. Processi di emancipazione individuale e sociale. Milano: FrancoAngeli.
- Murdaca, A. M., Oliva, P., & Panarello, P. (2016). L’insegnante inclusivo: fattori individuali, percezione della disabilità e strategie didattiche. Formazione & In-segnamento, XIV, pp. 277-286.
- Pavone, M. (2014). L’inclusione educativa. Indicazioni pedagogiche per la disabilità. Milano: Mondadori.
- Rapporto (2019) «I lavoratori disabili in Italia». Retrieved at: https://www.disabili.com/images/pdf/Dossier-lavoro-disabili.pdf.
- Relazione sullo Stato di attuazione della Legge recante norme per il Diritto al La-voro dei Disabili. Anni 2016-2018 (2021). Retrieved at: https://www.lavoro.gov.it/temi-e-priorita/disabilita-e-non-autosufficienza/focus-on/norme-sul-collocamento-al-lavoro-delle-persone-disabili/Documents/Relazione-diritto-lavoro-disabili-2016-2018.pdf.
- Romano, A. (2020). Diversity & Disability Management. Esperienze di inclusione sociale. Milano: Mondadori.
- Roncallo, C., & Sbolci, M. (2011). Disability Manager. Gestire la disabilità sul luogo di lavoro. Milano: Edizioni Ferrari Sinibaldi.
- Shani, A., Guerci, & Cirella (2014). Collaborative Management Research. Milano: Raffaello Cortina Editore.
- Shani, A. B., & Coghlan, D. (2018). Enhancing action, research, and collaboration in organizational development. Organization Development Journal, 36(3), pp. 37-43.
- Sharan, S., & Hertz-Lazarowitz, R. (1980). A group investigation method of cooperative learning in the classroom. In S. Sharan, et al. (Eds.). Cooperation in Education. Provo, Utah: BYU Press.
- Sibilio, M. (2017). Vicarianza e didattica: corpo, cognizione, insegnamento. Brescia: La Scuola.
- SiDIMA (2020). Il Manifesto del Disability Manager. Retrieved at: https://ilprato.com/libro/manifesto-del-disability-manager/.
- Slavin, R.E. (1989). Research on Cooperative Learning: an International Perspective. Scandinavian Journal of Educational Research, 33(4), pp. 231-243.
- Strindlund, L., Abrandt-Dahlgren M., & Ståhl C. (2019). Employers’ views on disa-bility, employability, and labor market inclusion: a phenomenographic study. Disability and Rehabilitation, 41(24), pp. 2910-2917, DOI: 10.1080/09638288.2018.1481150.
- Taddei, A. (2020). Come fenici. Donne con disabilità e vie per l'emancipazione. Milano: FrancoAngeli.
- Taylor, K., & Marienau, C. (2016). Facilitating learning with the adult brain in mind: A conceptual and practical guide. John Wiley & Sons.
- Tiraboschi, M. (2015). Occupabilità, lavoro e tutele delle persone con malattie corniche. Adapt Labour Studies E-Book Series.
- Toulmin, S. E. (1996). Concluding Methodological Reflections: Elitism and democracy among the sciences. In S.E. Toulmin, & B. Gustavsen (Eds), Beyond Theory: Changing Organizations Through Participation. Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins Publishing Company.
- Wenger, E. (1998). Communities of practice: learning, meaning, and identity. Cambridge, UK: Cambridge University Press.
- World Health Organization (2001). IFC: International Classification of Functioning, Disability and Health.
- Zappella, E. (2017). Verso il Disability Management integrato all’interno delle or-ganizzazioni lavorative: analisi di alcune ricerche empiriche. Formazione & Insegnamento, 2, pp. 355-367.
- Zucchermaglio, C., Alby, F. & Baruzzo, M. (2013). Repertori culturali nelle narrazioni di malate oncologiche. Salute e Società, 11, 33-43. Doi: 10.3280/SES2013-001004.