Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Saggi, Studi e Ricerche

No. 68 (2024)

Wonderland. Adolescenti: atteggiamenti, stati emotivi e costruzioni di significati dei rischi connessi al consumo di sostanze stupefacenti e alcol

DOI
https://doi.org/10.3280/mis68-2024oa18777
Submitted
novembre 4, 2024
Published
2025-02-20

Abstract

Wonderland is a project to promote mental and social well-being and specifically to prevent the risks associated with the consumption of drugs: in particular alcoholic beverages (BA), cannabinoids and other drugs (SS).
The project, funded by the ASUFC-Department of Mental Health and Addictions - Ser.D. of Udine, was carried out in the 2024/25 school year by two sociologists in collaboration with a group of 20 students in PCTO2 (team) from the Copernico, Percoto and Sello high schools in Udine and their reference teachers.
The team carried out the research-intervention activity: production, administration, data analysis of the Wonderland questionnaire (research phase) and realization of classroom meetings, with the support of materials specially created to encourage dialogue and group reflection (intervention phase).
In this article we take into consideration some variables of the questionnaire that have allowed an in-depth study of the basic statistical analysis and the experimentation of the application of statistical tests with the aim of increasing knowledge on the phenomenon and identifying some useful elements for the intervention in the classroom (didactic/scientific purpose).

References

  1. Ansaloni S., Baraldi C. (a cura di) (1996). Gruppi giovanili e intervento sociale. Forme di promozione e testimonianza. Milano: FrancoAngeli.
  2. Baraldi C. (1994). Suoni nel silenzio. Adolescenze difficili e intervento sociale. Milano: FrancoAngeli.
  3. Baraldi C. (1999). Il disagio della società. Origini e manifestazioni. Milano: FrancoAngeli.
  4. Baraldi C. (2020). I sistemi della comunicazione. Firenze: Olschki.
  5. Baraldi C., Piazzi G. (1996). Costruzioni sociali del gruppo. Un programma di ricerca teorica ed empirica. Urbino: QuattroVenti.
  6. Baraldi C., Rossi E. (a cura di) (2002). La prevenzione delle azioni giovanili a rischio. Milano: FrancoAngeli.
  7. Barbaranelli C. (2006). Analisi dei dati con SPSS. II. Le analisi multivariate. Milano: Edizioni Universitarie di Lettere Economia Diritto.
  8. Barbaranelli C., D’Olimpio F. (2007). Analisi dei dati con SPSS. I. Le analisi di base. Milano: Edizioni Universitarie di Lettere Economia Diritto.
  9. Bimbo A. (1997). Emanciparsi dalle dipendenze. Strategie d’intervento per operatori ed educatori. Milano: FrancoAngeli.
  10. Giddens A. (1989). Sociologia. Bologna: il Mulino.
  11. Giordani M., Noro A (a cura di) (2004). Nautibus. Esperienze e strumenti di intervento sociale con gli adolescenti. Milano: FrancoAngeli.
  12. Giordani M., Noro A. (2004). Come vascelli nella tempesta. Dall’imprevedibilità della pandemia alla creazione di un metodo per gestire la classe scolastica. Milano: FrancoAngeli.
  13. Giorgetti M., Massaro D. (2007). Ricerca e percorsi di analisi dati con SPSS. Milano: Pearson Paravia Bruno Mondadori S.p.A.
  14. Luhmann N. (1996). Sociologia del rischio. Milano: Mondadori.
  15. Luhmann N. (2002). La fiducia. Bologna: il Mulino.
  16. Luhmann N., De Giorgi, R. (1992). Teoria della società. Milano: FrancoAngeli.
  17. Nizzoli U., Colli C. (2004). Giovani che rischiano la vita. Capire e trattare i comportamenti a rischio negli adolescenti. Milano: McGraw-Hill.
  18. Ugolini P. (a cura di) (2013). Alcol e buone prassi sociologiche. Ricerca, osservatori, piani di zona, clinica, prevenzioni. Milano: FrancoAngeli.

Metrics

Metrics Loading ...