Salta al menu principale di navigazione Salta al contenuto principale Salta al piè di pagina del sito

Contributi Scientifici

N. 71 (2025)

I Gruppi Psicoeducativi a orientamento psicoanalitico: un’esperienza nel Dipartimento delle Dipendenze Patologiche dell’Asl Napoli 2 Nord

DOI
https://doi.org/10.3280/mis71-2025oa21192
Inviata
4 ottobre 2025
Pubblicato
23-10-2025

Abstract

This work describes the implementation of psychoeducational groups with a psychoanalytic approach at the Ser.D. in Pozzuoli, ASL Napoli 2 Nord.
The process involved three stages: staff training, forming the multidisciplinary team, and launching psychoeducational groups facilitated by a psychologist and an educator.
This initiative aimed to create clinical spaces that support young adults attending addiction services in their developmental journeys, promoting socialisation, identity development, and emotional regulation.
Observational protocols from the end of each session were analysed to examine the material that emerged within the groups.
A corpus of 30 protocols was subjected to Thematic Analysis of Elementary Contexts using the T-Lab Plus software.
This tool, designed for exploring complex texts, enabled the identification of recurring thematic patterns.
The analysis revealed five semantic clusters: identity construction across work, family, and group; strength through vulnerability; the generative function of storytelling; the ritual dimension of the setting; and play as a transitional space.
Findings highlight that the psychoeducational group served as a relational and transformative space, merging emotions, narratives, and playful practices, while promoting a sense of belonging and shared responsibility.

Riferimenti bibliografici

  1. Anthony W.A. (1993). Recovery from mental illness: The guiding vision of the mental health service system in the 1990s. Psychosocial Rehabilitation Journal, 16(4): 11-23. Doi: 10.1037/h0095655.
  2. Casagrande R., & La Marca A. (2009). Psicoanalisi e tossicodipendenza: Riflessioni cliniche sul gruppo terapeutico. Rivista di Psicoanalisi, 55(1): 15-34.
  3. Certeau M. (1968). La prise de parole. Éditions de Minuit.
  4. Cordiale S., & Montinari G. (a cura di) (2012). Compagno adulto. Nuove forme dell’alleanza terapeutica con gli adolescenti. Milano: FrancoAngeli.
  5. Cordiale S. (2017). Spazi intermedi. In: Carbone P., & Cimino S. (a cura di), Adolescenze. Itinerari psicoanalitici (pp. 489-507). Roma: Magi.
  6. Davidson L., O’Connell M., Tondora J., Lawless M., & Evans A. C. (2005). Recovery in serious mental illness: A new wine or just a new bottle?. Professional Psychology: Research and Practice, 36(5): 480-487. Doi. 10.1037/0735-7028.36.5.480.
  7. De Rosa B. (2003). Aspetti metodologici dell’osservazione ad orientamento psicoanalitico. In: Nunziante Cesaro A. (Ed.), L’apprendista osservatore (pp. 25-76). Milano: FrancoAngeli.
  8. Flores P. J., & Mahon L. (1993). The treatment of addiction in group psychotherapy. International Journal of Group Psychotherapy, 43(2): 143-156.
  9. Lamartora E. (2021). Linee guida per la scelta dei trattamenti integrati dell’utente in carico ai Ser.D. Mission, 56. Doi: 10.3280/mis56-2020oa13081.
  10. Lancia F. (2012). The logic of the T-LAB tools explained. T-Lab. -- http://www.tlab.it/en/toolsexplained.php.
  11. Levine B., & Gallogly V. (1985). Group therapy with alcoholics: Outpatient and inpatient approaches. London: Sage Publications.
  12. Marinelli S. (2024). Gruppo e gruppalità della mente adolescente: Intervista con Savina Cordiale. Funzione Gamma.
  13. Montinari G. (a cura di) (2006). Rifornimento in Volo. Il lavoro psicologico con gli adolescenti. Milano: FrancoAngeli.
  14. Petrini F., Bianchi D., & Ginanni F. (2015). Ad ognuno il suo gruppo: I gruppi psicoeducazionali, terapeutici e di auto aiuto. In: Gori F., & Raspini R. (a cura di), Auto aiuto in formazione. Imparare a mettersi in gioco (pp. 33-41). Briciole, 42-43.
  15. Reinert M. (1998). Quel objet pour une analyse statistique de discours? Quelques réflexions à propos de la réponse Alceste. In: Mellet S. (Dir.), JADT 1998 (pp. 557-569). Université de Nice.
  16. Rowe M., & Davidson L. (2016). Recovery and mental health: A review of the literature. World Psychiatry, 15(3): 287-294. Doi: 10.1002/wps.20335.
  17. Tosi M.T. (1995). Il gruppo come contenitore: Riflessioni psicoanalitiche sul lavoro con le tossicodipendenze. In: Il gruppo terapeutico. Milano: FrancoAngeli.
  18. Winnicott D.W. (1951). Transitional objects and transitional phenomena. International Journal of Psycho-Analysis, 34: 89-97.