Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Articoli

No. 61 (2025)

Cognitive giftedness. A path of complexity along the story of Piero and that of Michele

DOI
https://doi.org/10.3280/jun61-2025oa18780
Submitted
novembre 6, 2024
Published
2025-07-18

Abstract

The author  describes  an  Anselm Kiefer‘s installation entitled  I sette palazzi celesti, exposed in  Milano Hangar Bicocca from  2002 until 2024. Who enters in  this  large exibition hall sees total darkness, but gradually the eyes get used to seeing   seven big towers. They represent seven degrees  ascending towards the soul’s knowledge, according to the kabbalistic inspiration that the artist follows.  The optical effect is determined by using cement and lead, which  gradually show dimensions, colors and lights.

The message is to meet the  Light within the Shadow.     

Also in analitical work you must be very intentional about discovering the hidden beauty in the dark part of the patient’s mind.

In support of this thesis the author describes two examples: a child and an adult, both with cognitive giftedness, who have achieved important results in their relationship with themselves and with the external environment – always respecting the necessary graduality and limits.

References

  1. Aite P. (2002). Paesaggi della psiche. Torino: Bollati Boringhieri.
  2. Avico R. (2021). La plusdotazione spiegata in breve. Testo disponibile al seguente sito: https://www.ilfogliopsichiatrico.it/2021/07/01/2345-3/.
  3. Di Renzo M. (2014). Bambini plusdotati: una risorsa non un problema. Intervento a cura dell’Istituto di Ortofonologia: https://www.youtube.com/watch?v=f-cK4UE-r2E.
  4. Galli G. (2023). Il lato oscuro della forza: emozioni, socializzazione, disordine, gioco. Ogliastro Cilento: Licosia.
  5. Jung C.G. (1916). Die transzendente Funktion (trad. it.: La funzione trascendente. In: Opere, vol. 8. Torino: Boringhieri, 1996).
  6. Jung C.G. (1942). Der Begabte (trad. it.: Il bambino dotato. In: Opere, vol. 17. Torino: Boringhieri, 1991).
  7. Jung C.G. (1946). Die Psychologie der Übertragung: erläutert anhand einer alchemistischen Bilderserie (trad. it.: Psicologia del transfert. In: Opere, vol. 16. Torino: Boringhieri, 1991).
  8. Jung C.G. (1947/1954). Theoretische Überlegungen zum Wesen des Psychischen (trad. it.: Riflessioni teoriche sull’essenza della psiche. In: Opere, vol. 8. Torino: Boringhieri, 1996).
  9. Kalff D.M. (1996). Il Gioco della Sabbia e la sua azione terapeutica sulla psiche. Firenze: OS Edizioni.
  10. Madera R. (2022). Il metodo biografico come formazione, cura, filosofia. Milano: Raffaello Cortina.
  11. Marsili F., Pellegrini M. (2023). L’identificazione degli studenti con plusdotazione: evidenze empiriche e implicazioni pratiche. RicercAzione, 5, 1: 201-211.
  12. Miller A. (1979). Das Drama des begabten Kindes und die Suche nach dem wahren Selbst. Frankfurt: Suhrkamp (trad. it.: Il dramma del bambino dotato e la ricerca del vero sé. Riscrittura e continuazione. Torino: Bollati Boringhieri, 2008).
  13. Mormando F. (2024). Bambini e ragazzi ad alto potenziale. Crescere con loro. Una guida per i genitori. Como: Red.
  14. Siaud-Facchin J. (2008). Trop intelligent pour être heureux? L’adulte surdoué. Paris: Odile Jacob (trad. it.: Troppo intelligenti per essere felici? La plusdotazione intellettiva: riconoscerla, comprenderla, conviverci. Milano: Rizzoli BUR Saggi, 2024).
  15. Williams P. (2010). The Fifth Principle. London: Karnac Books (trad. it.: Il quinto principio. Milano: Mimesis, 2014).

Metrics

Metrics Loading ...