Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Contributi originali

No. 1 (2021)

Raft or spaceship? A survey of online therapeutic groups during the Covid-19 pandemic

DOI
https://doi.org/10.3280/gruoa1-2021oa14029
Submitted
maggio 28, 2021
Published
2022-07-11

Abstract

This article aims to illustrate an experience of online therapeutic groups concerning mental health care during the first lockdown due to the Covid-19 pandemic.
A questionnaire has been conceived and designed to understand the interactions and emotions experienced during these months in a different group setting. The objective is to examine the experiences of three different groups of patients and operators who assisted them, in order to improve the understanding and the discussion on the limits and potentials of an online therapeutic context. This article is an extension of a previous work on the same patients (Capani, 2020) and is aimed to deepen the scientific debate previously started on this group setting.

References

  1. Antar C. e Gurman H. (2003). La clínica situacional. Revista de la Asociación Argentina de Psicología y Psicoterapia de Grupo, 26, 1: 21-30.
  2. Anzieu D. (1976). Le groupe et l’inconscient. Paris: Bordas. In: Neri C. (2004). Gruppo. Roma: Borla.
  3. Bello F., Corso G. e Tombolini L. (2020). La psicoterapia di gruppo (entra) in uno spazio potenziale. State of Mind – il giornale delle scienze psicologiche online, ID Articolo: 175612.
  4. Caccamo F., Capani A., Gilliéron E. e Marogna C. (2016). Psicoterapia di gruppo e mentalizzazione: esiti delle cure in un Day Hospital territoriale. Gruppi, XVII, 1: 87-103. DOI: 10.3280/GRU2016-001008.
  5. Capani A. (2013). Psicoterapia, psicoanalisi e istituzioni. Roma: Alpes.
  6. Capani A. (2020). I gruppi terapeutici nell’istituzione durante l’emergenza sanitaria: dall’accampamento sul web alla costruzione di una stanza comune. Gli Argonauti, 162, 2, 8: 99-108. DOI: 10.14658/PUPJ-ARGO-2020-2-8.
  7. Corrao F. (1986). Il concetto di campo come modello teorico. Orme. Vol. II. Milano: Raffaello Cortina, 1998.
  8. Gullo S. (2019). Schede tecniche degli strumenti per la valutazione di processo ed esito. In: Vasta F.N., Gullo S. e Girelli R. (2019). Psicoterapia psicodinamica di gruppo e ricerca empirica – Una guida per il clinico. Roma: Alpes.
  9. Lacan J. (1974). Lo stadio dello specchio come formatore della funzione dell’Io. In: Scritti. Vol. I. Torino: Einaudi.
  10. Neri C. (2004). Gruppo. Roma: Borla.
  11. Neri C. (2020). “Il passaggio di un gruppo di psicoterapia dalla stanza a Zoom”. Seminario tenuto presso la Scuola COIRAG. Roma, 2 maggio.
  12. Schuster R., Sigl S., Berger T. e Laireiter A.R. (2018). Patients’ Experiences of Weband Mobile-assisted Group Therapy for Depression and Implications of the Group Setting: Qualitative Follow-up Study. JMIR Mental Health, 5, 3: e49. DOI: 10.2196/mental.9613.
  13. Stiles W.B., Gordon L.E. e Lani J.A. (2002). Session Evaluation and the Session Evaluation Questionnaire. In: Tryon G.S., Ed., Counseling Based on Process Research: Applying What we Know. Boston, MA: Allyn & Bacon.
  14. Vallario L. (2020). Il trasferimento delle terapie dall’offline all’online: una questione di setting e relazione. J. of Psychosocial Systems, 4, 1: 6-19. DOI: 10.23823/jps.v4i1.65.
  15. Vasta F.N., Gullo S. e Girelli R. (2019). Psicoterapia psicodinamica di gruppo e ricerca empirica – Una guida per il clinico. Roma: Alpes.
  16. Weinberg H. (2020). Online Group Psychotherapy: Challenges and Possibilities During COVID-19 – A Practice Review. Group Dynamics: Theory, Research, and Practice, 24, 3: 201-211. DOI: 10.1037/gdn0000140.
  17. Weinberg H. e Rolnick A., a cura di (2019). Theory and Practice of Online Therapy: Internet-delivered Interventions for Individuals, Groups, Families, and Organizations. Abingdon: Taylor & Francis Ltd. DOI: 10.4324/9781315545530.
  18. Winnicott D.W. (1958). La preoccupazione materna primaria. In: Winnicott D.W., Dalla pediatria alla psicoanalisi. Firenze: Martinelli, 1975.

Metrics

Metrics Loading ...