Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Pratiche didattiche inclusive. Metodi, tecniche, strumenti di intervento

No. 2-Special (2021): Didattica speciale e trasformazioni organizzative. Ricerche in corso

Pathway to emotional literacy in an inclusive educational intervention, with the use of technology, in the secondary school of I grade

DOI
https://doi.org/10.3280/erp2-Special-2021oa12945
Submitted
novembre 19, 2021
Published
2021-12-16

Abstract

The contribution describes a teaching activity, carried out in a second class of a secondary school, which included a pupil with disabilities and problems of emotional dysregulation. The proposal illustrates a path of emotional literacy implemented by the teaching team and the educator, with the use of innovative technologies aimed at promoting an improvement in awareness and emotional manifestation by all students. 

References

  1. Baroni, F., Bartoli, R., Caldin, R., et al. (2019). Disabilità sensoriale a scuola. Strategie efficaci per gli insegnanti. Trento: Edizioni Centro Studi Erickson.
  2. Bucholz Ed D, J. L., & Sheffler, J. L. (2009). Creating a Warm and Inclusive Class-room Environment: Planning for All Children to Feel Welcome. Electronic journal for inclusive education. https://corescholar.libraries.wright.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1102&context=ejie.
  3. Cornoldi, C., Giofrè, D., Orsini, A., & Pezzuti, L. (2014). Differences in the intellectual profile of children with intellectual vs. learning disability. Research in Developmental Disabilities, 35(9), pp. 2224-2230. Doi: 10.1016/j.ridd.2014.05.013.
  4. Cottini, L. (2007). Didattica speciale e integrazione scolastica. Roma: Carocci.
  5. Digennaro, S. (2018). Corpi emotivi: riflessioni sull'educazione emotiva nella scuola. Encyclopaideia – Journal of Phenomenology and Education, 22 (52), pp. 13-23. Doi: 10.6092/issn.1825-8670/8671.
  6. Di Pietro, M. (2016). L’educazione razionale-emotiva. Per la prevenzione e il superamento del disagio psicologico dei bambini. Trento: Erickson.
  7. Ferrari, L. (2011). Handicap e tecnologie: quale connubio? L’esperienza del corso di Tecnologie per la riduzione dell’handicap. Ricerche di Pedagogia e Didattica. Journal of Theories and Research in Education. Trento: Erickson. Doi: 10.6092/issn.1970-2221/2185.
  8. Goleman, D. (2011). Intelligenza emotiva. Segrate: BUR Biblioteca universitaria Rizzoli.
  9. Ianes, D. (2015). La speciale normalità. Strategie di integrazione e inclusione per le disabilità e i bisogni educativi speciali. Trento: Erickson.
  10. Micillo, R. (a cura di) (2020). Insegnante di sostegno nella scuola secondaria di I e II grado. Edizioni Simone.
  11. Pavone, M. (2014). L’inclusione educativa. Indicazioni pedagogiche per la disabilità. Milano: Mondadori Università.
  12. Pavone, M. (2015). Scuola e Bisogni Educativi Speciali. Milano: Mondadori.
  13. Simoneschi, G. (eds.) (2009). Tecnologie educative per l’integrazione, Studi e do-cumenti degli Annali della Pubblica Istruzione 127/2009, pp. 7-26. Firenze: Le Monnier.
  14. UNESCO (2015). Embracing diversity: Toolkit for Creating Inclusive, Learning-Friendly Environments. http://unesdoc.unesco.org/images/0013/001375/137522e.pdf.
  15. Vignati, R. (2000). La scuola delle emozioni. Apprendimento ed educazione emozionale. Atti del Convegno: Un ponte educativo sul Terzo millennio. Centro Studi PS Fermo.

Metrics

Metrics Loading ...