Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

La scuola come organizzazione inclusiva. Processi trasformativi in corso

No. 2-Special (2021): Didattica speciale e trasformazioni organizzative. Ricerche in corso

Educational poliferie as an organizational model to support the inclusion process

DOI
https://doi.org/10.3280/erp2-Special-2021oa12913
Submitted
novembre 18, 2021
Published
2021-12-16

Abstract

The contribution proposes a reflection on the aspects of the process of inclusion as a systemic action and suggests the model of educational poliferie – understood as “local learning communities” – to promote and support educational interventions synergistically. The experience of the Covid-19 pandemic has confirmed that combating isolation and exclusion of the most vulnerable, such as students with special educational needs, can occur with the active collaboration of all stakeholders, of which universities and research centers are also part. The contribution identifies in the action of participation, reflection, and transformation an opportunity of the highest value to develop effective interpretative and intervention schemes to support the work of teachers and the entire educational community.

References

  1. Agrati, L.S. (2021). L’emergenza da coronavirus come verifica delle competenze digitali dei docenti. Indagine sulla pregressa formazione in servizio. Formazione & Insegnamento, XIX(2), pp. 179-192.
  2. Amiraux, V., & Fabbri, L. (2020). Apprendere a vivere in una società multietnica. Educational reflective practices, 1, pp. 5-17.
  3. Berthoz, A. (2011). La semplessità. Torino: Codice.
  4. Caldin, R. (Ed.) (2020). Pedagogia speciale e didattica speciale/1: le origini, lo stato dell’arte, gli scenari futuri. Trento: Erickson.
  5. Carta, M. (2019). Il Mediterraneo fabbrica di civilizzazione. In C. Perrone, & M. Russo (Eds.), Per una città sostenibile: quattordici voci per un manifesto, pp. 81-91. Roma: Donzelli.
  6. Chiappetta Cajola, L., & Ciraci, A.M. (Eds.) (2013). Didattica inclusiva: Quali competenze per gli insegnanti? Roma: Armando.
  7. Cho, M., & Kim, K. M. (2021). Effect of digital divide on people with disabilities during the Covid-19 pandemic, Disability and Health Journal, pp. 1-7.
  8. Cottini, L. (2018). La didattica speciale e i passi lenti dell’inclusione scolastica. In S. Ulivieri, (Ed.). Le emergenze educative della società contemporanea: progetti e proposte per il cambiamento, p. 137-150. Pisa: Edizioni ETS.
  9. Cottini, L. (2020). Didattica speciale e inclusione scolastica. Roma: Carocci.
  10. de Anna, L. (2014). Pedagogia speciale: Integrazione e Inclusione. Roma: Carocci.
  11. Fantozzi, D. (2020). Solitudine e difficoltà di relazione sociale degli studenti con disabilità al tempo dell’isolamento da Covid-19: dai recinti alle reti di cura. Pedagogia oggi, XVIII(2), pp. 154-169.
  12. Ferri, P. (2021). La “scuola digitale” è stata l’unica possibile durante l’emergenza: ora si tratta di “aumentare digitalmente” la scuola italiana. Italian Journal of Educational Technology, 29(2), pp. 42-53.
  13. Florian, L. (2005). Inclusive practice: what, why and how? In K. Topping, & S. Maloney (Eds.). The Routledge Falmer reader in inclusive education, pp. 29-40. Oxon: Routledge.
  14. Ianes, D., Demo, H. & Dell'Anna, S. (2020). Educazione inclusiva in Italia: tappe storiche, sviluppi positivi e sfide. Prospetti, 49, pp. 249-263.
  15. Isidori, M. V., & Ciraci, A. M. (2021). Technologies for inclusion. The training of the support teacher: a survey in schools in the Abruzzo Region in the light of the Covid-19 pandemic. Italian Journal of Educational Research, S.I., pp. 74-86.
  16. ISTAT (2020). Spazi in casa e disponibilità di computer per bambini e ragazzi. Testo disponibile al sito: https://www.istat.it/it/files/2020/04/Spazi-casa-disponibilita-computer-ragazzi.pdf. Consultato il 04/10/2021.
  17. Lo Piccolo, A., Mingrino, M., & Passaniti, V.M. (2020). La scuola italiana ai tempi del Covid-19: Fra innovazione tecnologica e recupero delle individualità e della socialità. Giornale Italiano di Educazione alla Salute, Sport e Didattica Inclusiva, 4(4 si), pp. 151-162.
  18. Madianou, M. (2020). A second-order disaster? Digital technologies during the Covid-19 pandemic. Social Media and Society, 6(3), pp. 1-5.
  19. Maffione, L. (2020). Didattica Inclusiva a Distanza: tecnologie e tecniche per l’Inclusione di studenti con disabilità visiva. Media Education, 11(2), pp. 179-186.
  20. Ministero della Pubblica Istruzione (1975). Circolare Ministeriale n. 275 del 1975: Interventi a favore degli alunni handicappati. Testo disponibile al sito: https://bes.indire.it/wp-content/uploads/2014/02/Circolare-ministeriale-08.08.75-n.227.pdf. Consultato il 04/10/2021.
  21. Mura, A. (Ed.) (2016). Diversità e inclusione: prospettive di cittadinanza tra processi storico-culturali e questioni aperte. Milano: FrancoAngeli.
  22. Muscarà, M. (2018). Scuola inclusiva e insegnante di sostegno: la specializzazione come componente essenziale della formazione iniziale dei docenti. Lecce: Pensa Multimedia Editore.
  23. Muscarà, M (2021). La ricerca pedagogica: un’avventura per gli argonauti della complessità. Nuova Secondaria, vol. 10, pp. 300-309.
  24. Muscarà, M., & Romano, A. (2020). Didattica e apprendimento nei musei nell’era della pandemia di COVID-19. Media Education, 11(2), pp. 61-73.
  25. Nuzzaci, A. (2021). Educational Poverty in the Italian Context. Open Journal of Social Sciences, 9, pp. 103-119.
  26. Ranieri, M., Gaggioli, C., & Borges, M. K. (2020). La didattica alla prova del Covid-19 in Italia: uno studio sulla Scuola Primaria. Práxis Educativa (Brasil), 15, pp. 1-20.
  27. Rivoltella, P. C. (2015). Le virtù del digitale: Per un’etica dei media. Morcelliana.
  28. Rivoltella, P.C., & Rossi, P.G. (Eds.) (2019). Tecnologie per l’educazione. Milano-Torino: Pearson.
  29. Save the Children (2020). L’impatto del coronavirus sulla povertà educativa. Testo disponibile al sito: https://s3.savethechildren.it/public/files/uploads/pubblicazioni/limpatto-del-coronavirus-sulla-poverta-educativa_0.pdf. Consultato il 04/10/2021.
  30. Schleicher, A. (2020). The impact of covid-19 on education: Insights from education at a glance 2020. https://www.oecd.org/education/the-impact-of-covid-19-on-education-insights-education-at-a-glance-2020.pdf.
  31. Sibilio, M. (2015). Simplex didactics: a non-linear trajectory for research in education. Revue de synthèse, 136(3-4), pp. 477-493.
  32. Sibilio, M. (2016). La semplessità come possibile traiettoria non lineare della didat-tica in una prospettiva bioeducativa. In M. Muscarà, & S. Ulivieri, (Eds). La ricerca pedagogica in Italia, pp. 137-149. Pisa: Edizioni ETS.
  33. United Nation (2020). Policy Brief: Education during COVID-19 and beyond. Testo disponibile al sito: https://www.un.org/development/ desa/dspd/wp-content/uploads/sites/22/2020/08/sg_policy_brief_covid-19_and_education_august_2020.pdf. Consultato il 04/10/2021.
  34. Zappaterra, T. (2020). Pervasività del digitale, didattica e disabilità in tempo di Covid-19. Alcune riflessioni critiche. Studi sulla formazione, 23(2), pp. 87-92.
  35. Zheng, Y., & Walsham, G. (2021). Inequality of what? An intersectional approach to digital inequality under Covid-19. Information and Organization, (31)1, pp. 1-6.

Metrics

Metrics Loading ...