Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

La scuola come organizzazione inclusiva. Processi trasformativi in corso

No. 2-Special (2021): Didattica speciale e trasformazioni organizzative. Ricerche in corso

What transformations for real inclusion at school. Disability and migration question us

DOI
https://doi.org/10.3280/erp2-Special-2021oa12912
Submitted
novembre 18, 2021
Published
2021-12-16

Abstract

This paper proposes reflections linked to possible trajectories that schools could follow in responding to increasingly frequent questions from pupils with disabilities children of migrants. Network, specialised professionalism, school enhancement by the context and the territory are some of the suggestions coming from the most recent researches in this area of investigation. How can we make them tools for a generative transformation and avoid the school always having to respond with urgency and without shared paths?

References

  1. Booth, T., & Ainscow, M. (2008). L’Index per l’inclusione, Promuovere l’apprendimento e la partecipazione nella scuola. Trento: Erickson.
  2. Boffo, V. (2020). La relazione educativa e le competenze dell’educatore. Una riflessione per la famiglia professionale. Rivista Italiana di Educazione Familiare, 17, pp. 27-51.
  3. Caldin, R. (a cura di) (2012). Alunni con disabilità, figli di migranti. Approcci culturali, questioni educative, prospettive inclusive. Napoli: Liguori Editore.
  4. Dainese, R. (a cura di) (2019). La rete di relazioni a sostegno della Didattica per l’inclusione. Milano: FrancoAngeli.
  5. Devereux, G. (2007). Saggi di etnopsichiatria generale. Roma: Armando Editore.
  6. Frasca, V. (2011). Disabilità e migrazione: problematiche e sviluppi, Quaderni di Intercultura, III, pp. 1-9.
  7. Friso, V., & Pileri, A. (2020). Bambini migranti con disabilità nella scuola primaria. Prospettive di ricerca. Educazione Interculturale, 18, pp. 70-76.
  8. Goussot, A. (a cura di) (2011). Bambini “stranieri” con bisogni speciali. Saggio di antropologia pedagogica. Roma: Aracne.
  9. Ianes, D. (2005). Bisogni educativi speciali e inclusione. Valutare le reali necessità e attivare tutte le risorse. Trento: Erickson.
  10. Ianes, D., & Macchia, V. (2008). La didattica per i BES. Trento: Erickson.
  11. Maccario, D. (2007). Le nuove professioni educative. La didattica nei servizi socio-educativi e assistenziali. Roma: Carrocci.
  12. Resico, D. (2005a). Ai confini dell’educabilità. Pedagogia speciale e relazione d’aiuto. Milano: FrancoAngeli.
  13. Tobagi, B. (2017). La scuola salvata dai bambini. Milano: Bur Rizzoli.
  14. Unesco (2021). “EDUCAZIONE ALLO SVILUPPO SOSTENIBILE UNA TABELLA DI MARCIA” #ESDFOR2030. http://www.unesco.it/it/TemiInEvidenza/Detail/52 (consultato il 6/10/2021).
  15. Zoletto, D. (2007). Straniero in classe. Pedagogia dell’ospitalità. Milano: Raffaello Cortina Editore.

Metrics

Metrics Loading ...