Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Articoli

No. 61 (2025)

Music and unconscious: Convergences

DOI
https://doi.org/10.3280/jun61-2025oa19519
Submitted
febbraio 27, 2025
Published
2025-07-18

Abstract

Contemporary society, which is inspired by the false myths of the Persona, requires the recovery of a more constant dialogue between the Ego and the Unconscious, which Jung placed as the foundation and content of therapy. But for the hybridization between these two fundamental psychic realities to succeed, it is necessary to keep in mind that the Unconscious has a linguistic status different from the conscious. Starting from this fact, this essay points out the points of contact between unconscious language and musical language and the contributions that the analysis of musical expression can make to the understanding of unconscious phenomena. In particular, the inevitable indeterminacy of unconscious manifestations is emphasized and the opportunity to approach them in an imaginative rather than merely interpretative way.

References

  1. Andrés R. (2012). Il mondo nell’orecchio. Milano: Adelphi.
  2. Benjamin W. (1981). Infanzia berlinese. Torino: Einaudi.
  3. Boulez P. (1979). Pensare la musica oggi. Torino: Einaudi.
  4. Canetti E. (1978). La provincia dell’uomo. Milano: Adelphi.
  5. Carrera A. (2023). Polvere di stelle. Milano-Udine: Mimesis.
  6. Descola P. (2024). L’arte prima dell’arte. Venezia: Marsilio.
  7. Jaffé A., Jung C.G. (1961). Erinnerungen, Träume, Gedanken von C.G. Jung. Zürich: Ra-scher (trad. it.: Ricordi, sogni, riflessioni di C.G. Jung. Milano: Il Saggiatore, 1965).
  8. Jaffé A. (2023). In dialogo con Carl Gustav Jung. Torino: Bollati Boringhieri.
  9. Jung C.G. (1943). Psychotherapie und Weltanschauung (trad. it.: Psicoterapia e concezione del mondo. In: Opere, vol. 16. Torino: Bollati Boringhieri, 1981).
  10. Jung C.G. (1946). Psychologie der Übertragung (trad. it.: La psicologia della traslazione. In: Opere, vol. 16. Torino: Bollati Boringhieri, 1993).
  11. Jung C.G. (1955). Mysterium Coniunctionis. Untersuchungen über die Trennung und Zu-sammensetzung der seelischen Gegensätze in der Alchemie (trad. it.: Mysterium coniunctionis. Ricerche sulla separazione e composizione degli opposti psichici nell’alchimia. In: Opere, vol. 14. Torino: Bollati Boringhieri, 1989).
  12. Jung C.G. (1991). Traumanalyse. Nach Aufzeichnungen der Seminare 1928-1930. Olten: Walter-Werlag (trad. it.: Analisi dei sogni. Seminario tenuto nel 1928-1930. Torino: Bollati Boringhieri, 2003).
  13. Lévi-Strauss C. (1966). Il crudo e il cotto. Milano: Il Saggiatore.
  14. Magnani L. (1975). Beethoven nei suoi quaderni di conversazione. Torino: Einaudi.
  15. Mann T. (1949). Doctor Faustus. Milano: Mondadori.
  16. Mati S. (2005). W.F. Otto e la sua Musa. In: Otto W.F., Le Muse e l’origine divina della parola e del canto. Roma: Fazi Editore.
  17. Mortara Garavelli B. (1988). Manuale di retorica. Milano: Bompiani.
  18. Nietzsche F. (1964). Morgenröte. Gedanken über die moralischen Vorurteile (trad. it.: Aurora e frammenti postumi (1879-1881). In: Opere complete, vol. 5, tomo 1. Milano: Adelphi).
  19. Otto W.F. (2005). Le Muse e l’origine divina della parola e del canto. Roma: Fazi Editore.
  20. Schneider M. (1992). La musica primitiva. Milano: Adelphi.
  21. Schopenhauer A. (2008). Il mondo come volontà e rappresentazione. Milano: Mondadori.
  22. Spitzer L. (1967). L’armonia del mondo. Bologna: il Mulino.

Metrics

Metrics Loading ...