Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Articles

No. 2 (2024)

The Role of Tutors in a Higher Technical Education Institution

DOI
https://doi.org/10.3280/erp2-2024oa18712
Submitted
ottobre 24, 2024
Published
2025-01-23

Abstract

On the basis of an empirical inquiry carried out at one major short-cycle tertiary education institution in Lombardy, the authors reflect on the educational role of tutors who accompany higher technical education students during their course and in particular through their apprenticeship and traineeship’s experience. These figures undoubtedly help the learning process, which in the cases taken into consideration occurs in alternation between classroom lessons and on-the-job experience, but their function seems to be closer to coaching. They also perform mediation and facilitation tasks, which are very important both for students and the entire learning organization. More precisely, they support their tutees in the orientation process, as well in the acquisition of the professional habits. The pedagogical challenge of investing in tutoring figures is still open, not only to guarantee the educational accompaniment needed by young people entering the world of work for the first time, but also to foster the learning process directly and intentionally. The full educational and cultural – and not only occupational – enhancement of higher technical education also depends on this.

References

  1. Atkinson, R. (2002). L’intervista narrativa. Raccontare la storia di sè nella ricerca formativa organizzativa e sociale [1998]. Milano: Raffaello Cortina.
  2. Bertagna, G. (2012). Per una pluralità di soggetti nella formazione superiore. In Bertagna, G. & Cappelletti, V. (Eds). L’Università e la sua riforma, (pp. 126-134). Roma: Studium, Roma 2012.
  3. Biasin, C. (2018). Tutoring: significati, modelli e funzioni del tutorato. Studium Educationis, XIX, pp. 14-33.
  4. Bichi, R. (2007). La conduzione delle interviste nella ricerca sociale. Roma: Carocci.
  5. Boffo, V. (2019). The Transition to Work: Higher Education and Future. Form@re - Open Journal Per La Formazione in Rete, 19(2), pp. 58-74: Doi: 10.13128/formare-25875.
  6. Borgogni, L. & Petitta, L. (2003). Lo sviluppo delle persone nelle organizzazioni. Goal Setting, Coaching, Counseling. Roma: Carocci.
  7. Bourdieu, P. (2005). Il senso pratico [1972]. Armando: Roma.
  8. Cunti, A. (2018). ll tutoring nella prospettiva della formazione alla riflessività. Specificità e caratteristiche. CQIA Rivista, VIII(25), pp. 19-26.
  9. Dordit, L. (2017). The new system of Higher Technical Education and Training in Italy. Formazione & Insegnamento, 15(1), pp. 205-220.
  10. Fabbri, L. (2007). Comunità di pratiche e apprendimento riflessivo. Per una formazione situata. Roma: Carocci.
  11. Formenti, L. (2018). Esperti di incertezza: il tutor come connettore sistemico. Studium Educationis, XIX(1), pp. 81-90.
  12. Fuller, A. & Unwin, L (2003). Learning as Apprentices in the Contemporary UK Workplace: creating and managing expansive and restrictive participation. Journal of Education and Work, 4, pp. 419-421. Doi: 10.1080/1363908032000093012.
  13. Gattico, E., & Mantovani S. (Eds.) (2000). La ricerca sul campo in educazione. I metodi quantitativi. Milano: Mondadori.
  14. Lave, J., & Wenger, E. (2006). L’apprendimento situato. Dall’osservazione alla partecipazione attiva nei contesti sociali [1991]. Trento: Erikson.
  15. Magnoler, P. (2017). Il tutor. Funzione, attività e competenze. Milano: FrancoAngeli.
  16. Meireu, P. (1995). La pedagogie entre le dire et le faire. Paris: ESP.
  17. Melacarne, C. (2018). Supporting informal learning in Higher Education internship. In Boffo, V., & Fedeli M. (Eds.) Employability & competences: innovative cur-ricula for new professions, (pp. 51-63). Firenze: Firenze.
  18. Morse, J.M. & Cheek, J. (2014). Making Room for Qualitatively-Driven Mixed-Method Research. Qualitative Health Research, XXIV(1), pp. 3-5. Doi: 10.1177/1049732313513656.
  19. Palmieri, C., Pozzoli, B., Rossetti, S.A. & Tognetti S. (Eds). Pensare e fare tirocinio. Manuale di tirocinio per l'educatore professionale. Milano: FrancoAngeli.
  20. Potestio, A. (2020). Alternanza formativa. Radici storiche e attualità di un principio pedagogico. Roma: Studium.
  21. Scandella, O. (1995). Tutorship e apprendimento. Firenze: La Nuova Italia, Firenze.
  22. Schön, D. (1993). Il professionista riflessivo. Per una nuova epistemologia della pratica professionale [1983]. Bari: Dedalo.
  23. Trinchero, R. (2002). Manuale di ricerca educativa. Milano: FrancoAngeli.

Metrics

Metrics Loading ...